| کد خبر: 258776 |

کدام پروژه های پژوهشگاه هواشناسی مبنای کارهای میدانی حوزه توفان های گردوخاک کشور است؟

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور با اشاره به اجرای سه طرح ملی در حوزه توفان های گردوخاک در این پژوهشگاه گفت: این پروژه ها اکنون مبنای کارهای عملیاتی برخی سازمان ها در حوزه گردوخاک است.

تین نیوز

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور با اشاره به اجرای سه طرح ملی در حوزه توفان های گردوخاک در این پژوهشگاه گفت: این پروژه ها اکنون مبنای کارهای عملیاتی برخی سازمان ها در حوزه گردوخاک است.

به گزارش تین نیوز به نقل از سازمان هواشناسی، مهدی رهنما در نخستین رویداد بین المللی روز جهانی مقابله با توفان های گرد و خاک که ظهر روز چهارشنبه با حضور مسئولان داخلی و نمایندگانی از سازمان جهانی هواشناسی و برخی نهادهای بین المللی در پژوهشگاه هواشناسی برگزار شد، اظهار داشت: پژوهشگاه هواشناسی در همکاری با ستاد ملی مقابله با گردوغبار و سازمان حفاظت محیط زیست سه پروژه های ملی و بین المللی اجرا کرده است که یکی از آن ها شناسایی کانون های گرد و غبار با منشأ داخلی بود.

وی افزود: در این پروژه کانون های داخلی با قدرت تفکیک مکانی یک کیلومتر در یک کیلومتر شناسایی شد. در پروژه دوم کانون های گردوخاک در ۲۵ کشور همسایه شناسایی شد و تاثیر آن در مقیاس زمانی و مکانی بر مناطق مختلف کشور ارزیابی شد.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور ادامه داد: پروژه سوم برای مدیریت ریسک اجرا و برنامه عمل برای مقابله با پدیده گردوخاک تهیه شد که مبنای مذاکرات سازمان حفاظت محیط زیست با کشورهای همسایه قرار گرفت و در عمل ایران با این برنامه عمل، دیپلماسی گردوخاک را آغاز کرد.

رهنما در ادامه به سایر فعالیت های پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو اشاره کرد و گفت: در چند ماه گذشته مرکز مطالعات گردوخاک در پژوهشگاه راه اندازی شد که فعالیت های مختلفی در این حوزه در آن انجام می شود.
وی تصریح کرد: پایش روزانه و محاسبات مقدار گردوخاک، پیش بینی پنج روزه گردوخاک، برنامه عملیاتی بومی سازی مدل های جهانی از اقداماتی است که در این مرکز انجام می شود.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور افزود: پروژه های پژوهشگاه هواشناسی عملیاتی است و به صورت نمادین و کتابخانه ای نیست و هم اکنون در سازمان های محیط زیست، زمین شناسی و منابع طبیعی، مبنای کار میدانی قرار گرفته است.

رهنما در ادامه گردوخاک را چالش دیروز و امروز کشور برشمرد و گفت: شرایط اقلیمی نشان می دهد که همچنان توفان های گردوخاک در کشور باقی است و باید به سمت ارتقاء تاب آوری در برابر آن برویم.
وی ادامه داد: توفان های گردوخاک پدیده جدیدی در کشور نیست و در گذشته نیز با آن مواجه بوده ایم اما در گذشته تاب آوری بیشتری در مقابل آن داشته ایم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.