| کد خبر: 144523 |

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

نگاه ویژه مجلس به توسعه ریلی

نماینده مردم علی آباد کتول تاکید کرد: در هر منطقه ای که صنایع فولاد، سیمان و پتروشیمی حجم بار عمده دارند، بهتر است حمل و نقل ریلی جایگزین جاده ای شده و بارهای آنان را جابجا کند.

تین نیوز

نماینده مردم علی آباد کتول تاکید کرد: در هر منطقه ای که صنایع فولاد، سیمان و پتروشیمی حجم بار عمده دارند، بهتر است حمل و نقل ریلی جایگزین جاده ای شده و بارهای آنان را جابجا کند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، کارشناسان ریلی بر این باورند که استفاده شهروندان از حمل و نقل ریلی در سال های آینده باعث ارتقای شرایط کمی و کیفی زندگی در شهرها ، بهبود محیط زیست شهری و رسیدن به توسعه پایدار درون و برون شهرها خواهد شد.

بطوریکه از سال های گذشته توسعه مترو تحولات زیادی را در زندگی شهروندان ساکن در کلان شهرها به وجود آوره و توسعه خطوط ریلی برون شهری و قطارهای حومه ای سبب کاهش اتلاف وقت و مصرف انرژی ، افزایش سلامت جسمی و روانی ،‌کاهش مرگ و میر انسانها و صدمات ناشی از تصادفات رانندگی و کاهش استهلاک وسایط نقلیه شخصی شده است.

حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از سیستمهای پویا در زمینه رسیدن به توسعه پایدار در کلان شهرها است و امروز به موضوع مهم در اقتصاد کشور تبدیل شده است.

در این باره اسدالله قره خانی عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رویکرد کشورهای در حال توسعه نسبت به راه آهن تغییر کرده است، گفت: طی 20 تا 30 سال گذشته رویکردها همانند امروز نبود، اما در حال حاضر شاهد رونق حمل و نقل ریلی در همه زمینه ها به خصوص حمل بار و ترانزیت و کشورهای در حال توسعه به دلیل ایمنی بالا سمت و سوی راه آهن را در پیش گرفته اند.

قره خانی با اشاره به اینکه ایمنی بالا و کاهش آلاینده های زیست محیطی از مباحث مهم برای حمل و نقل ریلی به شمار می رود، اظهار داشت: در هر منطقه ای که صنایع فولاد، سیمان و پتروشیمی حجم بار عمده دارند، بهتر است حمل و نقل ریلی جایگزین جاده ای شده و بارهای آنان را جابجا کند.

وی تاکید کرد: صاحبان کالا بایستی یک مدلی برای حمل و نقل خود ارائه داده و بارهای خود را از طریق راه آهن به دلیل صرفه جویی در سوخت، امنیت و مهمتر از همه کاهش آلودگی جابجا کنند.

وی اظهار داشت: اگر پالایشگاه و یا شرکت ملی فولادی جدیدی در هر منطقه ای بخواهد احداث شود بایستی در بندهای موافقتی خود و یا با موافقت وزارت راه و شهرسازی ، بحث اتصال و نزدیکی به راه آهن را در برنامه های خود قرار دهد .

قره خانی گفت: سرمایه گذاری اولیه برای جانمایی و احداث کارخانه و یا شرکت های فولادی در نزدیک خطوط ریلی بهتر است از سوی صاحبان شرکت و یا کارخانه ها صورت گیرد.

عضو کمیسیون عمران اضافه کرد: متاسفانه کامیون هایی که در جاده ها حمل مواد کارخانه های صنعتی را بر عهده دارند ضمن آسیب رسانی به جاده هزینه نگهداری از آن را بیش از پیش افزایش و خطر بزرگی را برای مسافران و وسایل نقلیه ایجاد می کنند.

وی با اشاره به اینکه در مسیرهای منتهی به تهران روزانه یک میلیون و 200 هزار نفر تردد می کنند، گفت: این در حالی است که تنها 3 درصد مسافران از طریق قطار برای جابجایی خود به کلان شهر تهران استفاده می کنند.

نماینده مردم علی آباد کتول گفت: مجلس و به ویژه کمیسیون انرژی در برنامه ششم توسعه یک درصد از درآمد فروش نفت و گاز را به توسعه راه آهن اختصاص خواهند داد که این نشان از نگاه ویژه مجلس به توسعه صنعت ریلی است .

عضو کمیسیون انرژی اعلام کرد: مجلس و کمیسیون انرژی آمادگی خود را برای حمایت از حمل و نقل ریلی به دلیل جایگاه راه آهن و هم حمل بار و هدایت مسافران جاده ها به سوی استفاده از قطار اعلام می کند.

وی از حمایت مجلس برای تصویب مصوبه ، مسائل قانونی و همچنین تخصیص اعتبارات به بخش ریلی خبر داد.

کارشناسان صنعت حمل و نقل ریلی براین باورند که توسعه این صنعت و افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش، خود‌ در آینده ، سبب کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی هوا و کاهش هزینه حمل برای صنایع تولیدی خواهد شد و به توسعه گردشگری نیز کمک خواهد کرد.

بدون شک توسعه حمل و نقل ریلی در کشور افزایش پویایی حمل و نقل، بهبود الگوی کاربری ها، اشتغال زایی، کاهش و بهینه سازی مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا ، آب و محیط زیست و رشد اقتصادی جوامع را به دنبال دارد .

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.