| کد خبر: 258017 |

درآمدزایی ۲۰ میلیارد دلاری مرز ریلی آستارا برای ایران

توافق نامه اجرای خط آهن آستارا به رشت که ایران را به چهار راه ترانزیتی دنیا تبدیل می کند، به امضا رسید و نقش گذرگاه مرز ریلی آستارا در این زمینه قابل توجه است.

تین نیوز

بر اساس اعلام بخشی از جزئیات قرارداد ساخت این خط آهن که به امضای مقام های تهران و مسکو رسید، راه آهن آستارا به رشت که قرار است سه ساله ساخته شود، در سال نخست بهره برداری امکان جابه جایی ۱۰ میلیون تن حمل بار را دارد و در بُعد مسافری نیز در سال نخست می تواند تا یک میلیون مسافر را در سال جابه جا کند و بر این اساس سالیانه ۲۰ میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشته باشد.

پس از سال ها تلاش و رایزنی برای اتصال کریدور شمال به جنوب بالاخره توافق نامه اجرای خط آهن آستارا به رشت به طول ۱۶۲ کیلومتر و مسیری که تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب به طول ۷۲۰۰ کیلومتر است و ایران را به چهار راه ترانزیتی دنیا تبدیل می کند، به امضا رسید و نقش گذرگاه مرز ریلی آستارا در این زمینه قابل توجه است.

 

راه آهن آستارا به رشت فصل نوینی در کریدور بین المللی شمال به جنوب است که می تواند منافع اقتصادی بسیار خوبی برای کشور به همراه داشته باشد. این خط ریلی با طول ۱۶۲ کیلومتر کامل کننده کریدور شمال به جنوب از بندرعباس تا رشت و بعد از رشت تا آستارا است و با تکمیل آن، جمهوری اسلامی ایران از طریق جمهوری آذربایجان به روسیه و شمال اروپا وصل می شود.

به گزراش تین نیوز به نقل از ایسنا، پروژه ریلی آستارا به رشت شامل ۱۵۲ کیلومتر زیرسازی، ۱۶۲ کیلومتر روسازی، ۱۹ کیلومتر خطوط ایستگاهی، ۶۳ دستگاه پل بزرگ به طول ۴۰.۷ کیلومتر و یک دهنه تونل با ظرفیت جابه جایی ۹۶ میلیون تن بار و ۹۹۰ هزار نفر مسافر است.

احداث و بهره برداری این قطعه ریلی، فصل نوینی در کریدور حمل و نقل بین المللی شمال به جنوب خواهد گشود، به نحوی که تمام بازیگران عرصه حمل و نقل، لجستیک و زنجیره تامین منطقه ای و جهانی تابعه کشورهای عضو این کریدور و سایر کشورها از شرق و جنوب شرق آسیا تا کشورهای جنوبی دریای عمان و خلیج فارس، همچنین منطقه قفقاز، روسیه و اروپا، از مزیت های پرشمار این مسیر از حیث امنیت، ایمنی، زمان و هزینه حمل و نقل بهره مند خواهند شد.

پروژه ریلی آستارا به رشت که قرار است در مدت سه سال ساخته شود، در سال نخست بهره برداری یک میلیون مسافر و حدود ۱۰ میلیون تن بار را جابه جا خواهد کرد و بر این اساس می تواند سالیانه تا ۲۰ میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشته باشد. راه آهن آستارا به رشت حلقه تکمیلی کریدور شمال - جنوب محسوب می شود که از آن به عنوان پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس یاد می شود و همچنین ارتباط کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا با تکمیل این خط ریلی امکان پذیر می شود، اما مزایای اقتصادی این خط آهن که مربوط به حمل بار و مسافر می شود چیست و تا چه اندازه اهمیت دارد؟

 

بر اساس اعلام بخشی از جزئیات قرارداد ساخت این خط آهن که به امضای مقام های تهران و مسکو رسید، راه آهن آستارا به رشت که قرار است سه ساله ساخته شود، در سال نخست بهره برداری امکان جابه جایی ۱۰ میلیون تن حمل بار را دارد و در بُعد مسافری نیز در سال نخست می تواند تا یک میلیون مسافر را در سال جابه جا کند و بر این اساس سالیانه ۲۰ میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشته باشد.

چشم اندازی که برای کارکرد مسافری این راه آهن در ۱۰ سال دوم در نظر گرفته شده، جابه جایی سالیانه ۹۹۰ هزار مسافر است. قرار است راه آهن رشت - آستارا در سال نخست ساخت، پیشرفت ۲۵ درصدی داشته باشد که این رقم در سال دوم به ۵۰ درصد می رسد و در سال سوم و پایانی ۲۵ درصد نهایی کار پیش خواهد رفت. اگر چه در سال نخست بهره برداری امکان حمل و جابه جایی ۱۰ میلیون تن بار از طریق این مسیر ریلی پیش بینی شده است، اما در صورت اعتماد صاحبان بار به این خط ریلی، ظرفیت حمل بار راه آهن رشت - آستارا، ۱۵ میلیون تن است که در صورت تحقق شاهد ارزآوری حدود ۲۰ میلیارد دلاری ترانزیت خواهیم بود.

جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از طریق ایران یکی از مهم ترین کارکردهای ساخت این مسیر ریلی است. بر اساس اعلام شاخص های حمل بار در این مسیر، مسیر ریلی رشت - آستارا می تواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی - ریلی به ۱۲ روز کاهش دهد، در حالی که حمل دریایی بار در این مسیر ۳۳ روز زمان نیاز دارد. همچنین مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد.

 

حمل بار از فنلاند به تایلند و برعکس از طریق ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان می برد، در حالی که با تکمیل راه آهن رشت - آستارا این مسیر به صورت دریایی  و ریلی به ۲۱ روز کاهش خواهد یافت. با امضای سند احداث خط ریلی راهبردی آستارا به رشت که انجام شد، این خط راهبردی کمک بزرگی به تجارت و ترانزیت منطقه کرده و موجب تحکیم دوستی میان کشورهای منطقه خواهد شد.

عنایت رضایی پور، فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا در همین رابطه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه امروز شهرستان مرزی و ساحلی آستارا وضعیت خوبی دارد و در حال توسعه است به طوری که در سطح کشور و جهان نام آستارا دیده و شنیده می شود، اظهار کرد: امضای توافق نامه بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه نیز ناشی از همین نقش آستارا در اتصال کریدور شمال به جنوب جهان است و امید است با پایان این پروژه بین المللی، دوران طلایی شهرستان مرزنشین آستارا آغاز شود و شرایط به جایی برسد که هیچ بیکاری در منطقه نداشته باشیم.

وی افزود: گذرگاه ریلی شمال به جنوب یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت کالا از جنوب آسیا به شمال اروپا بشمار می رود که احداث آن از بیش از دو دهه پیش در دستور کار بوده و در دولت سیزدهم با شتاب بیشتری برای فعال سازی این ظرفیت ریلی تلاش شده است.

 

فرماندار آستارا با اشاره به اینکه مسیر غربی کریدور شمال به جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل می شود از نظر ریلی دارای یک حلقه مفقوده ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا بود که با امضای این توافق بسیار مهم و خوب و احداث این مسیر ریلی عملا جنوب آسیا به شمال اروپا متصل خواهد شد، گفت: براساس این توافقنامه، فدراسیون روسیه ۱,۶ میلیارد یورو در این مسیر ریلی سرمایه گذاری خواهد کرد و قرار است این خط آهن راهبردی در مدت ۴۸ ماه احداث شود.

رضایی پور با بیان اینکه کریدور شمال - جنوب یکی از مصادیق توسعه روابط تجاری جمهوری اسلامی ایران با کشور روسیه است و با توجه به اینکه هم ایران و هم روسیه مورد تحریم دولت های غربی هستند باید بیش از پیش به موضوع توسعه تعاملات تجاری دو کشور توجه داشته باشیم، گفت: بحث احداث راه آهن آستارا به رشت اهمیت ویژه ای دارد و این توافق منجر به افزایش سطح تعاملات تجاری و کاهش هزینه ها خواهد شد.

به گزارش ایسنا، شهرستان مرزی بندر آستارا در شمال غربی استان گیلان میان دو کشور همسایه ایران، جمهوری آذربایجان و همچنین کشور روسیه موقعیت و پتانسیل بسیار مناسبی در راستای افزایش همکاری های اقتصادی دارد و با تکمیل پروژه خط آهن کریدور شمال به جنوب(آستارا - رشت) این روابط افزایش چشمگیری خواهد یافت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.