| کد خبر: 240024 |

اعتراض کامیون‌داران کانادایی خطرناک شد

پلیس شهر اتاوای کانادا وعده داد، اعتراضات "به طور فزاینده خطرناک" صدها کامیون‌دار که مرکز پایتخت کانادا را به مدت هشت روز تعطیل کرده تا خواستار پایان دادن به الزام به تزریق واکسن کووید-۱۹ شوند، سرکوب کند.

تین نیوز

پلیس شهر اتاوای کانادا وعده داد، اعتراضات "به طور فزاینده خطرناک" صدها کامیون‌دار که مرکز پایتخت کانادا را به مدت هشت روز تعطیل کرده تا خواستار پایان دادن به الزام به تزریق واکسن کووید-۱۹ شوند، سرکوب کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، این انسدادهای به خوبی سازماندهی شده، که به گفته پلیس کانادا تا حدی به دریافت کمک مالی هوادارانی در آمریکا متکی بوده، بر مبنای استانداردهای کانادا بی‌سابقه است. پیتر اسلولی، رئیس پلیس اتاوا گفت که صدها کامیون‌دار دیگر قصد دارند طی تعطیلات آخر هفته این کشور (شنبه و یکشنبه) وارد این شهر شوند.

او به خبرنگاران گفت: این تظاهرات، به شکلی فزاینده بی‌ثبات و خطرناک است.

بیشتر بخوانید:

کامیون‌داران معترض به واکسن به پایتخت کانادا رسیدند+عکس

به گفته او، معترضان در مرکز این شهر "بسیار سازماندهی شده و از بودجه خوبی برخوردار هستند و به شدت متعهد به مقاومت در برابر تمام تلاش‌ها برای پایان دادن ایمن به تظاهرات هستند."

برخی از تظاهرکنندگان خواهان پایان دادن به دستور دولت فدرال به الزام به تزریق واکسن کووید-۱۹ برای کامیون‌داران ترددکننده از مرز هستند، در حالی که برخی دیگر از آنها خواستار برکناری جاستین ترودو، نخست وزیر لیبرال کانادا بر این مبنا که او با اعمال محدودیت‌ها برای مقابله با همه‌گیری از اختیاراتش فراتر عمل کرده، شده‌اند.

پایگاه اینترنتی "گوفاندمی" (GoFundMe) صفحه کمک مالی به کاروان این معترضان موسوم به "کاروان آزادی" را در روز جمعه حذف کرده و گفت که این صفحه شرایط خدمات آن را نقض می‌کند.

این وب‌سایت در بیانیه‌ای گفت: اکنون شواهدی از سوی مجریان قانون داریم مبنی بر این که این تظاهرات سابقا مسالمت‌آمیز تبدیل به یک اشغالگری شده و گزارش‌هایی از سوی پلیس در خصوص رخ دادن خشونت و سایر فعالیت‌های غیرقانونی منتشر شده‌اند.

این سازمان گفت که کمک‌کننده‌ها به این تظاهرات تا ۱۹ فوریه فرصت دارند تا بازپرداخت کامل وجه را درخواست کنند، سپس "با سازمان‌دهندگان همکاری خواهد کرد تا تمام وجوه باقی‌مانده را به مؤسسات خیریه معتبر و شناخته شده که توسط سازمان گوفاندمی تأیید شده‌اند، ارسال کند."

در استان غربی آلبرتای کانادا، جایی که کامیون‌داران در یک اقدام اعتراضی مشابه یک گذرگاه مرزی بزرگ با آمریکا را مسدود کرده‌اند، جیسون کنی، وزیر اول این استان گفت که وزیران آن طی چند روز آینده برای شروع لغو محدودیت‌ها نشست خواهند داشد.

او در توییتر نوشت: ما می‌توانیم و باید به زندگی‌مان ادامه دهیم، آزادی‌هایمان را احیا کنیم و با شادی زندگی کنیم، نه ترس.

اسلولی ‌گفت او و دیگر مقامات ارشد تهدید به مرگ شده‌اند و این اعتراضات را به شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ در کنگره آمریکا در واشنگتن تشبیه کرد؛ شورشی که طی آن هزاران نفر از حامیان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در تلاش برای لغو پیروزی جو بایدن در انتخابات به ساختمان کنگره آمریکا یورش بردند.

ترامپ گفت، این کامیون‌داران دارند "به طور مسالمت‌آمیز به سیاست‌های تند جاستین ترودوی دیوانه چپ افراطی که کانادا را با دستورات دیوانه‌کننده کووید ویران کرده است" اعتراض می‌کنند.

پلیس اتاوا با برانگیختن خشم روزافزون ساکنان این شهر، تاکنون عمدتاً در کنار ایستاده و شاهد شکستن شیشه‌ها، تهدید خبرنگاران و کارکنان بخش بهداشت و درمان و آزار اقلیت‌های نژادی از سوی گروهی از معترضان بوده است.

اسلولی گفت که پلیس برای بازگرداندن نظم، راهبرد "جهش در استقرار نیرو و مهار وضعیت" را با افزایش دادن تعداد افسران استقرار یافته به ۱۵۰ تن در مرکز شهر اجرا خواهد کرد. او گفت: نفرت، خشونت، اعمال غیرقانونی که در هفته گذشته علیه افراد و مشاغل اتاوا وارد شد، غیرقابل قبول است.

بر اساس گزارش‌ها، محاصره‌هایی از سوی معترضان در شهرهای کبک و تورنتو نیز برنامه‌ریزی شده است، در حالی که مقامات این شهرها دسترسی به مراکز شهرشان را مسدود کردند.

جان توری، شهردار تورنتو گفت: همه ما می‌خواهیم هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا از وضعیتی که در اتاوا می‌بینیم، اجتناب شود.

این اعتراضات حزب رسمی اپوزیسیون محافظه‌کار کانادا را که این هفته رهبر خود را در بحبوحه شکایت‌ها در خصوص عدم حمایت کافی او از کامیون‌داران برکنار کرد، دچار چند دستگی کرده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.