| کد خبر: 37668 |

آیا تونل کبیرکوه‌، چراغ اقتصاد آبدانان را روشن می‌کند؟

تین نیوز | شهرستان آبدانان با 164 کیلومتر فاصله از مرکز استان ایلام یکی از شهرهایی است که چراغ اقتصاد آن رو به افول بوده و در اصطلاح چراغ اقتصادش کور شده و مردم این دیار به تونل کبیرکوه دل‌بسته‌اند که شاید چراغ اقتصاد آن را روشن کند، تونلی که حرکت لاک‌پشتی آن توسعه‌ی این شهرستان و حتی استان ایلام را به تأخیر انداخته است.
 
اتصال استان‌های غرب کشور به بنادر جنوب با تونل کبیرکوه احداث تونل کبیرکوه آبدانان که دومین تونل بزرگ کشور محسوب می‌شود، در ضلع شرقی و با فاصله 5 کیلومتر از مرکز این شهرستان با 5 هزار و 300 متر یکی از راهکارهای مهم خروج آبدانان از بن‌بست اقتصادی و زمینه‌ی توسعه و فعالیت اقتصادی در این شهرستان را فراهم می‌کند.
 
«علی‌محمد احمدی» نماینده مردم شهرستان‌های دهلران، دره‌شهر، آبدانان و بدره در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش تونل کبیرکوه در اقتصاد آبدانان و اتصال استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان به بنادر جنوبی کشور گفت: این تونل یکی از کریدورهای میانی استراتژیک استان است که از طریق مسیر قاضی‌خان خان به دره‌شهر، دره‌شهر به تونل آبدانان و دشت عباس ضمن خروج آبدانان از بن‌بست اقتصادی، راه دسترسی بخش میانی استان ایلام و استان‌های کرمانشاه و لرستان را با سرعت بیشتر و استهلاک کمتر به بنادر جنوبی کشور متصل می‌کند.
 
وی بابیان اینکه این تونل در ردیف طرح‌های ملی کشور قرار دارد و بزرگ‌ترین پروژه‌ای است که می‌تواند آبدانان را از بن‌بست اقتصادی خارج کند، ادامه داد: نرخ بیکاری در آبدانان نسبت به دیگر شهرهای استان و کشور بالاتر و متوسط نرخ بیکاری در آن در مقایسه با دیگران شهرستان‌های استان، 20 درصد بالای نیروی فعال بوده که بیشترین این جمعیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند.
 
‌نائب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه 5 هزار نیروی تحصیل کرده بیکار در شهر 50 هزارنفری آبدانان با بیکاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند، تصریح کرد: عدم ایجاد زیرساخت‌های مناسب در بخش راه‌های مواصلاتی در این شهرستان و فراهم نشدن اقتصاد در آبدانان باعث شده که ‌متوسط نرخ بیکاری این شهرستان به بالای 20 درصد برسد، درصورتی‌که متوسط نرخ بیکاری کشور، 15 درصد باشد و عدم وجود زیرساخت‌های مناسب در شهرستان آبدانان باعث شده که جوانان تحصیل‌کرده این دیار برای امرارمعاش خود به شهرهای بزرگی همچون تهران مهاجرت کنند.
 
‌احمدی تاکید کرد‌: کشاورزی و دامداری یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد و رونق توسعه یک منطقه است و برای مناطقی که کمتر توسعه‌یافته‌ یا برخی پارامترها همچون بن‌بست اقتصادی و طبیعی، نبود سرمایه کافی در منطقه، عدم زیرساخت‌های مناسب راه و برق صنعتی عاملی بر عدم پیشرفت آن منطقه شده، توجه به زیرساخت‌های موردنظر بخش اقتصاد، کشاورزی و دامداری، حمایت از آنان و اعطای تسهیلات کم‌بهره و یا بی‌بهره و تقویت این بخش می‌تواند عاملی جهت برون‌رفت مناطق محروم جنوب استان ایلام از عقب‌ماندگی توسعه و پیشرفت شود که در ابتدا مستلزم احداث تونل کبیر کوه و ایجاد راه مناسب برای زیرساخت‌های اقتصادی است.
 
‌وی ادامه داد: بن‌بست اقتصادی و طبیعی آبدانان بین کبیر کوه و دینار کوه باعث شده که بعد از گذشت سه دهه از پیروزی نظام مقدس اسلامی، زیرساخت‌های توسعه آن در بخش‌های صنعتی و تولیدی فراهم نشود .
 
‌شاپور پولادی معاون عمرانی استاندار ایلام، تونل کبیرکوه آبدانان را از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین تونل جاده‌ای درراه‌های اصلی کشور عنوان کرد و گفت: طول پروژه با راه‌های دسترسی از سمت آبدانان و دره‌شهر جمعاً 24 کیلومتر بوده که 12 کیلومتر راه دسترسی از آبدانان با 80 درصد پیشرفت فیزیکی و 6 کیلومتر و 500 متر راه دسترسی از دره‌شهر با پیشرفت 20 درصد در حال انجام است.
 
«عبدالله بهادری» مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با اشاره به اینکه با احداث تونل کبیرکوه آبدانان، گردنه‌های صعب‌العبور کبیرکوه در این شهرستان حذف می‌شود گفت: با احداث تونل کبیرکوه، نزدیک به 250 پیچ خطرساز گردنه کبیرکوه بین شهرستان‌های آبدانان و دره‌شهر حذف می‌شود و حدفاصل 35 کیلومتری آبدانان به دره‌شهر به 20 کیلومتر کاهش می‌یابد.
 
«صفر صادقی» معاون سازمان حمل‌ونقل پایانه‌های استان ایلام نیز به‌صرفه جویی در مصرف سوخت با احداث تونل کبیرکوه اشاره و تصریح کرد: سالانه حدود 300 هزار وسیله نقلیه متفرقه و 25 هزار وسیله نقلیه عمومی از گردنه‌های کبیرکوه تردد دارند که با افتتاح و بهره‌برداری از تونل کبیرکوه آبدانان، سالانه میزان 2 میلیون و 600 هزار لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.
 
‌سرهنگ «نورالله خادم» فرمانده پلیس‌راه استان ایلام نیز بابیان اینکه تصادفات جاده‌ای در گردنه‌های کبیرکوه آبدانان در شش‌ماهه اول سال جاری افزایش داشته، گفت: در شش‌ماهه اول سال جاری نسبت به شش‌ماهه اول سال 92، در گردنه‌های کبیر کوه و در حادثه‌خیزترین نقطه آن‌که محور ارتباطی آبدانان به دره‌شهر است، تصادفات جاده‌ای 50 درصد افزایش داشته است.
 
وی تأکید کرد: سیر رو به رشد تصادفات در گردنه‌های کبیرکوه به دلیل پیچ‌ها و گردنه‌های خطرناک و افزایش حجم ترافیک این مسیر بوده که امیدواریم بهره‌برداری از تونل کبیر کوه این میزان تصادفات جاده‌ای در این مسیر خطرساز را کاهش دهد.
 
کلنگ احداث تونل کبیر کوه با حضور بهبهانی وزیر سابق راه و شهرسازی دولت نهم در اردیبهشت‌ماه سال 89 به زمین زده شده که بنا به گفته‌ی بهبهانی، می‌بایست تونل کبیر کوه تا سال 93 یا اوایل سال 94 ظرف مدت نهایتاً 5 سال به بهره‌برداری کامل می‌رسید، اما پس از گذشت 5 سال و چند ماه از کلنگ احداث آن، تنها 700 متر از تونل اصلی حفر شده است.
 
‌پس از کلنگ احداث تونل، 12 کیلومتر راه دسترسی از آبدانان و 6 کیلومتر و 500 متر از سمت دره‌شهر آغاز شد و در 31 شهریورماه سال 92 اولین انفجار حفر تونل کبیرکوه انجام شد.
 
‌«موسی عزیزی» پیمانکار این پروژه در اولین انفجار تونل گفت: شبانه‌روز دو شیفت برنامه‌ریزی داریم که به میزان 6 متر حفاری انجام شود که با احتساب انجام پوشش موقت و عوامل پیش‌بینی‌نشده، سالانه حداقل 1200 متر حفاری انجام می‌شود.
 
به این شکل اگر اعتبارات به‌موقع تزریق شود، برای حفر تونل اصلی حداقل 4 سال زمان نیاز است اما باوجوداینکه از زمان اولین انفجار تونل تاکنون بیش از یک سال و چند ماه می‌گذرد، انتظار می‌رفت که حداقل 1500 متر از حفر این تونل انجام می‌شد، اما فرماندار آبدانان دراین‌باره گفت: تاکنون حدود 700 متر از تونل با یک و هزار و 50 مورد قاب‌گذاری حفاری‌شده که با این روند و اعتبارات قطره‌چکانی، 10 تا 15 سال برای حفاری این پروژه نیاز است.
 
مجید عسگری، فرماندار آبدانان در این رابطه افزود: اعتبار موردنیاز برای تکمیل این پروژه حدود یک هزار و 200 میلیارد ریال است که از سال 89 تاکنون 150 میلیارد ریال هزینه شده است که با توجه به اینکه اعتبار این پروژه در سال 93، جمعاً 130 میلیارد ریال بوده و با عنایت دولت تدبیر و امید، این پروژه مجدداً شروع به فعالیت کرده و انتظار این است با توجه به نقش کارکردی این تونل در انتقال ترافیک شمال غرب به جنوب کشور و همچنین امکان دسترسی سریع‌تر مناطق مرکزی کشوری به بازارهای کشور عراق در تخصیص اعتبارات این پروژه مهم در شهرستان آبدانان توجه ویژه‌ای شود.
 
‌عسگری با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از این تونل راه دسترسی آبدانان به دره‌شهر و پل‌دختر کوتاه‌تر و تسهیل می‌یابد، ابراز امیدواری کرد: بهره‌برداری از این تونل می‌تواند مسیر 35 کیلومتری آبدانان به دره‌شهر را به 20 کیلومتر و مسیر 95 کیلومتری آبدانان به پل‌دختر را به 45 کیلومتر کاهش دهد و ضمن کوتاه شدن این مسیرها، گردنه‌های پرپیچ و خطرساز کبیر کوه نیز حذف‌شده و از حجم ترافیک این منطقه کاسته شود.
 
عدم زیرساخت‌های اقتصادی عامل مهاجرت در ساله‌ای اخیر برخی عوامل طبیعی و محیطی همچون نبود زیرساخت‌های مناسب در جهت توسعه اقتصادی باعث مهاجرت روستاییان مناطق جنوبی استان به دیگر شهرها شده است‌، به‌طوری‌که تاکنون دو روستای «‌چرمل‌» و «‌علی آباد‌» بخش کلات مورموری آبدانان به‌طور کامل تخلیه و روستای « چپ و راست » از 18 خانوار، تنها یک خانوار آن باقی‌مانده است و در روستاهای دیگر همچون‌ «‌ آبطاف بالا و پائین »، « لرغه » و « تپه حمام » نیز درصد مهاجرت رو به افزایش است و تا بحال بیش از 100 خانوار روستاهای گرمسیری آبدانان به استان‌های خوزستان و لرستان و دیگر شهرها مهاجرت کرده‌اند.
 
موسی رضایی یکی از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد مدیریت است که برای امرارمعاش خود مجبور شده به کلان‌شهرها مهاجرت کند، دراین‌باره می‌گوید: متأسفانه به دلیل نبود کارخانه‌های صنعتی و تولیدی مناسب در این شهرستان مجبورم که جهت امرارمعاش خود و خانواده به تهران بروم و روزگارم را با کارگری بگذرانم تا بتوانم کمک‌خرج معیشتی خانواده باشم، اما امیدوارم که زمینه اشتغال من و امثال من در شهر آبدانان فراهم شود تا مجبور به مهاجرت نشویم.
 
با توجه به عنایت وزیر راه و شهرسازی دولت دهم که مسیر پل‌دختر به دره‌شهر- تونل کبیر کوه آبدانان و دهلران قرار است راه اصلی محسوب شود، امیدواریم دولت تدبیر و امید نسبت به‌سرعت بخشی و تزریق اعتبارات موردنیاز به این پروژه مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند تا ضمن ایجاد نشاط روحی و اجتماعی در مردمان این دیار، زمینه حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این شهرستان فراهم و از روند رو به رشد مهاجرت روستاییان و جوانان تحصیل‌کرده این منطقه به شهرهای بزرگ جلوگیری کرده و زمینه اشتغال آنان در شهرستان آبدانان ایجاد شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.