| کد خبر: 180997 |

◄ گزینه جدید تامین تقاضای ناوگان سنگین: واردات لاستیک هندی

در سال‌های گذشته حجم بار 40 درصد افزایش‌یافته اما ناوگان حمل‌ونقل 120 درصد رشد کرده‌اند و این توسعه نامتوازن سفره رانندگان و سایر فعالان صنعت حمل‌ونقل را کوچک‌تر کرده است..

تین نیوز

عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار خبر داده است که به زودی لاستیک هندی وارد کشور می شود.

به گزارش خبرنگار تین نیوز او گفته است: طی مذاکراتی که با مسئولان هندی در سفر اخیر وزیر امور خارجه به این کشور انجام شده است قرار است هند ما را در این خصوص تامین کند و از امروز واردات لاستیک از هند آغاز می‌شود.

 سید احسن علوی نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس چندی پیش با هشدار نسبت به نبود نظارت بر واردات لاستیک گفته بود: متأسفانه بخشی از واردات لاستیک خودروهای سبک و سنگین از کشور چین صورت می‌گیرد و در این میان این نگرانی وجود دارد که بخشی از این لاستیک‌ها محصولات بازیافتی باشند.

او  با بیان اینکه واردات لاستیک از کشور چین باید کاملاً متوقف شود، گفته بود: به نظر من کشورهای اروپایی حتی کشورهای کوچک این قاره جایگزین بهتری نسبت به چینی‌ها هستند و باید محصولات از این کشورها وارد شود.

بر اساس اظهارات این نمانیده مجلس کمبود لاستیک در کشور به دلیل مشکلاتی که برای واردات این محصول و حتی مواد اولیه تولید آن در کشور به وقوع پیوست، باعث شد تا عده‌ای از افراد سودجو اقدام به واردات لاستیک‌های غیراستاندارد به کشور کنند که به‌شدت موجب اعتراض مقامات سازمان استاندارد و نمایندگان مجلس قرارگرفته است.

از طرفی با وجود اینکه وزارت صمت مکرراً از توزریع لاستیک با نرخ دولتی خبر میدهد رانندگان ناوگان سنگین اعتقاد دارند که در بسیاری از استان ها مجبور به حضور در صف های طولانی برای دریافت لاستیک هستند.

سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پیش‌تر اطلاعیه داده بود که مشکلات تامین لاستیک رانندگان با رایزنی‌ها و اقدامات انجام‌شده تا پایان سال حل می‌شود.

در این اطلاعیه که از ثبت سفارش دو میلیون حلقه لاستیک خبر داده بود آمده است: در سال‌های گذشته حجم بار 40 درصد افزایش‌یافته اما ناوگان حمل‌ونقل 120 درصد رشد کرده‌اند و این توسعه نامتوازن سفره رانندگان و سایر فعالین صنعت حمل‌ونقل را کوچک‌تر کرده است..

وزارت راه هم از قیمت لاستیک شاکی است!

با این حال محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز خود یکی از منتقدان نحوه توزیع لاستیک است.

او قبلا درباره تأمین لاستیک کامیون‌ها گفته بود: تا پیش از نوسانات ارزی مشکلی در این زمینه وجود نداشت البته وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول توزیع و تولید لاستیک است و وزارت راه و شهرسازی هم از انحصار واردات لاستیک و قیمت این کالا شاکی است.برای سال‌ها انحصار واردات لاستیک دراختیار چند شخص بوده و درحالی‌که ارز مرجع چهارهزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات لاستیک اختصاص‌یافته؛ اما قیمت آن در بازار براین اساس نبوده است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفته بود: برای واردات مواد اولیه کارخانجات لاستیک‌سازی و لاستیک ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی اختصاص می‌یابد و قیمت لاستیک‌هایی که بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد دارند بیشتر از ۲۰۰ دلار نیست.

او گفت: حدود 2.5میلیون حلقه لاستیک باری و مسافری برون‌شهری در سال مصرف می‌کنیم؛ اما بیشترین ظرفیت صنایع داخلی تولید کمتر از یک‌میلیون حلقه در سال است.

اسلامی افزود: تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان لاستیک باید این کالا را به‌دلیل دریافت ارز مرجع در شبکه توزیع عرضه کنند؛ اما دولت هیچ تغییری در رویه خود برای تأمین لاستیک نداشته است.

احمد کریمی دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران نیز پیشتر در گفت و گو با خبرنگار تین نیوز گفته بود: نگران ورود لاستیک‌های تاریخ انقضا گذشته هستیم.

وی تابستان امسال و در پی نایاب شدن لاستیک در بازار ایران گفت: مشکلات امروز برای کامیونداران ناشی از بی‌تدبیری وزارت صمت است. در حال حاضر قیمت لاستیک به چهار برابر نسبت به دی ماه سال گذشته رسیده است حال اگر لاستیک در بازار با همین قیمت هم پیدا شود بخشی از مشکلات حل می‌شود. مشکل این است که همین لاستیک گران هم در بازار نیست.

بر اساس اظهارات او 40 درصد از میزان مصرف لاستیک مورد نیاز در بازار وجود دارد اما 10 درصد آن عرضه می‌شود و مابقی احتکار شده است. واقعیت این است که احتکار در این شرایط طبیعی است اما چرا وزارت صمت هیچ نظارتی به بازار نداشته است.

کریمی با تاکید بر اینکه نگران ورود لاستیک‌های تاریخ انقضا گذشته هستیم، گفته بود: در حال حاضر لاستیک‌های 2016 در انبار دپو شده است و به رانندگان توصیه کرده‌ایم این لاستیک‌ها را در محور عقب خودروی خود استفاه کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.