| کد خبر: 202623 |

هاشمی بحث جسارت شهردار را مسکوت گذاشت

همان‌طورکه انتظار می‌رفت، بعد از اظهارات جنجالی رییس شورای شهر تهران در مورد کم‌کاری‌های شهرداری در قبال حمل‌و‌نقل عمومی و پاسخ شهردار به او، دیروز موضوع حمل‌ونقل عمومی یکی از محورهای جلسه علنی شورای شهر تهران بود.

تین نیوز

همان‌طورکه انتظار می‌رفت، بعد از اظهارات جنجالی رییس شورای شهر تهران در مورد کم‌کاری‌های شهرداری در قبال حمل‌و‌نقل عمومی و پاسخ شهردار به او، دیروز موضوع حمل‌ونقل عمومی یکی از محورهای جلسه علنی شورای شهر تهران بود. محسن هاشمی دیروز و در حاشیه جلسه شورای شهر تهران و در جمع خبرنگاران در واکنش به چرایی نقد اخیرش به شهردار تهران و فاقد جسارت خواندن او گفت: من به شهردار نقدی نداشتم. در این باره هم صحبت نمی‌کنم! این حق طبیعی من است که نخواهم اظهارنظری بکنم. علاوه بر این واکنش، رییس شورای شهر تهران در این جلسه گزارش کاملی از حمل‌ونقل عمومی و آخرین تصمیم‌های گرفته‌شده در این زمینه ارایه داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، او ابتدا با اشاره به بودجه سال ۹۹ کشور که هم‌اکنون در مجلس در حال بررسی است، گفت: سهم حمل‌ونقل عمومی در بودجه سال آینده بسیار ناچیز و در حد صفر است، این بودجه قریب به ۲ هزار میلیارد تومانی که بیش از یک چهارم آن بودجه عمومی دولت است، حدود هشتاد هزار میلیارد تومان را برای یارانه نقدی در نظر گرفته است اما از این مبلغ یک ریال نیز به حمل‌ونقل عمومی تخصیص داده نشده است. هاشمی در ادامه انتقادهای خود از دولت گفت: مجموعا سهم عمران شهری و مسکن در بودجه برای هر ایرانی فقط دو هزار تومان است و به معنای این است که دولت وظیفه‌ای برای خود در این حوزه قائل نیست.

رییس شورای شهر در ادامه بار دیگر با اشاره به یادداشت شهردار تهران و پاسخی که به او در مورد «جسارت» نداشتنش بود، گفت: من در مورد قانون‌گرایی و اجتناب از قانون‌گریزی به شهردار تهران حق می‌دهم ولی انتظار ما از او این است که حداکثر تلاش خود را برای احیای حقوق شهروندان تهرانی در بودجه و تثبیت وظایف دولت در قبال حمل‌ونقل عمومی و محیط زیست پایتخت به کار برد. هاشمی، سپس با طعنه به سازمان برنامه و بودجه، کمیسیون تلفیق و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به خصوص نمایندگان تهران گفت: این عزیزان که خودشان هم وضعیت نامناسب تهران را از نظر آلودگی هوا و ازدحام شدید در مترو و اتوبوسرانی مشاهده می‌کنند، حتما متوجه هستند که با این بی‌مهری صورت‌گرفته در بودجه سال آینده، بحران حمل‌ونقل عمومی و آلودگی هوای تهران شدیدتر خواهد شد و دست‌کم در لایحه بودجه به اندازه زیان تعطیلی پایتخت که روزانه بالغ بر هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، اعتبار برای حمل‌ونقل عمومی تهران و بالطبع محیط زیست آن منظور کنند!

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به جزییات مصوبه جلسات مسوولان دولتی و شهری با معاون اول رییس‌جمهور گفت: براساس مصوبه این جلسات، دولت ۶ هزار میلیارد اعتبار برای تامین تا سه هزار اتوبوس که ۱۵۰۰ اتوبوس آن متعلق به تهران و ۱۵۰۰ اتوبوس دیگر مربوط به کلانشهرهاست، پیش‌بینی کرده است. همچنین هزار اتوبوس کهنه و فرسوده براساس این مصوبه بازسازی خواهند شد. این مصوبه به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد و باید شهرداری آن را پیگیری کند. اگر برخی شهرداری‌ها بخواهند اتوبوس‌های موردنیازشان امکانات بیشتری داشته باشد که بیش از اعتبار مصوب باشد، باید اضافه هزینه‌ها را خودشان تقبل کنند. رییس شورای شهر تهران در ادامه در خصوص نحوه واگن‌های مترو نیز گفت: مصوبات لازم برای تامین واگن‌های مترو پیش از این از سوی دولت ابلاغ شده بود و اعتبار اسنادی ۶۳۰ واگن و ۱۷۰ واگن دیگر که جمعا ۸۰۰ واگن می‌شود به بانک مرکزی اعلام شده بود.

رییس شورای شهر تهران سپس دوباره جهت سخنش را به شهرداری برگردانده و گفت: در حال حاضر توپ در زمین شهرداری تهران است و شهرداری است که در مهلت دوساله تعیین‌شده باید بتواند این اتوبوس‌ها را برای پایتخت نقد کند. او در پاسخ به پرسش دیگری در مورد عدم واریز قسط اول کمک‌های دولت به حمل‌ونقل از محل بهینه‌سازی مصرف سوخت، گفت: سهم تهران یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار شده بود که باید مسوولان شهری بتوانند آن را نقد کنند. حقوق شهروندان با پیگیری مسوولان شهری محقق می‌شود و کار شورا نیز نظارت بر پیگیری‌هاست. اما سهم تهران از کاهش مصرف بنزین، در روزهای بعد از افزایش بهای این ماده سوختنی چقدر بوده است؟ او گفت: اولین گزارش بیرون آمده از ستاد بهینه‌سازی مصرف سوخت حکایت از آن دارد که ۱.۶ میلیون دلار سهم شهرداری تهران بوده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ایرانی 0 0

    محسن هاشمی فقط سیاست باز است ، ایکاش شورای شهر در اختیار دلسوزان و مستقلهای غیر وابسته بود.آرزوئی محال !!!!!!!