| کد خبر: 22835 |

در دهمین جلسه اتاق فکر عنوان شد

◄ فراخوان مدیرعامل سازمان بنادر برای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت در حمل‌ونقل دریایی

تین نیوز | مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از اعضای اتاق فکر این سازمان و سایر فعالان این حوزه در بخش خصوصی خواست تا پیشنهادهای خود را درباره راهکارهای کاهش مصرف سوخت در حوزه حمل و نقل دریایی، ارایه کنند.

به گزارش تین نیوز، دهمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی، پیش از ظهر امروز (یکم مهرماه) با حضور مدیرعامل و معاونان سازمان بنادر و حضور گسترده اعضای کارگروه ها و نمایندگانی از بخش خصوصی برگزار شد.

محمد سعیدنژاد، مدیرعامل سازمان بنادر، در این نشست، با اشاره به پیش بینی دولت و کارشناسان مبنی بر بحران انرژی ظرف شش یا هفت سال آینده در کشور اظهار کرد: در همین راستا بحث مدیریت و بهینه سازی مصرف سوخت، سال هاست که در کشور مطرح شده است.

اختصاص 100 میلیارد دلار اعتبار طی 10 سال به طرح ها
وی افزود: در این رابطه برنامه ریزی هایی هم صورت گرفته، به عنوان مثال در قانون بودجه امسال (93) پیش بینی شده که دولت 100 میلیارد دلار اعتبار طی 10 سال آینده، به طرح های ارائه شده برای صرفه جویی در مصرف سوخت، تخصیص دهد.

مدیرعامل سازمان بنادر افزود: روش تخصیص این بودجه به این صورت است که پروژه هایی که پیش بینی کاهش مصرف سوخت دارند، به وزارت نفت ارائه می شوند و وزارت نفت نیز سوختی را که طی این طرح ها، در آینده صرفه جویی خواهد شد، پیش خرید می کند.

به گفته وی، در این رابطه، تشکیل کمیته ای با ریاست وزیر نفت در دست اقدام است.

سعیدنژاد افزود: در برخی بخش ها از جمله راه آهن، ارقامی که صرفه جویی می شود به طور سنتی معلوم و مشخص است، مثلا راه آهن ادعا می کند که اگر ناوگان افزایش یابد، حمل بار از طریق جاده کاهش می یابد و در نتیجه به میزان مشخصی، کاهش مصرف سوخت خواهیم داشت.

معاون وزیر راه ادامه داد: برای بخش دریایی نیز راهکارهایی پیشنهاد می شود به عنوان مثال تغییر سایر شناورهای کوچک، همچنین در جلسه اخیر با وزیر نفت و وزیر راه، نظر آقای زنگنه این بود که اگر بتوانیم تغییر سوخت شناورها را به LNG داشته باشیم، به دلیل هزینه بسیار کمتری که نسبت به سایر سوخت ها دارد، منجر به صرفه جویی خواهد شد.

وی یادآور شد: در این قانون پیش بینی شده که این بودجه، صرفا به بخش خصوصی داده می شود و به بخش دولتی تعلق نمی گیرد و اگر بخش خصوصی پیشنهاداتی برای سرمایه گذاری در زمینه بهبود شیوه مصرف سوخت به ما ارائه کنند، این شرکت ها را به وزارت نفت معرفی خواهیم کرد تا منابع را دریافت کنند.

سعیدنژاد در ادامه از حاضران خواست تا در این باره پیشنهادات خود را مطرح کنند و به ویژه از بخش خصوصی خواست تا ایده های خود را به صورت مکتوب به سازمان ارائه دهد.

خلاصه مهم ترین پیشنهادهای ارائه شده در این باره از سوی حاضران به شرح زیر است:
- استفاده از LNG و گازی کردن موتور شناورها
به گفته یکی از اعضای اتاق فکر، در همین زمینه با پیگیری های آیمو، شناورهای کوچکی طراحی شده که بحث های ایمنی آن در دست بررسی است و ایران نیز باید تلاش کند که به تکنولوژی های راه اندازی شده در این زمینه، دسترسی پیدا کند.

- سهمیه بندی سوخت کشتی ها و استفاده از کارت سوخت (مانند خودرو)
به گفته رییس اتحادیه مالکان کشتی، در این باره یک نرم افزار در سال های گذشته آماده شده که تقریبا آماده بهره برداری است اما وزارت نفت سابق، استفاده از آن را نپذیرفته است. به گفته وی، سهمیه بندی سوخت شناورها و استفاده از این نرم افزار، تهمت هایی را که در زمینه قاچاق سوخت و خروج سوخت توسط شناورها از کشور، مطرح می شود، رفع خواهد کرد.

- استفاده از جزر و مد در تنگه هرمز برای صرفه جویی در بحث انرژی
به گفته رییس اتحادیه مالکان کشتی، این طرح در قالب یک تحقیق دانشگاهی بررسی شده و قابل ارایه است.

- ارایه سوخت با قیمت واقعی برای کاهش هدر رفت آن

- استفاده از سوخت اتمی برای کشتی ها، این طرح به عنوان یک استراتژی بلند مدت در دنیا در دست بررسی است.

- استفاده بیشتر از انرژی های تجدید پذیر
به گفته یکی از اعضای اتاق فکر، انجمن جهانی زیرساخت های حمل و نقل دریایی (پیانک) در حال راه اندازی کارگروهی برای استفاده از انرژی های تجدید پذیر در بنادر و حمل و نقل است و با توجه به این که ایران، تنها کشور خاورمیانه است که در این انجمن عضویت دارد، می تواند در این کارگروه نیز نقش موثر داشته باشد.

- بررسی امکان ارائه تسهیلات برای تعویض موتور کشتی ها به ویژه شناورهای زیر 3 هزار تن، زیرا اغلب این شناورها از موتورهای کهنه و دست دوم استفاده می کنند که مصرف سوخت بسیار بالایی دارند.

- بررسی امکان و اثرات استفاده از سوخت با گوگرد یک درصد، این موضوعی است که در سطح بین الملل در حال بررسی است.

- استفاده از تکنولوژی RMG به جای RPG در ترمینال های جدیدی که راه اندازی خواهد شد، این روش اگرچه لزوم افزایش 25 درصدی سرمایه گذاری را به دنبال دارد اما به دلیل طول عمر بیشتر و استهلاک کمتر RMG باعث صرفه جویی در مصرف سوخت خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.