| کد خبر: 10295 |

بررسی چرایی محرومیت بنادر و سواحل جنوبی کشور و توسعه سواحل مکران

تین نیوز | برنامه این هفته ثریا به بررسی چرایی محرومیت بنادر و سواحل جنوبی کشور و توسعه سواحل مکران پرداخت. دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش مهمان حضوری و دکتر جادری، استاندار هرمزگان و مهندس استیزی معاون سازمان بنادر مهمانام تلفنی این برنامه بودند.
 
 دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بعنوان میهمان این برنامه ثریا را همراهی می کرد. همچنین دکتر جادری استاندار هرمزگان و مهندس استیری معاون سازمان بنادر و دریانوردی میهمانان تلفنی برنامه بودند.
 
غفلت کردیم و بندر جبل علی (امارات) و دوبی جای بندر جاسک و چابهار را گرفت
 دریادار سیاری در رابطه با وظایف نیروی دریایی ارتش در راستای پیگیری توسعه مناطق بندری جنوب کشور گفت: توسعه در جایی صورت می‌گیرد که امنیت وجود داشته باشد؛ ما باید به امنیت در عرصه سواحل توجه کنیم تا بهره کافی را از این سواحل ببریم.
 وی افزود: پیگیری بحث توسعه سواحل مکران در سال ۸۷ با پیگیری هوشمندانه رهبری در این رابطه آغاز شد که این امر باعث شد ما با استقرار در سواحل مکران به پیگیری مباحث توسعه در این مناطق بپردازیم.
 
در این بخش ارائه ای از آمارهای برخی مناطق ساحلی دنیا مثل بندر شانگهای چین، بندر سنگاپور، بندر رتردام هلند، بندر پوسان کره جنوبی، بندر جبل علی امارات، بندرهامبورگ و… در رابطه با استفاده بهینه و مفید از سواحل و بنادر صورت گرفت که نشان داده شد اکثر این کشورها به خوبی از این فرصت استفاده می‌کنند و همچنین نشانگر این بود که اکثر جمعیت کشورها حول مناطق ساحلی جمع شده‌اند.
 
دریادار سیاری در رابطه با توسعه بندر جبل علی افزود: بندر جبل علی در امارات جای بندر جاسک و بندر چابهار است یعنی اگر ما غفلت نمی‌کردیم و زودتر به توسعه بنادر رسیدگی می‌کردیم بندر جاسک و چابهار جای بندر جبل علی را می‌گرفت علت این امر هم مشخص است چراکه برای تجار از لحاظ زمان و مسافت بیشتر منفعت دارد. ۵۰ درصد کالاهای ما به جبل علی رفته و به مکان های دیگر صادر شده است!
 
باید به دریا بازگشت کنیم 
دریادار سیاری در رابطه با ویژگی های سواحل مکران اظهار داشت: ما باید عنوان این برنامه را بازگشت به دریا مطرح کنیم.
 
وی در ادامه با نمایش اسلایدهایی به بررسی موقعیت کشور ایران در منطقه و جایگاه دریای خلیج فارس، خزر و عمان پرداخت و جمعیت های ساکن در این سواحل را مطرح کرد.
 
همه شهرهای آباد دنیا در کنار دریا قرار گرفته اند به این دلایل که مواد غذایی در این مناطق بیشتر در دسترس است ولی با این حال ما بازهم از غذاهای دریایی کمتر استفاده می‌کنیم و فقط ماهی های پرورشی در سبد غذایی ما جای گرفته است.
 
در بحث انرژی های نو، سواحل را غافل شدیم 
فرمانده نیروی دریایی ارتش در رابطه با بحث انرژی های نو و گردشگری و تجارت کشور گفت: ما به سواحل توجهی نداشته ایم؛ اگر صادرات و واردات را نگاه کنیم متوجه می‌شویم که درصد زیادی از واردات و صادرات ما از مناطق ساحلی جنوب است.
 
مهمترین آبراه هایی که جهان را به یکدیگر وصل می‌کند در تنگه هرمز است و در ۷،۸ مورد دیگر هم وجود دارد که چهار تا از این مناطق در کشور ما وجود دارد که بالای یک سوم تجارت جهان در این ناحیه صورت می‌گیرد.
 
تمرکز استکبار جهانی به این منطقه به دلیل تسلط بر این منطقه مهم است؛ اینجا متوجه می‌شویم نگاه عمیق رهبر فرزانه برای برقراری امنیت در این منطقه چقدر مهم است چراکه جمهوری اسلامی بعنوان قلب جهان واقع شده است.
 
اگر برنامه های دولت عملیاتی شود جمعیت ۲ برابر می شود
 همچنین مهمان تلفنی برنامه دکتر جاسم جادری استاندار هرمزگان در رابطه با برنامه های توسعه مناطق ساحلی جنوب کشور گفت: بعد از سفر رییس جمهور به هرمزگان ضمن بازدید از مناطق مکران تصمیمات خوبی در راستای توسعه این مناطق، از جمله بزرگراه بندرعباس _جاسک ، تکمیل پروژه خط انتقال آب جاسک ، تامین اعتبار صد میلیون دلاری برای خرید شناور برای بهره برداری از ماهی های فانوس دریایی گرفته شد.
 
باتوجه به اینکه مرز ۳۲۰ کیلومتری بندر جاسک درکنار سواحل دریای عمان، سواحلی غنی می‌باشد بحمدلله در کارگروه توسعه سواحل مکران تصمیمات خوبی گرفته شده است و ما معتقدیم عمران و آبادانی روز به روز در این مناطق بیشتر می‌شود.
 
وی اضافه کرد: بعد از سفر رهبری به این سواحل طرح های خوب اما زمانبری در دست احداث قرار گرفته است و پیش بینی شده که جمعیت در این منطقه دو برابر شود؛ اگر برنامه های دولت عملیاتی شود قطعا می‌تواند در افزایش جمعیت تاثیر گذار باشد.
 
باید اعتراف کنیم غفلت کردیم 
دریادار سیاری ، در پاسخ به مجری برنامه که پرسید رقبای ما در استفاده از سواحل چه کاری انجام می‌دهند اظهار داشت: ما باید حرکت کنیم به سوی بازگشت به دریا تا در راستای توسعه بنادر موفق باشیم؛ ما می‌بینیم که چه بنادری در منطقه در حال توسعه است.
 
باید اعتراف کنیم که از این مناطق غفلت کرده ایم و اگر این دفعه هم غفلت کنیم بندر گوآدر هم از ما پیشی می‌گیرد دقیقا مثل آن زمانی که غفلت کردیم و جبل علی ایجاد شد.
 
الآن باید در سواحل مکران در فکر بازگشت به دریا باشیم تا شاهد پیشرفت باشیم این نه تنها مربوط به همین مناطق است بلکه توسعه دریامحور کشور به این مناطق وابسته است.
 
دنیا بحث بازگشت به دریا را مطرح کرده چراکه به این پی برده است که چه منابع عظیمی در دریاها می‌باشند و ما چون غفلت داشته‌ایم باید بیشتر دقت کنیم.
 
وی در رابطه با اهمیت و ویژگی جاسک نیز گفت: تمام سواحل مکران به بندر جاسک و نهایتا پسابندر می‌رسد. اگر به جاسک و چابهار واقعا توجه بشود، می‌تواند ما را ازتنگناها در بیاورد.
 
بومی ها، نباید آبدارچی و دربان سرمایه‌دارها شوند 
جادری در ادامه برنامه رابطه با بحث صیادی وشیلات در بندر جاسک و مزیت های منطقه گفت: هرمزگان از لحاظ اقتصادی در ایران کم نظیر است و نقش مهمی در صادرات و واردات هم ایفا کرده است.در بحث تولید و کاشت صیفی جات و در کنار آن منابع شیلات مواردی است که مورد توجه مسئولین قرار گرفته است و ما امیدواریم بتوانیم از این ذخلیر عظیم استفاده کنیم اما مشکلاتی است که به کشاورزان ما فشار میاورد و دولت باید برای این مشکلات راهکارهایی را ارائه کند.
 
وی افزود: امیدواریم کارهارا به نحوی پیش ببریم که هم مردم همان منطقه استفاده کنند و هم سایر مناطق کشور از دست رنج این افراد استفاده کنند.
 
مجری برنامه در این بخش با اشاره به لزوم توانمند سازی مردم بومی گفت خیلی از اوقات وقتی ما به سمت توسعه می رویم اتفاقی که در یک منطقه می افتد اینست که ممولا با گسیل شدن سرمایه گذاران غیر بومی نهایت پیشرفتی که برای یک بومی رخ می دهد این می شود که آبدارچی و دربان همین سرمایه دار ها و سرمایه گذار ها می شود.
 
می خواهیم مردم زیر چرخ توسعه له نشوند
 جادری در واکنش به توانمندی نیروهای بومی گفت: در سفر رییس جمهوری یکی از مواردی که موظف به انجام آن شدیم احداث مرکز آموزش فنی و حرفه ای بود که اهالی محل را تقویت کنیم؛ درست است که در مناطق آزاد افراد بسیاری سرمایه گذاری کردند ولی چیزی عاید مردم بومی نشد ولی ما در جاسک به دنبال این امر هستیم که ضمن اینکه صنعت پیشرفت کند جیب مردم هم پر شود و اینکه مردم همان منطقه هم آموزش ببینند که چگونه از این منابع استفاده کنند تا خدای ناکرده زیر چرخ های توسعه له نشوند.
 
وی ادامه داد به همین دلیل برنامه هایی که در کارگروه توسعه سواحل مطرح است تقویت نیروهای بومی وتوسعه پایدار و متوازن مناطق است.
 
متاسفانه رانت اطلاعاتی در خرید زمین های جاسک وجود دارد
 وی همچنین در رابطه با زمین های خریداری شده جاسک توسط سرمایه داران و رانت اطلاعاتی برخی افراد و گران شدن قیمت زمینهای جاسک پس از اعلام به عنوان منطقه ویژه توسط دولت گفت: متاسفانه این امر در هنگام توسعه در هر منطقه ای اتفاق میفتد و متاسفانه این واقعیت در خرید زمینها، وجود دارد ولی بنده مشاورم را به منطقه اعزام کردم که تا تصویب طرح جامع جاسک مردم را تشویق کنیم که از هرگونه خرید و فروش و معامله خودداری کنند تا از گسترش این امر جلوگیری شود. من باز هم از همینجا از مردم شریف جاسک خواهش می کنم بدون هرگونه عجله از هرگونه خرید و فروش زمین جلوگیری بکنند.
 
باید توسعه دریا محور را در اولویت بگذاریم
 مهمان تلفنی دیگر برنامه مهندس سید علی استیری عضو هیت عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بود که به بررسی چگونگی توسعه بنادر ایران پرداخت.
 
مهندس استیری در خصوص بهبود جایگاه ایران در افزایش کیفیت بنادر و بازگشت به دریا گفت: بنادر ما حدود ۱۸۰ میلیون پوند ظرفیت تخلیه و بارگیری را دارد و حدود ۱۴۰ بند کوک و بزرگ در کشور داریم؛ ما در سال۱۳۹۲ حدود ۱۳۰ میلیون تن از این ظرفیت برای صادرات و واردات استفاده کردیم.
 
مهندس استیری اظهار داشت: آنچیزی که مهم است ما باید توسعه دریا محور را داشته باشیم و سعی سازمان بنادر همیشه این بوده و هست؛ نکته ای که در ارتباط توسعه دریا محور است این است که جمعیتی از پیشکسوتان دریایی کشور با کمک بخش های دولتی سعی دارند که در این راستا فرهنگ سازی کنند تا جمعیت در سواحل حضور داشته باشند و به بهبود این امر کمک کنند.
 
سوء مدیریت های خودمان را نباید بر گردن تحریم بیندازیم

 مهندس استیری در پاسخ به مجری برنامه در رابطه با پیشرفت جبل علی تاجایی که مدیریت واردات ما را هم به دست گرفته است گفت: کل جمعیت امارات به اندازه مردم بومی مناطق ما هم نیست و بنادر ایجاد شده آنها با استفاده از نیروهای خارجی بوده و اینکه در امارات فقط به توسعه بندر و تجارت مدنظر بوده است.
 
وی افزود: بندر شهید رجایی چیزی از بندر جبل علی کم ندارد اما نکته ای که هست ما با مسائل سیاسی و تحریم ها روبه رو هستیم. اگر این فضای سیاسی تلطیف شود مشکلات تا حدودی حل خواهد شد.
 
مقصودی با اشاره به اینکه ما کوتاهی هایی کرده ایم که کار را به جایی رسانده که کشتی های مان بارشان را در جبل علی تخلیه می کنند گفت: آیا این امور به تحریم مرتبط است؟ در مورد این مسائل و سوء مدیریت های ما مصادیق بسیاری هست ولی اینکه فکر کنیم با تلطیف فضای سیاسی اتفاق خاصی بیفتد و ربط دادن این موضوع با تحریم ها ظاهرا درست نیست و نباید بیهوده امیدوار باشیم.
 
دریادار سیاری نیز در رابطه با نقش تحریم ها در این راستا افزود: ما باید باید با رویکرد مناسب این کار را پیش ببریم؛ باید برگردیم به عقب و ببینیم که اول انقلاب وضعیت بندر عباس چگونه بود و الان چگونه است؛ اگر بخواهیم قطعا می‌توانیم شرایط را تغییر بدهیم.
 
در این بخش گزارشی از اقدامات نیروهای دانشجوی جهادی پخش شد که به منطقه مکران سفر کرده بودند.
 
در کشور آمایش توسعه ای مناسبی نداشتیم
 دریادار سیاری در خصوص برنامه های همایش سواحل مکران و اقتدار دریایی گفت: همایش سواحل مکران و اقتدار دریایی دومین همایشی است که ما در منطقه برگزار می‌کنیم و هدف از این همایش ها این است که افرادی که بیشتر دلسوز هستند در محل کار حضور پیدا کنند که و به ارائه نظرات و راهکارهای مدنظرشان بپردازند.
 
دریادار سیاری در رابطه با جمعیت سواحل جنوبی با نمایش اسلایدهایی گفت: شاخص های پیشرفت و توسعه حدود ۸۰ درصد در مناطق شمالی کشور جمع شده است و این نشان می‌دهد که ما آمایش توسعه ای مناسبی نداشتیم.
 
استعمار در یک برنامه ریزی طولانی مدت ما را از مناطق دریایی دور کرده است.
 وی همچنین در پایان با بیان برخی مسائل تاریخی افزود این عوامل باعث شده ما نتوانیم از این ظرفیت بخوبی استفاده کنیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.