| کد خبر: 18169 |

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور خبر داد:

◄ افزایش ۱۰۰ درصدی پروازهای عبوری از آسمان ایران / کاهش مناطق ممنوعه پروازی به پنج منطقه / ۶۳۰ میلیارد تومان، بدهی ایرلاین ها به شرکت فرودگاه ها

تین نیوز | مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور با اشاره به افزایش 100 درصدی پروازهای عبوری از آسمان ایران گفت: راه جدید هوایی به منظور تسهیل در آمد و رفت هواپیماهای عبوری از غرب خلیج فارس تا ترکیه به صورت یک طرفه و به طول 2000 کیلومتر اجرایی شده است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، محمدعلی ایلخانی امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: در 4 ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با 14 درصد رشد مسافر و 8 درصد رشد پرواز مواجه بودیم.

وی افزود: با توجه به اینکه امریکا تا پایان سال جاری میلادی فضای کشور عراق را به دلیل فعالیت تروریستی گروه داعش، ناامن اعلام کرده و همزمان با تحولات کشور اوکراین، بسیاری از پروازهای عبوری از فضای عراق و اوکراین به سمت فضای ایران منتقل شدند. این تحولات باعث شد پروازهای عبوری از کشورمان به 866 پرواز افزایش یابد.

وی تصریح کرد: در حالیکه پیش بینی کرده بودیم تا پایان سال به رشد 30 درصدی دست یابیم، به خاطر تحولات منطقه در هفته گذشته با رشد 100 درصدی پروازهای عبوری مواجه بودیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور گفت: در این راستا راه جدید هوایی به منظور تسهیل در آمد و رفت هواپیماهای عبوری از غرب خلیج فارس تا ترکیه به صورت یک طرفه و به طول2000 کیلومتر اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان جهانی هواپیمایی کشوری و یاتا فضای ایران را امن‌ترین فضا تشخیص دادند اظهار داشت: این دستاوردی است که با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح، پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء و شرکت فرودگاه‌های کشور حاصل شد.

ایلخانی با بیان اینکه فرودگاه امام از نظر اراضی تحت تملک سومین فرودگاه دنیا است ولی در حال حاضر تنها ظرفیت 6 میلیون مسافر را دارد افزود: برای انتقال پروازهای مهرآباد باید حتما فاز دوم فرودگاه امام ساخته شود.

وی ادامه داد: فرودگاه امام تا 10 سال آینده هم نمی تواند کلیه پروازهای فرودگاه مهرآباد را پوشش دهد زیرا در حال حاضر روزانه 330 پرواز غیر نظامی و 12 پرواز نظامی در فرودگاه مهرآباد انجام و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری 14 میلیون مسافر از مهرآّباد اعزام و پذیرش شوند.

تنها 6 فرودگاه اقتصادی داریم
ایلخانی اظهار داشت: ‌54 فرودگاه فعال در کشور وجود دارند و چهار فرودگاه سقز، بروجرد، گناباد و تربت حیدریه نیز در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه از 54 فرودگاه موجود در کشور تنها شش فرودگاه با درآمدهای خود فعالیت می‌کنند و بقیه فرودگاه‌ها زیان‌ده هستند افزود: فرودگاه هایی که در کشور ساخته می شوند توجیه اقتصادی ندارند بلکه به خاطر کارکردهای محلی و سیاسی احداث می شوند.

آنتونوف‌های 74 فقط برای مصارف نظامی استفاده می شوند
مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور با اشاره به اینکه سه فروند هواپیمای آنتونوف 74 در کشور وجود دارد افزود: این هواپیماها متعلق به نیروی هوایی سپاه هستند که رجیستر غیرنظامی گرفته و از طریق شرکت هواپیمایی پویا ایر مشغول فعالیت بودند، اما با دستور وزیر راه و شهرسازی پرواز مسافربری نخواهند داشت.

وی گفت: این هواپیماها فعلا برای مصارف نظامی استفاده می شوند.

630 میلیارد تومان، بدهی ایرلاین ها به شرکت فرودگاه ها
ایلخانی اظهار کرد: از سال 1383 تا سال 1391 علیرغم تغییر چندین باره نرخ بلیت هواپیما، عوارض فرودگاهی که شرکت‌های هواپیمایی می‌پرداختند تغییر نکرده اما از سال گذشته و با تصویب هیات دولت بنا شد این نرخ تغییر کند.

وی با بیان اینکه دلیل اصلی اختلاف نظر شرکت فرودگاه‌ها با شرکت‌های هواپیمایی تفاوت در نرخ محاسبه ارز است تصریح کرد: شرکت‌های هواپیمایی عوارض فرودگاهی خود را با دلار می‌پردازند که این نرخ تا سال گذشته 1226 تومان بود اما پس از تصویب هیات دولت به 2500 تومان رسید.

ایلخانی بیان داشت: با توجه به مذاکرات خوبی که با شرکت های هواپیمایی داشتیم، بنا شده در صورت توافق نهایی نرخ تعرفه خدمات به همان شکل قبل باقی بماند اما نرخ ارز بار دیگر به 1226 تومان برسد تا به این ترتیب بخشی از بدهی‌های630 میلیارد تومانی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌های کشور کاهش یابد.

مناطق ممنوعه پروازی به 5 منطقه کاهش می یابد
مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور درباره کاهش مناطق ممنوعه پروازی در آسمان ایران گفت: با تصویب شورای عالی امنیت ملی و نامه‌نگاری این نهاد با ستاد نیروهای مسلح بنا شده تنها مناطق هسته‌ای کشور همچنان ممنوع پرواز باقی بمانند وپرواز در دیگر مناطق برای شرکت‌های خارجی در ارتفاع 30 هزار پا و برای شرکت‌های داخلی در ارتفاع 28 هزار پا امکان پذیر شود.

وی در ادامه گفت: کاهش مناطق ممنوعه پروازی از یک سو منجر به افزایش پروازهای عبوری در فضای کشور شده و از سوی دیگر در امنیت و ایمنی پروازها نقش مستقیم خواهد داشت.

آغاز مذاکره با شرکت های بزرگ اروپایی برای خرید تجهیزات کمک ناوبری
ایلخانی افزود: تا قبل از توافقات ژنو تجهیزات کمک‌ناوبری شرکت فرودگاه‌ها از طریق واسطه تامین می شد و اخیرا یک شرکت بزرگ اروپایی که 35 درصد تجهیزات کمک ناوبری دنیا را تأمین می‌کند با ما وارد مذاکره شده است.

وی اظهار داشت: با 6 تن از کارشناسان این شرکت که به ایران آمدند مذاکراتی انجام شده و آنها تعهد دادند که پس از فروش تجهیزات تا 10 سال علاوه بر پشتیبانی، قطعات را نیز تأمین خواهند کرد. به زودی قرارداد 5 ساله با این شرکت منعقد می‌کنیم که در قالب آن امسال 4 دستگاه رادار و 3 دستگاه ILS وارد کشور می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور با بیان اینکه به دلیل توافقات ژنو اتفاقات خوبی برای ما رخ داده و دیگر تجهیزات را از طریق واسطه تأمین نمی‌کنیم افزود: این مسئله قطعاً در کاهش هزینه‌های ما تأثیرگذار خواهد بود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس بازنشسته وزارت راه 0 0

    اخبار خوشی است و پیشنهاد می شود پیگیری گردد که درجه آزادیهای پروازی برای شرکتهای داخلی و خارجی بازبینی و حتی المقدور بیشتر شود تا برنامه پروازها با انعطاف پذیری بیشتر و ارائه خدمات مضاعف تنظیم شود و با افزایش بهره وری ناوگان موجب کاهش قیمت تمام شده حمل هوایی باشد.

  • 0 0

    ۲ هزار پا اختلاف سطح پروازی برای پروازهای خارجی و ایرانی برای عبور از مناطق نظامی خیلی جالب بود!