| کد خبر: 255315 |

انجام تست موتور هواپیماها در داخل هما

اکنون بسیاری از تعمیرات حتی تست موتور برخی از هواپیماها در داخل هما انجام می شود که نشان می دهد دانش، تخصص و تجربه پشتوانه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است.

تین نیوز

اکنون بسیاری از تعمیرات حتی تست موتور برخی از هواپیماها در داخل هما انجام می شود که نشان می دهد دانش، تخصص و تجربه پشتوانه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی،  هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما به مدد دانش، توانمندی و تجربه ارزنده متخصصان مهندسی و تعمیرات هما با دریافت مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح تمامی تعمیرات از قبیل بازرسی های  S , C , B , A را در داخل کشور انجام می دهد. 

در سال گذشته تعداد ۴۱ مورد چک A،  دو مورد چک نیمه سنگین C، سه مورد چک سنگین S در محموعه آشیانه های هما در فرودگاه مهرآباد و فرودگاه امام خمینی (ره) انجام پذیرفته است. همچنین در این مدت ۱۶ مورد تعویض موتور هواپیما، دو مورد تعویض موتور کمکی هواپیما (APU) و سه مورد تعویض ارابه های فرود هواپیما توسط متخصصین هما یی انجام شده است.

شایان ذکر است شرکت های هواپیمایی موظفند بر اساس دستور العمل های تعمیراتی شرکت سازنده هواپیما و برای حصول اطمینان از ایمنی ناوگان، برنامه های تعمیراتی خود را در طول سال بر حسب ساعات و سیکل های پروازی هر هواپیما برنامه ریزی کنند که براساس آن هواپیماها در پایان زمان مشخص شده برای بازرسی های دوره ای و فنی به آشیانه ها منتقل می شوند . بازرسی های و تعمیرات دوره ای هواپیما اصولا به انواع C-B-A و  Sتقسیم بندی می شوند که در هر چک هواپیما مورد بازبینی های فنی وتخصصی خاص قرار می گیرد.

کنترل کیفی مهندسی و تعمیرات

به گفته متخصصان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، بخش S بالاترین نوع بازرسی فنی هواپیما است که در آن تمامی قطعات هواپیما اعم از قطعات اویونیکی و مکانیکی، موتور، بدنه و کابین مورد بازرسی قرار می گیرد. همچنین چک S-۰۱ یک بخش از بازرسی S است. در این بازرسی، تمامی بازبینی ها باید طبق دستورالعمل های شرکت سازنده هواپیما و زیر نظر بازرسان کنترل کیفی مهندسی و تعمیرات انجام می شود.

بخش مهم دیگر تعمیرات بر روی هواپیما تعمیرات و اورهال قطعات مکانیکی و اویونیکی هواپیما اعم از موتور، پمپ ها و جک های هیدرولیکی، ترمز هواپیما، ارابه های فرود هواپیما و قطعات الکتریکی و الکترونیکی جهت ناوبری هواپیما است که تعمیرات از صفر تا صد بسیاری از این قطعات توسط متخصصین توانمند مهندسی و تعمیرات هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد.

در سال ۱۴۰۱ متخصصین هما در کارگاه های مکانیک هواپیما ۵۵ هزار و ۳۵۱ قطعه مکانیکی هواپیما را تحت چک و بازرسی و اورهال قرار داده اند و این قطعات بر روی هواپیماهای هما و سایر خطوط داخلی و همچنین مشتریان خارجی نصب شده است.

هما قطب تعمیر و نگهداری هواپیما 

متخصصین هما در کارگاه های اوینیک نیز ۴۰۰ قطعه الکتریکی و الکترونیکی هواپیما را مورد بازرسی و تعمیر قرار داده اند. تعمیرات قطعات مکانیکی و اویونیکی مطابق دستورالعمل شرکت ها یسازنده قطعات و با مجوز های کسب شده از سازمان هواپیمایی کشوری مورد بازبینی قرار می گیرد.

اکنون بسیاری از تعمیرات حتی تست موتور برخی از هواپیماها در داخل هما انجام می شود که نشان می دهد دانش، تخصص و تجربه پشتوانه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است.

وجود کارگاه های تخصصی موتور، ارابه فرود،آلات دقیق هواپیما و متعلقات هواپیما در کنار دانش و تجربه هما می تواند هما را به قطب تعمیر و نگهداری در داخل کشور تبدیل کند.

هم اکنون تعمیر ارابه فرود، موتور در کارگاه های هما صورت می گیرد.

بازگشت هواپیماهایATR به ناوگان هما

در مورد تعمیر و بازگشت هواپیماهایATR به ناوگان هما: با تامین هزینه خرید قطعات، هم اکنون قطعات مختلف این هواپیما خریداری ودر گمرگ نگهداری می شود که با دریافت موافقت اصولی و تحویل قطعات، روند بازگشت این هواپیماها به ناوگان آغاز خواهد شد.

در سال گذشته تعدادی از هواپیماهای ATR-۷۲ به دلیل مشکلات موتور و قطع همکاری و عدم پشتیبانی شرکت ATR با هما زمین گیر شدند که با تلاش و تخصص و تجربه متخصصان هما یک فروند هواپیما در آخرین روزهای سال گذشته به خط پروازی هما بازگشت.

همچنین یک فروند هواپیمای ایرباس A۳۱۹ نیز پس از انجام چک سنگین S در مدت زمان کمتر از هفتاد روز به چرخه پروازی هما بازگشت.

در سال گذشته نخستین چک سنگین بر روی نخستین هواپیمای برجامی ایرباس A۳۲۱ در آشیانه انقلاب هواپیمای جمهوری سالامی ایران در مدت زمان کمتر از ۲۰ روز انجام گرفت و هواپیما برای انجام پروازهای داخلی مورد استفاده قرار گرفت.

در بهمن ماه سال گذشته هواپیمای پهن پیکر ایرباس A۳۳۰ هما نیز تحت چک سنگین S  در آشیانه استقلال هما قرار گرفت و هواپیما پس از ۳۵ روز ترخیص شد.

در این چک بخش های کابین، بدنه و موتورهای هواپیما به صورت اساسی، توسط متخصصین مهندسی و تعمیرات تحت بازرسی قرار گرفت. در بازرسی کابین، تمامی صندلی های هواپیما خارج، بازبینی و اورهال می شوند.

۴۲ پرواز اختصاصی جام جهانی

در بخش بدنه نیز هواپیما از نظر سازه با استفاده از آزمایش های غیر مخرب NDT جهت بررسی هرگونه مشکل سازه ای تحت چک قرار گرفت.

۴۲ پرواز اختصاصی برای جام جهانی با ۳ فروند هواپیما از تهران در نظر گرفته شد و از هواپیماهای ایرباس A۳۰۰-۶۰۰,A۳۲۱,A۳۳۰ برای انجام پروازهای جام جهانی استنفاده شد.

در ایام حج تمتع سال گذشته ۱۶۲ پرواز در عملیات رفت و ۱۶۲ پرواز در عملیات بازگشت انجام شد که با رکورد تاخیر کمتر از ۳۰ دقیقه در هر پرواز برگ زرینی در کارنامه هما ثبت شد.

هم اکنون نیز دومین هواپیمای ایرباس پهن پیکر A۳۳۰ هما تحت چک سنگین S قرار گرفته است و پس از بازه زمانی ۳۵ روزه جهت خدمت رسانی به چرخه پرواز باز خواهد گشت.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.