| کد خبر: 247472 |

◄ کمبود 4500 افسر در بخش شناورهای زیر 4000 تن/ سوخت کم سولفور تولید کردیم

در طول کمتر از یک سال گذشته 62 پروژه با اعتبار 23 هزار میلیارد ریال به بهره برداری رسیده و همچنین عملیات اجرایی 13 پروژه به ارزش 35 هزار میلیارد ریال شروع شده است.

تین نیوز

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از تولید سیستم جدید کنترل آب توازن در جهت اجرای کنوانسیون آب توازن کشتی ها (Balance Water Convention) توسط شرکت های دانش بنیان داخلی و دریافت تاییدیه IMO و کارگروه مرتبط با آن، خبر داد.

به گزارش تین نیوز، علی اکبر صفایی در نشست خبری به مناسبت روز جهانی دریانوردی  با بیان این مطلب، گفت: در راستای شعار کشتیرانی سبز (حفظ محیط زیست دریایی) پالایشگاه های کشور ما توانستند سوخت کم سولفور (%0.5) را تولید کنند.

وی افزود: در حوزه انرژی های نوین نیز، سازمان فعالیت هایی را انجام داده است، به طوری که کشتی ها بتوانند از جریان موج و سایر پدیده های دریایی تولید انرژی داشته باشند. در برخی بنادر نیز برق رسانی به کشتی ها انجام شده تا کشتی در زمان توقف در بندر مصرف سوخت نداشته باشند.

حوزه حمل و نقل بین المللی دریایی

او با تاکید بر این که در حال حاضر حمل و نقل دریایی در کل جهان سالانه بیش از 28 تریلون دلار گردش مالی دارد و میزان تناژ بار جابجا شده بیش از  80 درصد از تجارت جهانی را در بر می گیرد، گفت: پیش بینی می شود در سال 2023 میلادی، رشد 3 درصدی در حمل و نقل دریایی صورت گیرد.

به گفته وی وضعیت کرایه کشتی های نفتی و همچنین فله نسبتا مناسب و سفارشات ساخت کشتی های جدید در تمام دنیا در حال افزایش است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در حال حاضر نمایندگان کشور ما (نمایندگان سازمان و سایر ارگان های دریایی) در سازمان جهانی دریانوردی حضور موثری دارند و در جهت منافع ملی در جلسات سازمان جهانی دریانوردی تلاش می کنند.

او افزود: یکی از مسایل با اهمیت امسال برای ما، بازگرداندن کالای نفتی کشتی لانا بوده که این بار به طور کامل تحت کنترل است و مبادله با کشتی یونانی انجام خواهد شد و کشتی ما نیز به آب های میهن باز خواهد گشت.

صفایی عنوان کرد: در جهت تسهیل تجارت با کشورهای همسایه به خصوص کشورهای عمان، امارات، قطر، عراق، روسیه، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، هند و پاکستان، جلسات متعددی با آنها گذاشته شده است.

 وی با بیان این که در یکسال اخیر از بنادر شمالی، رشد تجارت  150 را شاهد بوده ایم، گفت: برنامه ریزی برای توسعه زیرساخت های بنادر و همچنین توسعه ناوگان برای تجارت بیش از 10 میلیون تن کالا با کشور روسیه در دست انجام است.

او تاکید کرد: در همین زمینه خط لاینر بین بنادر ایران، قزاقستان و روسیه ایجاد شده و هم اکنون در این مسیر بیش از 20 فروند کشتی در حال فعالیت هستند. این خط دریایی شامل بنادر نوشهر، انزلی، امیرآباد به اکتائو قزاقستان، ماخاچ قالا و بندر آستاراخان می باشد که به صورت منظم هر 2 روز یک بار انجام می شود.

وی ادامه داد: در حوزه بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی در سه بخش به عنوان دولت صاحب پرچم، دولت صاحب ساحل و دولت صاحب بندر تکالیف خود را در بیش از 50 کنوانسیون بین المللی انجام می دهد.

حوزه ملی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر یان که در سال جاری 69 هزار میلیارد ریال پروژه برای ایجاد زیرساخت های مناسب در بنادر تعریف کردیم که قیمت تمام شده آن بالای 10 هزار میلیارد تومان خواهد بود، عنوان کرد: 58 فروند انواع شناور مختلف از قبیل شناور یدک کش، شناور طناب گیر، شناور لایروبی، شناور هیدروگرافی برای اجرای وظایف دریایی در حال ساخت است و همچنین 40 فروند دیگر نیز در دست بررسی برای انجام مناقصه می باشد.  

وی افزود: همچنین مطالعات بندر بزرگ مکران به عنوان دومین بندر اقیانوسی کشور در حال انجام است و به محض تحویل اراضی توسط شرکت ملی نفت و همچنین پایان مطالعات، وارد فاز اجرایی خواهیم شد. این مجتمع بندر جایگاه استراتژیک برای نظام دارد و نقش موثری در صادرات محصولات نفتی ایفا خواهد کرد.

صفایی تاکید کرد: در بندر چابهار نیز طرح های توسعه در حال اجرا است، این طرح ها شامل ساخت سیلوی 100000 تنی است که تا پایان سال به بهره برداری می رسد، همچنین نیروگاه 25 مگاواتی و تولید آب شیرین روزانه به میزان 8000 متر مکعب نیز به زودی افتتاح می شود.

وی در مورد فعالیت های مربوط به گردشگری دریایی نیز گفت: پنجشنبه گذشته یک طرح بزرگ گردشگری دریایی با حضور وزیر راه و شهرسازی، وزیر گردشگری و وزارت کشور بررسی شد که از سه بندر گردشگری کشور در بندرعباس شروع خواهد شد. این طرح ها شامل طرح توسعه بندر مسافری شهید حقانی (بزرگ ترین بندر مسافری کشور)، طرح توسعه بندر هرمز و همچنین طرح توسعه بندرگاه نخل ناخدا (سازه دریایی با 4.5 کیلومتر در عمق دریا) خواهد بود.

صفایی همچنین به موضوع نجات خلیج گرگان اشاره و عنوان کرد:  به موازات کاهش 1.5 متری تراز آب دریای خزر در طول سالیان گذشته، دهانه خلیج گرگان به طور کامل بسته شده است. با دستور آقای رئیس جمهور عملیات لایروبی کانال آغاز شده و مطابق با برنامه میزان 1.3 میلیون مترمکعب لایروبی به انجام خواهد رسید که تاکنون 200 هزار متر مکعب آن انجام شده است. البته سایر دستگاه ها می بایست وظایف خود را در حوزه آبریز داخلی به خلیج گرگان به انجام برسانند.

این مقام مسئول ادامه داد: در طول کمتر از یک سال گذشته 62 پروژه با اعتبار 23 هزار میلیارد ریال به بهره برداری رسیده و همچنین عملیات اجرایی 13 پروژه به ارزش 35 هزار میلیارد ریال شروع شده است. جذب سرمایه نیز که عمدتا به صورت مزایده انجام شده 33500 میلیارد ریال بوده است که تا پایان سال این عدد از دو برابر عبور خواهد کرد.

به گفته وی 63 فرصت سرمایه گذاری نیز در سایت سازمان بارگذاری شده تا فرصت عادلانه را برای همه ایجاد کند.

او خاطرنشان کرد: همچنین در جهت حمایت از شرکت های دانش بنیان 768 قطعه تجهیزات دریایی و بندری تولید شده، یک دستگاه تستوکر در حال ساخت بوده و سیستم نظارت بر لایروبی و سامانه راداری تعلیق رفتار موج و 10 عدد مدلاتور نیز در درست ساخت است.

وی گفت: در حوزه جابجایی مسافر با کشورهای عمان و قطر نیز اقداماتی به انجام رسیده و در بندر بوشهر عملیات ساخت، تکمیل و بازسازی اسکله ها و ترمینال های مسافری در دست اقدام است که قابلیت پهلودهی کشتی های بزرگ کروز را دارند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص تربیت دریانورد نیز عنوان کرد: در قالب برنامه هفتم توسعه و بودجه 1402، می بایست دانشگاه ها از حداکثر توان خود استفاده کنند و دوره های آموزشی بر روی شناورها و همچنین دریافت مجوز به جهت پشتیبانی از دانشگاه های دریایی در دست اقدام است. در بخش شناورهای زیر 4000 تن کمبود 4500 افسر داریم که نیاز به اصلاح قانون و حمایت مجلس می باشد.

صفایی با بیان این که 10 بندر کوچک در سواحل جنوبی و شمالی در دست ساخت و یا در مرحله برگزاری مناقصه است، خاطرنشان کرد: اسکله های نفتی نیز به جهت پهلوگیری کشتی هایی با سایز LR در حال ساخت است و  163 سازه غیرمجاز نیز توسط این سازمان و با حکم دستگاه قضایی قلع و قمع شده است.  

به گفته وی در 6 ماهه اول سال 1401،  بیش از 105 میلیون کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده که رشد بیش از 6 درصدی داشته است و بخش مهمی از این کالاهای جابجا شده شامل کالاهای اساسی  بوده است و بدین ترتیب در حال حاضر موجودی کالاهای اساسی در بندر، اسکله و لنگرگاه 6864000 تن کالا می باشد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر این که در طی این شش ماه، بیش از 53 هزار فروند کشتی به بنادر کشور ورود و خروج داشته اند، گفت: تا کنون بالغ بر 7422000 نفر مسافر دریایی از تمامی بنادر و جزایر کشور جابجا شده اند.

به گفته این مقام مسئول 16 اسکله مسافری برای استان هرمزگان و 4 اسکله هم برای استان خوزستان در دست ساخت است.

صفایی افزود: برای تردد مسافر دریایی بین چابهار و عمان هم به دنبال شناور هستیم و از شرکت های کشتی رانی برای تردد در این مسیر استقبال می کنیم. ضمن این که تردد کالای صادراتی بین بندر دیر و قطر نیز در حال انجام است. همچنین ساخت چهار فروند اسکله رمپ برای شناورها در دست ساخت است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.