| کد خبر: 28982 |

تولید بنزین مرغوب از نفت کوره در شازند و اصفهان

تین نیوز | ٢ طرح در انتظار نهایی شدن فاینانس چینی هستند ایران آماده همکاری با عراق و ترکمنستان است .
 
 ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اوپک است که منابع نفتی عظیمی در اختیار دارد اما برای تبدیل به قطب نفتی شدن فقط منابع نفتی کافی نیست. قدرت و ظرفیت پالایش تولید‌کننده در این مسیر اهمیت زیادی دارد. ایران نیز در همین زمینه سعی دارد ظرفیت و کیفیت پالایش نفت خود را ارتقا دهد. براساس آمارهای موجود سازمان بین‌المللی انرژی بین سال‌های ٢ ٧ تا ٢ ١٢ میلادی ظرفیت پالایش نفت ایران برای نفت خام و گاز کاندنسیت یک‌میلیون و ٦ ‌هزار بشکه در روز محاسبه شده بود. این درحالی است که کل ظرفیت پالایش کشور یک‌میلیون و ٨٦ ‌هزار بشکه نفت در روز است.
تبدیل نفت کوره به بنزین باکیفیت
در همین زمینه میرعلی‌اصغر ساجدی، مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در جمع خبرنگاران حاضر در وزارت نفت گفت: تکمیل واحدهای پالایشگاه شازند اراک، بهینه‌سازی و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه تهران، افزایش تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس، توسعه و بهینه‌سازی پالایشگاه اصفهان ازجمله طرح‌های در دست اجرا محسوب می‌شوند.
او در ادامه گفت: در حوزه پالایش تولید بنزین برای کشور ما اهمیت خاصی دارد. در کشوری که جمعیت آن به مرز ٨ ‌میلیون نفر رسیده، نیاز سوخت و تأمین آن بسیار مهم است. به گفته ساجدی قرار است با احداث یک واحد جدید در پالایشگاه اصفهان ٦ ‌درصد تولید نفت کوره این پالایشگاه به بنزین باکیفیت تبدیل شود. همچنین تولید بنزین مرغوب از نفت کوره در واحد مشابهی در پالایشگاه شازند نیز آغاز می‌شود. هزینه این طرح بیش از دو‌میلیارد دلار برآورد شده و درحال حاضر انجام آن منوط به تصمیم هیأت‌مدیره برای تأمین مالی پروژه است.
ساجدی با بیان این‌که با احداث واحدهایی چون RFCC ته‌مانده خوراک سنگین در این پالایشگاه شکسته و به جای نفت‌کوره به بنزین و محصولات سبک دیگر تبدیل می‌شود، گفت: بخش کوچکی از اقدام‌های اولیه این پروژه در سال‌های گذشته انجام شده بود که به علت مشکلاتی در بخش خصوصی و تأمین مالی آن متوقف ماند. علاوه براین موارد طرح ساخت یک واحد ٨ ‌هزاربشکه‌ای CDU، LPG و واحدهای جنبی آن وجود دارد. همچنین قرار است در این طرح استاندارد نفت گاز تولید پالایشگاه به یورو ٥ ارتقا یابد. ساجدی هزینه اجرای این طرح را ٦٥ ‌میلیون یورو پیش‌بینی می‌کند و قرار است در قسمت نهایی پالایشگاه این طرح اجرایی ‌شود.
او درخصوص وضع احداث پالایشگاه آناهیتا در کرمانشاه نیز گفت: پس از تأمین منابع مالی، ساخت این پالایشگاه شروع می‌شود و منتظر تأمین فاینانس این پروژه هستیم.
 ٢ طرح منتظر فاینانس چینی
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت همچنین درباره اجرای طرح تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان اضافه کرد: اقدام‌های اولیه طرح را آغاز کرده‌ایم به‌طوری که مهندسی تفصیلی طرح تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان درحال انجام است و به محض رفع مشکلات تأمین مالی آن از خط اعتباری چین، وارد مرحله خرید و اجرا می‌شود. به گفته این مقام مسئول تأمین مالی از خط اعتباری چین یک فرآیند طولانی است و درحال حاضر ٢ طرح منتظر نهایی شدن این فاینانس است و به محض برطرف شدن مشکل تأمین مالی از خط اعتباری چین این پروژه اجرایی خواهد شد. ساجدی گفت: ایران آمادگی و توانایی لازم را برای اجرای پروژه‌های پالایشی در کشورهایی همانند عراق و ترکمنستان  دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.