| کد خبر: 92403 |

◄ سه پیشنهاد مشاور رئیس‌جمهور چین برای بندر چابهار

تین‌نیوز| مشاور رئیس‌جمهوری چین در بازدید از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار برای فعالیت و تحرکات اقتصادی منطقه سه پیشنهاد را مطرح کرد.

به گزارش تین‌نیوز؛ وانگ ژان رییس آکادمی و مشاور رئیس‌جمهور چین به همراه هیئتی از موسسه اقتصادی، موسسه روابط بین‌المللی و موسسه مطالعات شهری و جمعیتی از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار بازدید و نشستی را با سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان برگزار کردند.

ابوالقاسم اسدی سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته گفت: بندر چابهار ایمن‌ترین و با صرفه‌ترین مسیر ترانزیت برای کشورهای افغانستان و CIS آسیای میانه است .

وی افزود: منطقه سیستان‌وبلوچستان ایران با دارا بودن قابلیت‌های دریا و خشکی می‌تواند آینده روشنی را برای منطقه رقم بزند.

اسدی اظهار داشت: خوشبختانه دولت با عزم جدی در راستای توسعه سواحل مکران، بحث طرح توسعه بندر شهیدبهشتی، و راه‌آهن چابهار به زاهدان را در دستور کار خود قرار داده که در دو بخش پیشرفت بسیار خوبی دارند.

در ادامه وانگ ژان مشاور رئیس‌جمهوری کشور چین گفت: از آنجایی که امروزه بنادر یک شبکه حمل‌ونقل و ترانزیتی را به وجود می‌آورند، خوشبختانه دولت ایران به اهمیت این موضوع پی‌برده است، اما باید این نکته را توجه داشته باشیم که جایگاه و شاخصه مهم استراتژیک هر بندری را خطوط کشتیرانی‌های بزرگ بین‌المللی مشخص می‌کند و بندر چابهار باید با ارتباط و جذب این خطوط فعالیت و جایگاه استراتژیک خود را بدست آورد.

مشاور رئیس‌جمهور کشور چین تصریح کرد: دیدگاه‌های مختلفی در حوزه حمل‌ونقل مطرح است. اولین دیدگاه ارتباط با خطوط کشتیرانی بزرگ دنیا که این امر در مورد بنادر چابهار و گوادر صدق نمی‌کند زیرا هیچ خط بزرگ کشتیرانی در این مسیر تردد نمی‌کند اما در مورد بنادر سنگاپور و هنگ‌هنگ صدق می‌کند. نکته دیگر اینکه دربازدیدی که از منطقه داشتم، بندر چابهار اگر با پیش فرض فعالیت‌های اقتصادی منطقه آزاد بخواهد فعالیت داشته باشد تولیداتی در این منطقه وجود ندارد و نکته سوم اگر در آینده بندر چابهار و گوادر پاکستان بخواهند در زمینه ترانزیت فعالیت کنند، فعالیت دو بندر در راستای رقابتی پیش خواهد رفت که این امر باعث خنثی شدن فعالیت هر دو بندر می‌شود.

پرفسور وانگ ژان مشاور رییس جمهوری چین اظهار داشت: برای فعالیت و تحرکات اقتصادی منطقه سه پیشنهاد را مطرح می‌کنم، اولاً بین بندر و منطقه آزاد چابهار یک هماهنگی منسجم برقرار شود تا وقتی سرمایه‌گذاری وارد منطقه می‌شود بتواند منافع دو طرف را برآورده کند، نکته دوم از تجربیات منطقه آزاد را که کشور چین در کانال سوئز بوجود آورده بازدید و از نحوه فعالیت آن آشنا شوید و نکته سوم شما برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی به سمت ایجاد پارک‌های صنعتی کشورهای مختلف گام بردارید که این موضوع تجربه ٣ ساله کشور چین و هنگ‌هنگ است .

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی؛ وی در جواب سوالی مبنی بر اینکه «با توجه به سرمایه‌گذاری کشور چین در گوادر و کشور هند در چابهار انجام شده برای برقراری توازن بازار در آینده چه پیشنهادی دارید؟» گفت: هر هدفی یک راه و هر کشوری با توجه به اهداف خود گام بر می‌دارد، اما متاسفانه کشور هند هر چند وقت اقیانوس هند را از آن خود می‌داند و با کشور چین نگاهی محتاطانه دارد اما ما معتقدیم توسعه بندر چابهار و گوادر برای کشورهای ایران، پاکستان و افغانستان بسیار مفید است و از طرفی ایران کشوری است که درآمد سرانه تولید ناخالص ملی آن بهتر از کشور هند می‌باشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • هوشنگ 0 0

    با سلام مزیتی که بندر چابهار ایران نسبت به بندر گوادر دارد این هست که ایران امکان ترانزیت به اروپا دارد ازبازرگان ترکیه ودریای سیاه گرجستان. در حالیکه گوادر برای ترانزیت به اروپا از ایران بروند نکته بعد ایران چند محور ارتباطی با اسیای مرکزی دارد از ترکمنستان، دریای خزر و افغانستان در حالیکه پاکستان فقط از طریق افغانستان ارتباط دارد مزیت دیگر ایران امکان ترانزیت به کشورهای عربی هست مانند عراق اردن در حالیکه پاکستان همچین مزیتی را ندارد درکل مزیت ژئو پلتیک ایران و چابهار بیشتر از گوادر و پاکستان هست که توجه نشده