| کد خبر: 59885 |

سفیر فرهنگی انجمن ملی پرواز ایران:

حوزه هوانوردی نیازمند تدوین و تهیه پیوست فرهنگی است

تین نیوز | سفیر فرهنگی انجمن ملی پرواز ایران حوزه هوانوردی راس نیازمند تدوین و تهیه پیوست فرهنگی خواند.
 
به گزارش تین نیوز داوود ربیعی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با انتقاد از فرهنگ هوانوردی اظهار کرد: قبل از ورود هر تکنولوژی و فناوری به کشور باید ابتدا فرهنگ آن وارد کشور شود اما متاسفانه این اتفاق رخ نداده و در برخی صنایع از جمله صنعت هواپیمایی با مشکل فرهنگسازی مواجه هستیم؛ مشکلی که در استفاده از خودرو و اینترنت نیز با آن مواجه بودیم به طوریکه ابتدا این تکنولوژی‌ها به کشور وارد شدند سپس هزینه‌های زیادی برای آموزش و فرهنگسازی نحوه استفاده از آنها پرداخت شد.
 
وی ادامه داد: در صنعت هوانوردی از زمان ورود هواپیما به ایران، این کالا به عنوان یک کالای لوکس شناخته شد و برای مخاطب خاص بود. بعد از انقلاب با توجه به وسعت صنعت حمل و نقل، صنعت هواپیمایی نیز فراگیر شد که این فراگیر شدن موجب شد تا فرهنگ استفاده از هواپیما و فعالیت در حوزه هوانوردی مقداری زیر سوال برود.
 
ربیعی فرهنگ صنعت هوانوردی را به دو بخش «فرهنگ هوانوردی برای فعالان حوزه» و «فرهنگ هوانوردی برای جامعه» تقسیم کرد و گفت: فرهنگ هوانوردی برای فعالان صنعت حمل و نقل هوایی مشمول خلبان، کارکنان بخش فنی، مهمانداران و همه افراد شاغل در این صنعت و فرهنگ هوانوردی برای جامعه نیز مشمول عموم مردم و مسافران می‌شود.
 
سفیر فرهنگی انجمن ملی پرواز ایران با بیان اینکه الگوی استفاده از هواپیما به عنوان یک کالای استراتژیک الگوی بین‌المللی است، افزود: الگوی استفاده از هواپیما در ایران، آمریکا، اروپا و سایر نقاط جهان یکسان است و نمی‌توان فراتر از انکس‌ها و قوانین بین‌المللی ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی) عمل کرد؛ البته موضوعی به نام «بومی‌گرایی» وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال پوشش یک مهماندار ایرانی باید متفاوت از پوشش مهمانداران سایر کشورهای باشد؛ به عبارتی باید به دنبال یک منش و رفتار ایرانی و اسلامی در صنعت هوانوردی باشیم.
 
ربیعی با بیان اینکه صنعت هوانوردی تافته جدا بافته‌ از سایر مشاغل شده است گفت: در ذهن عموم مردم یک چهره فراواقعی از فعالان و شاغلان حوزه هوانوردی از جمله خلبانان، مهمانداران و مهندسان پرواز شکل گرفته و این چهره غیر واقعی به دلیل عدم فرهنگسازی در جامعه برای شغل‌های وابسته به صنعت هوانوردی است.
 
وی با اشاره به اینکه باید پیوست فرهنگی در حوزه هوانوردی تدوین و تهیه شود، تاکید کرد: بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب هر صنعتی که در کشور ایجاد می‌شود باید پیوست فرهنگی داشته باشد. وقتی هواپیمایی با پرچم جمهوری اسلامی ایران فارغ از عنوان ایرلاین در فرودگاه‌های خارج از کشور فرود می‌آید باید فرهنگ کشور ما در تمام کادر پروازی آن هواپیما مشاهده شود.
 
ربیعی به فرهنگ عمومی هوانوردی در جامعه اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات این بخش هراس مردم از پرواز است که باید این معضل برطرف شود. در وهله دوم نیز مسافران باید بدانند که هواپیما جزئی از اموال و انفال کشور است؛ امروز متاسفانه مشاهده می‌شود در زمان تاخیرها مسافران از هواپیما به نشانه اعتراض پیاده نمی شوند  این در حالی است که بسیاری از تاخیرها توجیه منطقی دارد. اما درباره تاخیرهایی که توجیه پذیر نیست نیز باید علت تاخیرها را برای مردم شفاف بیان کرد.
 
وی ادامه داد: مردم و همچنین کادر پروازی ما به حق و حقوق خود آگاه نیستند و نمی دانند چه حقوقی دارند و حتی چه حقوقی ندارند. کارکنان باید بدانند که مرزی بین حق و حقوق مسافر و کادر پروازی وجود دارد اما این مرز باید رعایت شود و مسافران نیز بدانند حقوق پرسنل و کارکنان از جمله مهماندار باید رعایت شود.
 
سفیر فرهنگی انجمن ملی پرواز به نحوه برخورد علاقمندان به شغل خلبانی اشاره کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از علاقمندان به این حوزه یک نگاه کلی به این صنعت دارند. یکی از مهمانداران بعد از گذراندن دوره آموزشی و استخدامی درخواست استعفا داد که دلیل وی برای استعفا همان چهره غیر واقعی از شغل مهمانداری قبل از ورود به این حرفه بود چراکه تصور وی از مهمانداری سفر به کشورهای مختلف در فواصل زمانی کوتاه بود اما وقتی از نزدیک با سختی‌های این شغل آشنا شده بود استعفا کرد.
 
وی با اشاره به اینکه خبرنگاران حوزه حمل و نقل نیز باید آگاهی کامل به صنعت هوانوردی داشته باشند، گفت:‌ در برخی موارد یک مشکل بسیار کوچک فنی در سیستم هوانوردی بسیار بزرگ جلوه داده می‌شود و بعضا از این مشکل کوچک به عنوان «حادثه هوایی» یاد می‌شود در حالی که بعد از خواندن خبر متوجه می شویم به دلیل مشکل فنی در سیستم تهویه هواپیما، پرواز با تاخیر انجام می شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.