| کد خبر: 107213 |

توسعه ریلی بنادر مقدم بر اتصال به اروپا

تین‌نیوز| اکرم امینی *: راه‌اندازی کریدور شمال ـ جنوب با تکمیل خط ریلی آستارا ـ قزوین، راه‌اندازی کامل کریدور خلیج‌فارس ـ دریای سیاه و طرح‌های بین‌المللی دیگری که ایران برای توسعه ترانزیت از خاک کشور دارد، بیش از هر چیز وقتی به بهره‌وری لازم خواهد رسید که بنادر بزرگ و تجاری کشور، توسعه ریلی و بهره‌مندی مطلوب از خط آهن داشته باشند.
 
در حال حاضر ایران فقط در ۳ بندر جنوبی یعنی بندرعباس، بندر امام خمینی(ره) و بندر خرمشهر به راه‌آهن متصل است و در شمال کشور نیز فقط بندر امیرآباد است که با خط‌آهن ارتباط دارد. این در حالی است که کشور ما ۱۴ بندر تجاری دارد که در صادرات و واردات کالا نقش دارند.

در حال حاضر بنادر مهمی مانند بندر شهید بهشتی چابهار و بندر بوشهر از حمل‌ونقل ریلی محروم هستند. این در حالی است که این دو بندر سهم بالایی از صادرات و واردات کشور دارند، به عنوان نمونه سال گذشته ۲۸ میلیون و ۳۵۰ هزار تن کالا از گمرکات بوشهر صادر شده و این بندر رتبه نخست را در صادرات کالاهای غیرنفتی در کشور دارد. در سال‌های اخیر بحث اتصال ریلی بوشهر به شبکه ریلی از طریق راه‌آهن شیراز مطرح شده تا این بندر به شمال و کشورهای آسیای‌میانه متصل شود اما آنچه در این زمینه مانع بزرگی بوده، تامین مالی است.

در اهمیت بندر شهید بهشتی چابهار نیز همین بس که ایران با افغانستان و هند برای توسعه آن تفاهمنامه سه‌جانبه امضا کرده‌اند. هندی‌ها برای تاسیس خط آهن در این بندر بالاخره از چینی‌ها پیشی گرفتند و افغانستانی‌ها نیز تمایل دارند این بندر با ریل به کشورشان متصل شود. در واقع امکان ترانزیت مواد معدنی افغانستان به هند از مسیر ریلی این بندر، عامل اصلی تمایل دیگر کشورها به سرمایه‌گذاری در این بندر است و با تکمیل این اتصال، نه تنها هند و افغانستان که کشورهای سی‌آی‌اس نیز می‌توانند به دریای عمان و از آنجا به اقیانوس هند متصل شوند.

اگرچه در کنار بندر شهیدبهشتی، بندر انزلی در شمال نیز در تب و تاب اتصال به راه‌آهن سراسری کشور است اما با توجه به دسترسی نداشتن بیش از نیمی از بنادر کشور به راه‌آهن به نظر می‌رسد به اقدامات توسعه‌ای بیش از پیش در بنادر نیاز داریم و به‌ویژه بندر مهمی مانند بندر بوشهر باید در اولویت اتصال به راه‌آهن قرار گیرد زیرا داشتن بنادر توسعه‌یافته از نظر ریلی می‌تواند پیش‌زمینه مهمی برای تحقق اهداف ترانزیت ریلی کشور و اتصال ریلی به اروپا باشد.

*روزنامه‌نگار
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.