| کد خبر: 42210 |

بوی استیضاح می‌آید

تین نیوز |  چندی است که انتقاد به وزیر راه‌وشهرسازی شدت گرفته و کمتر روزی است که نسبت به برنامه‌های آخوندی گلایه و اعتراض وجود نداشته باشد این در حالی است که طی هفته اخیر اعتراضات وارد فاز جدیدی شده و بحث استیضاح این وزیر جدی شده است.
همان‌طور که یک عضو کمیسیون عمران اعلام کرده است، وزیر راه‌وشهرسازی با 92 سوال رکورددار سوالات نمایندگان مجلس است.
علیرضا خسروی روز گذشته با بیان اینکه تعلل مجلس در استیضاح وزیر راه فقط همیاری با دولت است، گفت: وزیر راه‌وشهرسازی با 92 سوال رکورددار سوالات نمایندگان مجلس بوده است که متاسفانه هنوز پاسخ مناسبی از سوی ایشان دریافت نکرده‌ایم.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه سوالات بسیاری از عملکرد وزیر راه‌وشهرسازی در کمیسیون عمران مطرح شده است به میزان افزود: رکورد سوالات در مورد ایشان تا به حال بیش از هر وزیر دیگری بوده و تاکنون 92 سوال طی چند ماه گذشته در خصوص عملکرد ایشان در کمیسیون عمران در بخش‌های مختلف راه، بنادر، مسکن و هواپیما مطرح شده است. خسروی افزود: در هر صورت اگر مجلس هم تا حدودی در رابطه با استیضاح آقای آخوندی تعلل کرده برای کمک به دولت است اما تا این لحظه هیچ عملکرد موفقی از وزیر ندیده‌ایم.

وی با اشاره به ماده «49» آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: بی‌تحرکی وزیر راه‌وشهرسازی در حوزه مسکن سرانجام باعث شد که نمایندگان مجلس براساس ماده «49» آیین‌نامه داخلی مجلس اقدام کنند که طبق این ماده نمایندگان مجلس از عملکرد وزیر به صحن گزارش خواهند داد. خسروی بیان کرد: البته این فرصت برای دوستان وزارت راه هم باقی است که می‌توانند طبق این گزارش، اطلاعات خود را ارایه دهند. وی در توضیح این مطلب گفت: براساس ماده «49» آیین‌نامه داخلی مجلس، چند نفر از نمایندگان مجلس اگر نسبت به عملکرد وزیری اعتراض داشته باشند می‌توانند با تهیه گزارش از عملکرد او و قرائت آن در صحن علنی مجلس افکار عمومی را نسبت به عملکرد وی هدایت کنند.

به گفته این عضو کمیسیون عمران، آخرین گزارش از معاونت‌های وزارت راه‌وشهرسازی است که آخرین بند گزارش تقریبا در حال تکمیل شدن است و تا هفته آینده آن را ارایه خواهیم داد تا بخشی از عملکرد وزیر در حوزه مسکن مشخص شود. خسروی با اشاره به وضعیت نابسامان مسکن مهر افزود: شاید مشکلات در حوزه وزارت از آنجایی آغاز شد که تمام گناه‌ها بر سر مسکن مهر افتاد اما از طرفی ایده‌هایی در این حوزه مطرح شد که هنوز هیچ‌کدام به بار نشسته و فقط در حد حرف بوده است.
وی ادامه داد: آخرین ایده وزیر راه هم بحث وام 100 میلیون تومانی بود که سپس به 80 میلیون و حال هم به 60 میلیون تومان تغییر یافته و هنوز هم در حد حرف است. نماینده مردم سمنان پاسخ‌های وزیر را مبنی براینکه افراد دیگر و وزارتخانه‌های دیگر هم دخیل هستند تا حدودی مورد قبول دانست و گفت: بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی محکوم هستند اما اختیاراتی هم وزارت راه‌وشهرسازی دارد و می‌تواند از آنها استفاده کند.
وی بیان کرد: چندی پیش مجلس دومصوبه به وزیر ارایه داد مبنی بر اینکه در خصوص مسکن مهر زمین‌ها را بفروشید اما دیگر پول مازادی از مردم دریافت نکنید، جالب اینکه این مصوبه را ایشان پذیرفتند اما وقتی به زیرمجموعه‌شان راه می‌یابد، نظرها تغییر می‌کند مثلا مدیرعامل شهرهای جدید به گونه‌ای دیگر حرف و حدیث‌های دیگری مطرح می‌کنند. خسروی معتقد است اگر با دقت به پروژه‌های افتتاح شده اخیر بنگریم سهل‌انگاری‌های وزارت راه مشهود است، مثلا پروژه راه‌آهن گرگان که این اواخر افتتاح شد، یک‌بار در گذشته افتتاح شده بود.
در ادامه رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به استیضاح وزیر راه به‌دلیل عدم ‌پایبندی به تعهدات گفت: آخوندی باید هرچه سریع‌تر برنامه خود در رابطه با رفع نگرانی‌های مردم در بخش مسکن اعلام کند درغیراین‌صورت ناگزیر به استیضاح وی هستیم.
سیدمهدی‌هاشمی به تسنیم اظهار کرد: با تعهدات و قول‌های داده شده توسط وزیر راه‌وشهرسازی و ریاست جمهوری در موضوع مسکن مهر، طیف گسترده‌ای از مردم انتظاراتی را در این بخش دارند. وی با تاکید بر اینکه هنوز مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد که رفع نشده است، تصریح کرد: متاسفانه دستگاه‌های اجرایی اهتمام و اولویت لازم را برای حل این مشکل نداشته‌اند به‌طوری که به‌دفعات تجمعات متعددی در محدوده ساختمان مجلس، وزارت راه‌وشهرسازی یا بخش‌های مربوطه برگزار شده است.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو و بخش‌های مرتبط در سایر دستگاه‌ها نیز اهتمام و توجه لازم را در این بخش نداشته‌اند، مسوولیت مستقیم عدم پایبندی به تعهدات را متوجه وزیر راه‌وشهرسازی دانست و افزود: چنانچه این وضعیت با قید فوریت و اولویت مسکن مهر، طرح جامع مسکن، امنیت پروازها و بخش ریلی صورت نگیرد ناگزیر به استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی هستیم.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به تذکرات متعدد نمایندگان مجلس به وزیر راه‌وشهرسازی گفت: با این وجود نه در مسکن مهر، نه در ایمنی صنعت هوایی و نه در طرح جامع مسکن تحولی روی نداده است. متاسفانه رکود حاکم بر مسکن باعث شده 140 موضوع شغلی در ارتباط با ساختمان دچار رکود شود که این وضعیت تولید ما را در بخش‌های مختلف دچار مشکل کرده است. هاشمی در بخشی دیگر از سخنانش یکی دیگر از معضلات بی‌توجهی به بخش مسکن را کاهش تولید و به‌تبع آن انباشت تقاضا دانست و افزود: با این وضع در آینده نزدیک دچار کمبود جدی در این بخش خواهیم شد و مشکلات جدی‌تر را پیش‌رو خواهیم داشت. وی با بیان اینکه دولت و وزارت راه باید در حوزه تولید مسکن و خروج این بخش از رکود توجه جدی داشته باشد، اظهار کرد: باید در این بخش بودجه مورد نیاز تامین و تزریق شود و باید با وام خرید و وام ساخت بخش مسکن را که موجب افزایش جدی اشتغالزایی می‌شود از رکود خارج کرد.

وی تاکید کرد: انتظار مجلس این است که مواردی که به آن اشاره شد تا قبل از پایان سال‌جاری با جدیت مورد توجه قرار گرفته و اقدامات لازم در رابطه با آنها صورت گیرد. رییس کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا با این تفاصیل وزیر راه‌وشهرسازی تا پایان امسال فرصت دارد، گفت: خیر، مجلس تا پایان سال صبر نمی‌کند، وزیر راه‌وشهرسازی باید هرچه سریع‌تر برنامه خود را در بخش‌های ذکرشده اعلام کند تا نگرانی مردم به‌خصوص از بخش مسکن از بین برود. هاشمی ادامه داد: با توجه به تعطیلات سال نو باید ایمنی و امنیت خاطر را در بخش‌های مختلف هوایی، زمینی و ریلی به وجود آوریم تا نگرانی‌ها در این بخش‌ها را نیز به حداقل برسانیم.
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ایرانی 0 0

    مطمئن هستم وزیری که نخواست به تفکیک این وزارتخانه تن بده و بدلیل مشکلات فراوان و سنگینی کار از عهده راهبری این وزارت خانه تاکنون نتوانسته برآید بالاخره با میانجیگری آقای ناطق نوری حتما از این مهلکه خواهد گریخت