| کد خبر: 15710 |

ذرات معلق ریه مردم تهران را نشانه گرفته‌اند

تین نیوز |  رییس كمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با استناد به اظهارات اخیر رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص افزایش ریزگردهای تهران به دلیل بهره‌برداری از معادن اطراف این كلان شهر گفت: منشاء ریزگردهایی كه مدت‌هاست هوای تهران را تهدید می‌كنند، به دو دسته کلی تقسیم می‌گردند كه یكی ریزگردهایی است كه از اطراف تهران وارد شهرمان می‌شوند و دیگری ریزگردهایی هستند كه از كشورهای همسایه وارد كشورمان و تهران می‌شوند.
به گزارش تین نیوز از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران، مهندس محمد حقّانی افزود: تغییرات آب و هوایی به همراه دستكاری¬های غیر كارشناسانه در منابع طبیعی از جمله احداث سدهایی كه برای ساخت آن¬ها كار كارشناسی دقیقی صورت نگرفته، سبب بروز پدیده ریزگردها در آسمان كشورمان شده است.
وی با اعلام این كه به دلیل عدم پیگیری دستگاه‌های اجرایی، تعدد سازمان‌های مسئول در حوزه آلودگی هوا و موازی¬كاری-های  این نهادها، آلودگی هوای تهران افزایش پیدا کرده و البته در این میان شهروندان زیانكاران اصلی این ماجرا محسوب می¬شوند، تأكید كرد: این اتفاقات دست به دست هم داده و موجب بروز تغییرات اساسی در وضعیت محیط زیست كشورمان شده¬اند.

خشك كردن دریاچه ارومیه بهترین نمونه بی‌ تدبیری بود
رییس كمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این كه بهره‌برداری‌های بی‌ رویه، بدون مطالعه و غیر كارشناسانه از معادن اطراف تهران، از جمله دلایل بر هم خوردن تعادل زیست محیطی این کلان شهر محسوب می¬شوند،     اظهار كرد: البته نباید ریزگردهای تهران را تنها سهم بهره‌برداری¬های بی ¬رویه از معادن بدانیم، چرا که بخشی از منابع تولید و مبادی ورود ریزگردها به این کلان شهر، نه تنها از حیطه  نظارت مدیریت شهری، بلکه از حوزه اختیارات دولت نیز خارج است.
مهندس حقّانی برای نمونه، ریزگردهایی كه از كشورهای همسایه به كشورمان تحمیل می‌شوند را نام برد و تصریح کرد: هر چند این موضوع می‌تواند از طریق تعامل دولت‌های منطقه برطرف شود اما با توجه به عدم همکاری دولت‌ها با یكدیگر، تغییر مسیر رودخانه¬های منطقه باعث تغییر وضعیت تالاب¬ها و دریاچه¬ها و در نتیجه بروز مشكلات زیست محیطی برای كشورمان شده است.
 وی با بیان این که بهترین نمونه این بی‌ تدبیری‌ مدیریتی، خشك شدن دریاچه ارومیه و مشكلات ناشی از آن است، اضافه كرد: بهره‌برداری بی‌ رویه از معادن جنوب و جنوب شرقی تهران، باعث شده تا با اندك وزش باد، گرد و غبار تهران را در بر گیرد اما با وقوع گردبادهای سنگین، ریزگردها از مرزهای غربی وارد ایران شده و محیط زیست کشورمان را در معرض تهدید قرار ‌دهند.
 
خودروهای پر مصرف بیشترین تأثیر را در آلودگی هوا دارند
رییس كمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این كه ریزگردها، محملی برای جابه¬جایی‌ آلاینده‌های گازی و شیمیایی و ورود آن¬ها به دستگاه‌ تنفسی و ریه‌ مردم تهران شده¬ و سلامت آن‌ها را به خطر ‌انداخته¬، اظهار كرد: متأسفانه مردم تهران به دلیل ناهنجاری‌های زیست محیطی موجود، از هوای پاك و سالم به عنوان ابتدایی‌ترین حق شهروندی، محروم مانده‌اند.
مهندس حقّانی با بیان این كه بسیاری از تصمیمات مانند مسأله تثبیت خاك در كشورهای همسایه و نظارت بر استانداردهای زیست محیطی در تولید محصولاتی همچون خودرو كه بر آلودگی هوا اثر مستقیم دارند، خارج از اراده مدیریت شهری است، تصریح كرد: خودروهایی که بالاترین مصرف سوخت را دارند، بیشترین تأثیر را نیز بر تشدید آلودگی هوا بر جای می‌گذارند.
وی در پایان با تأكید بر این كه در حال حاضر ذرات كمتر از دو و نیم میکرون در هوای تهران معلق هستند و از طریق استنشاق وارد نای ‌شده و در ریه و سیستم تنفسی‌ ایجاد جراحت می‌كنند و حتی باعث ابتلا به انواع سرطان می¬شوند، خاطرنشان كرد: ریزگردها نقش زیانباری در سلامت فردی دارند و ممکن است باعث جان باختن افرادی شوند که آن¬ها را تنفس می¬کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.