| کد خبر: 29843 |

در کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران مطرح شد

◄ پیشنهاد بخش خصوصی برای حل اختلاف ایران و ترکیه در ماجرای سوخت

تین نیوز | اعضای کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران معتقدند در ماجرای اختلاف پیش آمده میان ایران و ترکیه بر سر قیمت سوخت، ایران باید عملکرد تعاملی پیش گرفته و بر مبنای قوانین تجارت آزاد و با در نظر داشتن وضعیت تحریم، رفتار کند. 

به گزارش تین نیوز، اختلافی که مدتی است میان ایران و ترکیه بر سر مابه التفاوت قیمت سوخت ایجاد شده و ترانزیت از مرز دو کشور را دچار اختلال کرده، محور اصلی بحث و تبادل نظر اعضای کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و گمرک اتاق بازرگانی ایران در چهل و یکمین نشست این کمیسیون بود.

در آغاز جلسه، غلامحسین امیری، عضو کمیسیون، در بیان تاریخچه این مساله اظهار کرد: بر اساس موافقت نامه حمل و نقل جاده ای ایران و ترکیه، مابه التفاوت سوخت از ناوگان ترک گرفته می شود؛ این مساله از سال 72 تاکنون اجرا شده است.

وی اضافه کرد: اخیرا ترک ها به این مساله اعتراض کرده اند و معتقدند باید مانند کامیون های ایرانی، از سوخت یارانه ای در ایران بهره مند شوند که این مسئله مورد قبول ایران قرار نگرفت و آنها هم، بدون اینکه ما سوختی از ترکیه بگیریم، عوارضی وضع کردند که ما نیز در مقابل این کار را انجام دادیم، آنها دوباره رقم را اضافه کردند که ما اضافه نکردیم و اکنون در حال مذاکره هستیم.

امیری افزود: نهایتا ترک ها گفته اند که ما نمی خواهیم از شما سوخت بگیریم و باید باک های ما را پلمب کنید.

این عضو کمیسیون به تبعات و مشکلات پلمب باک کامیون های ترک در مرز، اشاره کرد و افزود: امیدواریم در جلسه هایی که با وزارت راه در حال پیگیری است، تصمیماتی گرفته شود که به شرایط قبل از این اوضاع (اول اکتبر) یعنی وضعیت قانونی برگردیم زیرا ترکیه در حال حاضر در حق ایران اجحاف می کند یعنی می گوید یا به ما سوخت مجانی (یارانه ای) بدهید یا از شما عوارض می گیریم.

در این زمینه سعید عبدالهی، مدیر دفتر ترانزیت سازمان راهداری نیز این گونه توضیح داد: از سال 72 با توجه به تفاوت قیمت سوخت در ایران و خارج از کشور، تقریبا از 50 کشور مابه التفاوت قیمت سوخت را دریافت می کنیم.

وی با بیان این که ترکیه، گران ترین سوخت را در تمام دنیا دارد، اضافه کرد: از اول اکتبر که این افزایش قیمت از سوی ترک ها اتفاق افتاده، افزایش قیمت ها به نفع ترک ها بوده است.

عبدالهی با بیان این که هماهنگی های قانونی برای انجام پلمب، انجام شده و قرار است توسط گمرک انجام شود، افزود: ما نیز اعتقادی به این کار نداریم و آمادگی این را داریم که هر پیشنهادی در بخش خصوصی ارایه شود را دنبال کنیم.

مدیر دفتر ترانزیت سازمان راهداری ادامه داد: روال قبلی چندان به ضرر ترک ها نبود، زیرا در مسیر بازگشت همیشه سوختشان را به قیمت یک سوم کشور خودشان در ایران تامین می کردند و همواره در سوخت، منتفع بوده اند.

در ادامه نشست، جواد سمساریلر، رییس انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی در این باره گفت: مسایل ما با ترکیه، مسایل جدیدی نیست، این تنش همیشه بوده زیرا در ترکیه، بخش خصوصی تصمیم می گیرد و دولت اجرا می کند اما در ایران، دولت تصمیم می گیرد و بخش خصوصی اجرا می کند.

سمساریلر افزود: ما مسیرهای موازی مسیر ترکیه برای ترانزیت به اروپا مانند مسیر آذربایجان، گرجستان و روسیه را هم بررسی کردیم و نتیجه این شده که بهترین راه برای ما ترکیه است و به نوعی برای ما یک گلوگاه است، بنابراین ما باید رفتارمان را با ترک ها تغییر دهیم، یعنی دولت ها باید پایشان را از این ماجرا بیرون بکشند.

وی با اشاره به سفری که همراه با وزیر راه، کشاورزیان و عطرچیان به ترکیه، در راستای حل مشکل انجام داده، گفت: ترک ها مسایلی را مطرح می کنند که نمی توان نادیده گرفت.

اصرار ترکیه بر اجرای قرارداد 2002
وی اضافه کرد: حدود 20 سازمان در کشورما در حمل و نقل دخالت می کنند و طبیعتا یک جایی مشکل برای ترک ها ایجاد شده است، اکنون هم آنها از ما می خواهند صرفا قرارداد سال 2002 که در زمان آقای خرم با ترکیه منعقد شده، اجرایی شود؛ قراردادی که می گوید همان طور که ترک ها کامیون های ترانزیت ایران را در ورود به ترکیه پلمب می کنند، ایران هم باید همین کار را در قبال ترکیه انجام دهد؛ ظاهرا این قرارداد در همان سال هم به مدت سه ماه اجرا شده و خود به خود به خاطر مشکلاتش متوقف شده است.

سمساریلر ادامه داد: ما از این قرارداد اطلاع نداشتیم اما آنها این متن و امضاها را به ما نشان دادند، ما نیز به آنها گفتیم بگذارید ما با دولتی هامان صحبت کنیم و برایشان توضیح دادیم که اگر به هر دلیلی این پلمب مشکل داشته باشد، بحث قاچاق و مشکلات بعدی پیش می آید.

وی با اشاره به عدم استقبال وزیر حمل و نقل ترکیه از دعوت ایران برای مذاکره گفت: به همین دلیل تصمیم به پلمب از سوی راهداری گرفته شد، وقتی از راهداری پرسیدیم که چقدر زمان برای آغاز پلمب می خواهند، گفته شد که باید زیرساخت این کار آماده شود و چاله ها کنده شود، اما هنوز نه تجهیزات این کار آماده شده و نه قرارداد راهداری در این باره با گمرک بسته شده است!

وی یادآور شد: به هر حال ما امتیازاتی به سیستم خودمان می دهیم که به آنها نمی دهیم و برخی حرف های ترک ها حق است.

سمساریلر با بیان این که امکان ندارد این مساله از طریق سیستم دولتی حل شود، اضافه کرد: به هر حال در یک بازی برد ـ برد باید این قضیه را فیصله دهیم.

در این باره، محمدرضا قائم مقامی، عضو کمیسیون گفت: در شراط تحریم ما در شرایط مساوی با ترکیه نیستیم و باید با دید تعاملی به جهان نگاه کنیم.

همچنین توفیق مجدپور، عضو کمیسیون، در این باره گفت: بهترین کار این است که قیمت سوخت را در کشور، یک قیمت واحد برای ایرانی ها و خارجی ها اعلام کنیم و در عوض به کامیون های ایرانی، در جاهای دیگر سوبسید بدهیم.

در مسیر تجارت خاکریز ایجاد نکنیم
در این زمینه، مسعود دانشمند، رییس کمیسیون گفت: دنیا در این ماجرا ما را نظاره می کند و این کش و قوس میان دو کشور همسایه در عرصه جهانی مطلوب نیست و ماحصل قضیه نتیجه خوبی برای اقتصاد ما نیست.

وی افزود: دنیا به دنبال تسهیل مبادلات تجاری است اما ما داریم خاکریز ایجاد می کنیم، در حال حاضر کامیون ها و مسافران ما سر مرز مانده اند و این اصلا زیبنده کشور نیست.

وی با بیان این که برای حل این مشکل، ادبیات تجاری لازم است؛ نه دولتی، گفت: با احترام به تجارت آزاد و احترام متقابل و با توجه به شرایط تحریم و این که می خواهیم با ترکیه تعامل کنیم و قیمت کالاهای وارداتی و صادراتی ما تحت تاثیر قرار نگیرد، پیشنهاد کمیسیون این است که به شرایط قبل از اول اکتبر برگردیم.

دانشمند اضافه کرد: از سوی دیگر مهلت 6 ماهه ای مقرر شود تا مسوولان ایران و ترکیه دور هم بنشینند و یک راه حل معقول دو طرفه پیدا و اعلام کنند، همچنین باید هر نوع تغییری در مناسبات بین دو کشور در یک فرصت معقول اعلام شود.

وی یادآور شد که این پیشنهادها در قالب نامه ای از سوی کمیسیون به شافعی، رییس اتاق بازرگانی ارسال خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • به امید تشکیل سازمان ترانزیت کشور توسط دولت تدبیر و امید 0 0

    خیلى جالب هست آنها توافق نامه اى در زمان آقاى خرم به ما نشان دادند که بى خبر از آن بودیم پس این مدت مسولین سازمان راهدارى کجا بودند و یا این توافق نامه نکند در سازمان تامین اجتماعى یا یک سازمان دیگر هست که مسولین ذیربط خبر ندارند!!!!!… تا یک ماه پیش میگفتند طرف ترک زور میگوید الان اعلام میکنند حق با ترکیه هست!!!!!!