◄شرکتهای حملونقل باری - مسافری نباید تفکیک شوند
![◄شرکتهای حملونقل باری - مسافری نباید تفکیک شوند](https://cdn.tinn.ir/thumbnail/1x18tZWf3Keg/BP4FyozOIuYX2s0Shq1VRBbIPXc4juEyVkgaAMZfi8f3Zk9y6-NMHv_3Xp6iphBzAS7jQMojhDQrHn7X6BB-jicNFBOVKKwAbxue9tSahsQvWk3HyFnewfEdnw8kECFNtUvs5Qb_5Qs,/n00093540-b.jpg)
تیننیوز| در شرایطی که شرکتهای حملونقل مسافری دوران سختی را پشت سر میگذارند، وضعیت برای شرکتهای باری مساعدتر است.
ازینرو کارشناسان و فعالان این حوزه معتقدند که فعالیتهای شرکتهای حملونقلی در دو حوزه باری و مسافری باید بهگونهای باشد که شرکتها بتوانند ضررهای احتمالی حمل مسافر را در جابهجایی بار که سود بیشتری دارد، جبران کنند.
در این زمینه عباس فروتن، مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری و باری جوپار و عضو انجمن صنفی شرکتهای حملونقلی و خدمات وابسته در گفتوگو با تین نیوز، میگوید: از دیدگاه کارشناسی این پیشنهاد کاملا صحیح و هماهنگ با شرایط کنونی شرکتهای حملونقلی است.
به گزارش تیننیوز، فروتن با بیان اینکه مصداق بارز این مساله شرکت قطارهای مسافری و باری جوپار است، میگوید: در ابتدا قرار بود که شرکت فقط در حوزه مسافری فعالیت کند؛ اما در ادامه سرمایهگذاری در زمینه حمل بار هم انجام شد.
او میافزاید: اگر بنا بود که تک بعدی کار کنیم نمیتوانستیم به موفقیت کنونی دستیابیم؛ چراکه فعالیت همزمان شرکتهای حملونقلی در دو حوزه مسافر و بار بقای شرکتها را تا حدود زیادی تضمین میکند.
فروتن با بیان اینکه درآمد حمل مسافری نقد و درآمد بخش باری نسیه است، میگوید: اما چون سود حمل بار بیشتر است و حمل مسافر هم در شرایط کنونی شرکتها را متضرر میکند، این درآمدها میتوانند همپوشانی ایجاد کنند و باعث بقای شرکت شوند.
فروتن با اشاره به اینکه تا به حال از مدیریت جدید شرکت راهآهن چند نامه مبنیبر تفکیک بخش مسافری و باری دریافت کردهایم، میگوید: با توجه به مقاومت شرکت در برابر جداشدن بخش باری و مسافری، این اقدام صورت نگرفت؛ اما این مساله باعث نشد راهآهن به طور کلی از تصمیم خود منصرف شود.
او میافزاید: بر این اساس راهآهن تصمیم دارد مجوزهای آتی خود را صرفا برای فعالیت در یکی از بخشهای حوزه صادر کند و اجازه فعالیت همزمان حمل بار و مسافر را به یک شرکت ندهد.
وقتی بلوغ مدیریت در سازماندهی و ساختار حمل و نقل نباشد وظایف هم باید مثل مدیران خرد و خردتر شود چرا که با تجزیه فعالیتها جا برای مدیر سازی بیشتر میشود، کیست که نداند که هرچه دخالت دولت د، امور اجرائی کمتر شود امکان رشد و توسعه حمل و نقل بیشتر میشود، متصدی دولتی با این دخالتهای غیر ضروری می خواهد یک هیئت مدیره را که حد اقل سه نفر است به دو هیئت مدیره یعنی شش نفر ارتقا دهد و به تبع آن یک ساختار تمام کمال مدیریتی را برای این شرکت جدید و بی مورد هم به سرمایه گذار تحمیل نماید. یکی باید در راس حمل و نقل کشور باشد تا جلو اینقبیل تفکرات توسعه بیجا طلبانه را برای بستر سازی بهتر سرمایه گذاری و نهایتا " رشد و توسعه حمل و نقل بگیرد.