| کد خبر: 235390 |

◄ معیار انتخاب معاونان وزارت راه و شهرسازی چیست؟

با گذشت یک ماه از اخذ رای اعتماد دولت ابراهیم رئیسی از مجلس شورای اسلامی و مشخص شدن وزیر راه و شهرسازی، گمانه زنی ها در مورد این که چه کسی برای تصدی مدیریت شرکت ها و سازمان های زیر مجموعه این وزارتخانه انتخاب می شود، افزایش یافته است.

تین نیوز

با گذشت یک ماه از اخذ رای اعتماد دولت ابراهیم رئیسی از مجلس شورای اسلامی و مشخص شدن وزیر راه و شهرسازی، گمانه زنی ها در مورد این که چه کسی برای تصدی مدیریت شرکت ها و سازمان های زیر مجموعه این وزارتخانه انتخاب می شود، افزایش یافته است.

به گزارش تین نیوز، در این زمینه اسامی افراد مختلفی نیز برای کسب مقام معاونت های مختلف وزارت راه و شهرسازی در محافل حمل و نقلی مطرح شده است. افرادی هم که نامشان بر سر زبان ها افتاده، اغلب کسانی هستند که یا چراغ سبزی از سوی وزیر، نمایندگان مجلس، افراد نزدیک به وزیر، چهره های سیاسی  یا دیگر اشخاص صاحب قدرت و نفوذ در دولت دریافت کرده اند و یا از سوی فعالان این حوزه برای تصدی این پست ها شایسته به نظر می رسند.

البته گفته می شود در بین افراد هستند کسانی که خودشان نیز در حال انجام مذاکره با چهره های صاحب نفوذ بوده و با برگزاری جلسه و ... به دنبال جلب نظر مساعد آنان برای افزایش شانس خود، برای تصدی این پست ها هستند. همچنین گفته شده وزیر راه و شهرسازی برای رسیدن به بهترین انتخاب، نسبت به تشکیل کمیته انتصابات در این وزارتخانه اقدام کرده است.

اما با تمام این حرف ها، خبرها و شایعات، هنوز معیارهای انتخاب مدیران و روسای شرکت ها و سازمان های تابعه وزارت راه و شهرسازی،  برای فعالان این حوزه مشخص نشده و درخواست خاصی نیز برای مشارکت کارشناسان، فعالان و ذی نفعان بخش حمل و نقل در این انتخاب، مطرح نشده است.

بیشتر بخوانید:

این موضوع موجب شده تا فعالان حوزه حمل و نقل از لایه های پایین تا بالا از کارشناس تا کاربر و ... این سوال را مطرح کنند که رستم قاسمی و کمیته انتصابات چه معیار خاصی را برای انتخاب افراد در نظر گرفته اند؟ این معیارها کدام است؟ ویژگی های مورد نظر وزیر راه و شهرسازی برای انتخاب معاونان خود چیست؟ آیا افرادی که نامشان به عنوان کاندایداهای احتمالی طرح و گفته شده  مقام های بالای وزراتخانه، نمایندگان مجلس و افراد صاحب نفوذ با آنان جلساتی نیز برگزار کرده اند، برنامه مشخصی برای تصدی جایگاه مورد نظر ارایه کرده اند؟

اگر برنامه ای ارایه کرده اند چرا این برنامه ها در دسترس فعالان، کارشناسان و ذی نفعان خرد  و کلان حوزه حمل و نقل قرار نمی گیرد تا ضمن آگاهی آنان از این برنامه ها، نقد و نظرشان نیز در مورد برنامه های افراد مورد نظر، اخذ شده و این برنامه ها از ابعاد مختلف مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد. قطعا مشارکت در بررسی و نقد این برنامه ها به انتخاب بهترین فرد از سوی وزیر کمک خواهد کرد.

موضوع مهم دیگر، تجربه افراد مورد نظر است. در دولت های پیشین معمولا رسم بر این بوده که انتخاب افراد بیشتر از میان کارشناسان و صرفا از بدنه یک سازمان یا شرکت و ... صورت گرفته و یک ملاک انتخاب هم داشتن تحصیلات دانشگاهی بوده است اما آیا فردی که انتخاب می شود، سال های متمادی فقط در یک سازمان فعالیت کرده و از چارچوب فعالیت های آن سازمان یا شرکت خارج نشده و آشنایی با وجوه مختلف یک کار و عوامل متعدد تاثیر گذار بر آن نداشته باشد و یا صرفا از مدارک دانشگاهی بهره مند بوده و هرگز در کف میدان حمل و نقل فعالیت نکرده باشد، می تواند مدیر مطلوبی برای یک مجموعه باشد؟

به طور قطع علم و عمل 2 معیار مهم برای موفقیت در کار هستند، آیا افرادی که آشنایی میدانی با موضوعات مختلف حمل و نقلی ندارند و فقط از پنجره علم و مطالب مندرج در کتاب ها و جزوه های دانشگاهی به موضوعات می نگرند، انتخاب های مناسیبی برای حوزه حمل و نقل هستند؟

در مجموع انتظار فعالان این حوزه، اطلاع از برنامه های کسانی است که به عنوان گزینه های احتمالی برای تصدی این پست ها مطرح هستند، البته برنامه هایی که فقط فهرستی از مشکلات موجود نباشند بلکه در کنار شناسایی مشکلات، راهکارهای حل مشکلات نیز در این برنامه ها ارایه شده باشد. برنامه هایی که اهداف را مشخص و در عین حال راهکار دست یافتن به این هدف ها را نیز ذکر کرده باشد. به هر حال کسانی که اهداف را می دانند و مشکلات را می شناسند، کم نیستند، اما افرادی که راه رسیدن به هدف و برطرف کردن مشکلات را می دانند، اندک هستند.

در پایان از وزیر محترم و کمیته انتصابات و نیز از کسانی که اسم آنان به عنوان کاندیداهای مسئولیتی در وزارت راه و سازمان ها و شرکت های تابعه مطرح است درخواست داریم برنامه کاندیداها را اخذ و در معرض رای مردم قراردهند. قطعا این رویکرد به توسعه و روند اصلاح امور کمک شایانی خواهد کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 4 0

    معیاری وجود نداره.هر چی آقای غضنفری بگن

  • محمد 1 0

    از وزیر محترم تقاضا داریم در انتخاب معاونین وزیر در سازمانها تخصص سازمانی را لحاظ نمایند . متاسفانه در سازمان راهداری و حمل و نقل که ادغام شد انحراف از تفکر حمل و نقلی و چسبیدن به حوزه پیمانکاری راهداری ف باعث تضعیف سازمان حمل و نقل جاده ای شد که خسران آن بسیار است