| کد خبر: 17396 |

تین نیوز بررسی می کند

◄ مروری بر حوادثریلی ایران و جهان طی یک ماه اخیر و دلایل آن از نگاه کارشناسان

تین نیوز| رشد روزافزون جمعیت و نیازهای بشری، منجر به افزایش بیش از بیش تقاضای سفر و حمل بار در جهان شده است اما  ایمنی در این سفرها مقدم بر فعالیت های كمی و كیفی است.

به گزارش تین نیوز، امروزه رشد روزافزون جمعیت و نیازهای بشری، منجر به افزایش بیش از بیش تقاضای سفر و حمل بار در جهان شده است؛ در این میان هر چند راه‌آهن به‌عنوان یک سیستم حمل‌ونقل کارآمد و ایمن، قادر است نقش مهمی را در مرتفع کردن بخشی از این میزان تقاضا ایفا نماید اما نگاهی گذرا به آمار حوادث مربوط به صنعت حمل و نقل نشان می دهد که علی رغم تلاش های گسترده ای كه برای كنترل و نظارت و بسترسازی های فرهنگی در صنعت حمل و نقل شده است، وضعیت این صنعت خوب نیست.

متاسفانه بررسی های آمار سوانح یک ماه اخیر صنعت حمل و نقل ریلی، اگرچه همانند سوانح جاده ای و هوایی، منجر به تلفات انسانی نشده، با این حال نیم نگاهی تردید آمیز را برای مسافران و کاربران این صنعت به همراه آورده است.

احمد جباری، رئیس کمیته حمل و نقل مجلس با انتقاد از عقب ماندگی صنعت حمل و نقل ریلی از استانداردهای جهانی، گفت: زیرساخت ها و ظرفیت های لازم برای توسعه صنعت حمل و نقل کشور فراهم نیست. بهره گیری از این ظرفیت ها نیازمند مدیریت صحیح و اراده قوی است.

بر اساس آمار فقط در یک ماه گذشته در خصوص خروج قطار از ریل در سطح جهان موارد زیر را شاهد هستیم:
- خروج یک قطار مسافربری از ریل در بلغارستان 
- خروج سه واگن قطار مسافربری عادی مشهد – تهران از ریل حد فاصل ایستگاه شیرین چشمه – بسطام 
- خروج دو واگن از قطار باری که حامل 25 واگن بود، در داخل تونل محدوده بین بلاک تنگ 5 و تنگ 7 در ناحیه زاگرس، 
- خروج یک قطار مسافربری از ریل در مسیر شهرهای استان مرکزی چین
- خروج یکی از بوژی های واگن مخزن دار باری در حین جابه جایی واگن ها روی  خطوط فرعی در داخل ایستگاه ری 

در این راستا باید پذیرفت این آمار و بررسی های موجود ضرورت سرمایه گذاری و انجام تحقیقات در زمینه پیشگیری از سوانح را مشخص می سازد. در این خصوص  کارشناسان عوامل متعددی را علت و مبانی بروز این حوادث بیان می دارند.

مجید صباغی کارشناس ریلی در گفتگو با تین نیوز، علت اصلی سوانح رخ داده شده در چند وقت اخیر را این چنین بیان می دارد: دو عامل در بروز سوانح ریلی بسیار مهم هستند اول مدیریت غیر تخصصی و ناکارآمد و دوم عدم تامین مالی مشاغل حساس سیر و حرکتی که باعث ایجاد شغل دوم و خستگی مداوم و همیشگی پرسنل و نارضایتی آنها شده است.

بهنام عالی آذر، مدیر طرح قطارهای حومه‌ای نیز می گوید: برنامه‌ریزی اولیه قطار‌ها به دلیل عدم آموزش صحیح پرسنل به درستی انجام نمی‌شود به طوری که این مهم سبب ایجاد مشکل  در صنعت حمل نقل شده است.

عالی آذر، ناوگان فرسوده و مشکل در محورهای عبوری را از مشکلات صنعت حمل و نقل عنوان می کند و اعتقاد دارد: بخش مهمی از مشکلات صنعت حمل و نقل مشکلات نرم افزاری است. بی تردید سهم مشکلات نرم افزاری ما نسبت به سخت‌افزاری بیشتر است.

می توان گفت عدم آموزش کارکنان، کمبود نیروی انسانی، عدم نظارت و سختگیری واحد های نظارتی از یکسو و گاهی حاکمیت و سود جویی بخش خصوصی در بهره وری مضاعف، فرسودگی ناوگان ریلی از سوی دیگر مواردی هستند که نقش مهمی در بروز حوادث در صنعت حمل و نقل ریلی دارند.

باید توجه داشت هرچند کمیسیون عمران مجلس دیدگاه‌های اصلاحی خود را برای جلوگیری و رفع مشکلات ساختاری در این صنعت را پیگیری می‌کند اما در هر صورت این دولت است که باید نسبت به رفع مشکلات این صنعت اقدام کند.

البته مقرر شده اقدامات لازم جهت تسریع در جذب 1500نفر لوکوموتیوران و طی دوره‌های آموزشی مربوطه در سال جاری صورت پذیرد. به‌ منظور تشدید کنترل‌های لازم از این پس صدور تأییدیه نهایی گواهینامه لوکوموتیورانان و همچنین آزمایش‌های ادواری آنان به جای اداره کل سیر و حرکت توسط اداره کل ایمنی و نظارت بر شبکه صورت پذیرد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • saeed 0 0

    ای خدا… بابا مشکل با جذب لکوموتیوران حل نمیشه بخدا در بستر کنونی لکوموتیورانانی که بدین نحو وارد راه آهن میشوند نه تنها فایده ندارند بلکه صنعت ریلی دچار شرایط بدتری میشود. آخه چه فایده یه عده شرکت بی ریشه بیاد یکی از مهمترین مشاغل راه آهن رو در اخیار بگیره در حالیکه خود راه آهن تمامی مسئولیت اونارو به عهده داره؟ آخه گسستگی تا کی؟ یه لحظه حس کنید که باورود لکوموتیورانان بخش خصوصی افزایش چشمگیر خروج قطار را داشتیم. پس درست نیست دست هرکس یه گواهینامه بدهیم و مانند جاده ها اجازه سیر بدیهم. این شغل حساس تر از این حرفاست که دیده میشه.