| کد خبر ۳۰۹۳۶۳
کپی شد

◄ پیشرفت ۹۵ درصدی راه آهن اردبیل- میانه و ۸۶ درصدی خط ریلی چابهار- زاهدان

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت دو پروژه بزرگ ریلی کشور؛ یعنی اردبیل- میانه ۹۵ درصد و راه آهن زاهدان- چابهار بیش از ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

پیشرفت ۹۵ درصدی راه آهن اردبیل- میانه و ۸۶ درصدی خط ریلی چابهار- زاهدان
تین نیوز |

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت دو پروژه بزرگ ریلی کشور؛ یعنی اردبیل- میانه ۹۵ درصد و راه آهن زاهدان- چابهار بیش از ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا،   هوشنگ بازوند  در جلسه ویدیو کنفرانسی بررسی آخرین وضعیت خطوط ریلی چابهار- زاهدان و میانه- اردبیل با حضور وزیر راه و شهرسازی افزود: کار و فعالیت در این دو پروژه بزرگ ریلی کشور با قوت و سرعت در حال انجام است، به طوری که روزانه بیش از پنج هزار نفر در پروژه زاهدان به چابهار مشغول به کارند و سه پیمانکار بزرگ نیز در پروژه اردبیل به میانه فعالیت دارند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یادآور شد: تا پیش از آخرین سفر وزیر راه و شهرسازی به استان اردبیل، ایستگاه اردبیل واقع در ۶ کیلومتری این شهر با رکود در عملیات مواجه بود، اما با انتخاب پیمانکار جدید هم اکنون عملیات تکمیلی زیرسازی در این ایستگاه در حال اجراست، همچنین ساخت ساختمان ایستگاه رو به اتمام بوده و خطوط فرعی آن نیز در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه در این پروژه در مجموع ۱۸۷ کیلومتر ریل گذاری انجام خواهد شد، خاطرنشان‌کرد: تا امروز ۱۷۹ کیلومتر از مسیر ریل‌گذاری شده که ۱۷۲.۵ کیلومتر مربوط به خط اصلی است.

بازوند ادامه‌داد: روزانه ۴۰۰ متر ریل‌گذاری در این مسیر قابل انجام است و در مجموع با احتساب خطوط ایستگاهی، هشت کیلومتر ریل گذاری باقی مانده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در این مسیر ایستگاه فیروزآباد به عنوان ایستگاه نماز در نظر گرفته شده که تاکنون ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، راه دسترسی آن آسفالت و برقرار شده و مجموعه مساحت آن ۶۵۰ متر مربع است.

وی همچنین در خصوص پروژه ریلی چابهار- زاهدان اظهار داشت: عملیات در محدوده خاش به ایرانشهر تقریباً رو به پایان است و کمتر از ۱۰ کیلومتر ریل‌گذاری آن باقی مانده است.

معاون وزیر راه شهرسازی خاطرنشان‌کرد: طی یک ماه آینده عملیات اجرایی ایستگاه راه آهن ایرانشهر به پایان خواهد رسید و با احتساب ایستگاه‌های بین راهی ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طی دو ماه آینده این محدوده قابل بهره‌برداری خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به محدوده ایرانشهر به نیکشهر یادآور شد: عملیات در این مسیر ۷۱ درصد پیشرفت داشته و ریل گذاری در قطعات ۳ و ۴ آن اجرایی شده است.
بازوند ادامه داد: همچنین پیشرفت کل پروژه محدوده چابهار به نیکشهر ۸۲ درصد است و فقط ۴۷ کیلومتر ریل گذاری از مجموعه ۱۴۲ کیلومتر آن باقی مانده است.
وی افزود: از ایرانشهر تا بندر شهید بهشتی چابهار نیز عملیات زیرسازی در قطعات ۳ و ۴ در حال انجام است و تا پایان آذر ماه بخش اعظم زیرسازی آن تکمیل می‌شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطرنشان‌کرد: سال گذشته ۱۰ همت تخصیص منابع مالی در این پروژه عظیم ریلی داشتیم و در سال جاری نیز تاکنون ۱۱.۵ همت واریز شده است.

ثبت رکورد ۵۰ کیلومتر ریل گذاری در مهر ماه

وی تصریح کرد: از پنجم آذر ماه سال گذشته که عملیات ریل گذاری در مسیر خاش- چابهار آغاز شد، تا امروز بیش از ۳۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری شده و فقط در مهرماه ۵۰ کیلومتر ریل گذاری داشتیم که رکوردی در کشور است.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با این سرعت به طور حتم ریل تا پایان سال به چابهار خواهد رسید.
وی خطوط ریلی دورود- خرم آباد- اندیمشک، شهرکرد- اصفهان و کرمانشاه- خسروی را جزو دیگر خطوط مهم ریلی کشور برشمرد که عملیات مربوطه با قوت در آنها در حال انجام است.

انجام ۳۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری در پروژه چابهار- زاهدان طی یک‌سال/ رکورد کشور شکسته شد

عباس خطیبی در این جلسه ویدئو کنفرانسی بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های ریلی چابهار- زاهدان و میانه- اردبیل با حضور وزیر راه و شهرسازی افزود: آنچه در مهرماه و آبان ماه امسال در زمینه ریل‌گذاری مسیر چابهار به زاهدان شاهد آن هستیم، در طول تاریخ راه آهن کشور بی‌نظیر است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته در این مسیر ۳۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری انجام شده، در حالی که متوسط ریل‌گذاری در دو دهه گذشته حداکثر ۲۰۰ کیلومتر در سال بوده است.
خطیبی در ادامه بیان داشت: خط ریلی میانه- اردبیل یکی از سخت‌ترین خطوط ریلی کشور است؛ کاری که بیش از دو دهه به طول انجامیده و اکنون در حال به ثمر نشستن است.
وی گفت: این پروژه در حال حاضر ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، پروژه‌ای که یک پروژه عادی نیست و در طول ۱۷۵ کیلومتر مسیر آن ۹۱ دستگاه تونل و گالری به طول ۳۲ کیلومتر و همچنین ۲۹ دستگاه پل خاص به طول چهار کیلومتر دارد.
خطیبی با بیان اینکه ۲۲ درصد از طول کل این مسیر از پل و تونل تشکیل شده است، تاکید کرد: همین موضوع پروژه یاد شده را به پروژه‌ای منحصر به فرد تبدیل کرده است.
وی خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر ۳۱۵ هزار متر مکعب خاکبرداری، ۲۶۰ هزار متر مکعب خاکریزی، ۳۰ هزار متر بتن‌ریزی و ۳۰۰ متر لاینینگ و حفاری تونل در این پروژه به انجام رسیده است.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اضافه کرد: همچنین در یک سال گذشته در موضوع روسازی شاهد استقرار ۶۰ هزار هسته تراورس و انجام ۳۸ کیلومتر ریل گذاری بوده‌ایم.
وی اظهارداشت: هم اکنون ساختمان اصلی ایستگاه راه آهن اردبیل تکمیل شده و نواقص آن در حال برطرف شدن است.
خطیبی تصریح کرد: در دو دهه گذشته تا به امروز ۸۵ همت در این پروژه هزینه و فقط در یک سال گذشته ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان صرف آن شده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.