| کد خبر: 41752 |

معاون برنامه ریزی شهردار تهران اعلام کرد:

◄ " مجاز "، دلیل عدم توجه دولت به حمل و نقل شهری و مترو / شهردار شب در تهران

تین نیوز | معاون برنامه ریزی و امور شوراهای شهردار تهران از افزایش 12 درصدی بودجه حمل و نقل شهر تهران در سال 94 خبر داد و گفت: بودجه حمل و نقل از چهار هزار و 10 میلیارد تومان در سال 93 به چهار هزار و 80 میلیارد تومان برای سال آینده از سوی شهرداری تهران به شورای شهر پیشنهاد داده شده است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، محمود صلاحی در یک نشست خبری که در ساختمان شهرداری تهران برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار تین نیوز مبنی بر میزان بودجه حمل و نقل در بودجه سال 94 با توجه به رویکرد کاهشی بودجه در سال آینده اظهار داشت: حمل و نقل، اولویت شهرداری تهران به ویژه در بخش مترو است. به همین خاطر در در لایحه بودجه سال 94، اعتباری برابر با چهار هزار و 80 میلیارد تومان با رشد 11.6 درصد نسبت به بودجه چهار هزار و 10 میلیارد تومانی سال گذشته به شورای شهر تهران پیشنهاد شد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال تین نیوز که "آیا ساخت 30 کیلومتر خط مترو در سال جاری محقق شده است؟ تصریح کرد: تا کنون 22.5 کیلومتر مترو در تهران ساخته شده است و توان مهندسی و مدیریت آن نیز در شهرداری تهران موجود است. اما باید در نظر داشت که طبق قانون برنامه پنجم توسعه دولت مجاز است تا سقف 50 درصد به ساخت مترو کلانشهر ها کمک کند و همین کلمه "مجاز" موجب عدم توجه دولت ها به حمل و نقل ریلی کلانشهرها شده است.

معاون برنامه ریزی و امور شورا شهرداری تهران یادآور شد: البته دولت یازدهم همکاری خوبی با شهرداری تهران داشته است و شخص رئیس جمهوری کمیسیون کلانشهر تهران و سایر کلانشهر ها را به کمیسیون های دولت اضافه کرده است که دارای یک کمیته فرعی است و آن نیز از پنج کمیسیون مختلف تشکیل شده است.

صلاحی در ادامه بیان داشت: در 30 دی ماه لایحه بودجه 94 در صحن علنی شورای شهر تهران و توسط شهردار تهران تقدیم ریاست شورای شهر تهران شد و طبق آن، در لایحه بودجه پیشنهادی سال آینده شهرداری تهران 17 هزار و 460 میلیارد تومان در بخش منابع و مصارف پیش‌بینی شده بود که البته دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل پیشنهاد اضافه شده 200 میلیارد تومان به بودجه را مطرح کردند و حافظی رئیس کمیسیون سلامت خواستار کاهش بودجه پیشنهادی شهرداری بود که در نهایت در شورای شهر این رقم به 17 هزار و 200 میلیارد تومان مصوب شد.

وی همچنین با اشاره به انجام  "نظارت ستادی"  از سوی شهرداری تهران در سال 93 بیان داشت: به پیشنهاد شهرداری تهران بخش نظارتی شهرداری سال 93 اقدام به نظارت بر فعالیت سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری کرد به طوری که تا به امروز 13 سازمان و شرکت تحت پوشش نظارت‌های ستادی قرار گرفتند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 93، دو سازمان و شرکت دیگر تحت نظارت قرار گیرند. همچنین پس از پایان نظارت‌های ستادی از هر سازمان یا شرکت، گزارشی  تهیه و در اختیار شهردار به تهران قرار می‌گیرد.

معاون شهردار تهران با اشاره به میزان بودجه نقد و غیر نقد شهرداری تهران در سال 94 گفت: ‌50 درصد از  بودجه 93 نقد و 50 درصد غیر نقد بوده است اما بودجه 94 شهرداری تهران به صورتی تهیه شده که 66 درصد آن نقد و 37 درصد غیر نقد خواهد بود.

پیشنهاد شهردار شب
صلاحی از پیشنهاد خود به شهردار تهران تحت عنوان "شهردار شب" به خبرنگاران بیان داشت: شهرداران شب از میان معاونان شهردار تهران از شب هنگام تا صبح قبل از حضور شهردار در جایگاه خود صورت می گیرد که در این میان شهرداران مناطق نقش معاونان شهردار را ایفا می کنند. همچنین محل استقرار شهردار شب در معاونت حمل و نقل و ترافیک است زیرا با توجه به استقرار مرکز کنترل ترافیک در آنجا اشراف کامل به نقاط مختلف شهر دارد همچنین باید مناطق مختلف شهر را به انتخاب خود مورد سرکشی و بازدید قرار دهد.

ویژگی بودجه 94 و بودجه شهرداری
صلاحی در خصوص تنظیم بودجه 94 تاکید کرد: امسال ویژگی بودجه ۹۴ این است که همزمان با بودجه شرکت‌ها و سازمان‌ها در قالب شش پیوست به شورای شهر  ارائه شد. میزان تحقق بودجه‌های ۹۳ تا آخر برج ۹ ارائه و تا کنون از مجموع بودجه ۱۵ هزار و ۸۴۰ میلیاردی، ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان معادل ۷۱ درصد از بودجه محقق شده است و عقب ماندگی در بودجه نداریم .
 
در ادامه این نشست صلاحی با بیان اینکه مجموع بودجه شهرداری تهران در سال 94، مبلغ 21 هزار و 200 میلیارد تومان است، گفت: بودجه عمومی شهرداری تهران ۱۷ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان مصوب شده و بودجه سازمان‌ها و شرکت‌ها ۵ هزار و ۳۶۸ میلیارد پیشنهاد شده، بنابراین جمع این دو بودجه ۲۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد پیشنهاد شهرداری بوده است.
 
وی در خصوص دیون شهرداری تهران  و رد بدهی 33 هزار میلیارد تومانی به پیمانکاران و سایرین اظهار داشت: مبلغی برای پرداخت دیون پیمانکاران در نظر گرفته‌ایم که سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان و امسال ۷۵۰ میلیارد تومان بوده است. همچنین برای پرداخت وام‌های اخذ شده از بانک ها نیز هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود در سال ۹۳ که این مبلغ در سال ۹۴ رقمی معادل هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده است. 

صلاحی با اشاره به خوش حسابی دولت یازدهم در مورد پرداخت دیون به شهرداری تهران گفت:  دولت در سال 93 از سهم 8 درصدی مالیات بر ارزش افزوده در سال گذشته، 2 هزار میلیارد تومان پرداخت کرده است که در سال 94 این رقم با  0.3 افزایش به 3 هزار و 300 میلیارد تومان رسیده است.
 
معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراها با بیان اینکه" مجموع بدهی های دولت به شهرداری تهران 7200 میلیارد تومان است" تصریح کرد: رقم اشاره شده تنها به دولت یازدهم بر نمی‌گردد 90 درصد آن مربوط به دولت های گذشته است اما شهرداری مشکلات دولت را درک می‌کند چرا که می‌دانیم در شرایط فعلی و با مشکلات پیش آمده فروش درآمدهای نفتی دولت با مشکلاتی روبرو است.

وی افزود: به همین دلیل پیشنهادهایی را به دولت داده‌ایم تا بخشی از طلب ما را نقد و به صورت اقساط و مابقی را به صورت غیر نقد به شهرداری پرداخت کند که شهرداری بخش غیر نقد را همانند بیمه تامین اجتماعی با پیمانکاران تبادل و تهاتر خواهد کرد.
 
صلاحی در پایان خاطرنشان کرد: دولت موظف است در بخش اتوبوس های فرسوده بودجه قابل توجهی را اختصاص دهد و این فارغ از سهم خود در بخش یارانه بلیت است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.