عزم دولت برای اتصال ریلی بندر امیرآباد به شبکه سراسری راه آهن
در ادامه سفر استاندار مازندران به منطقه هزارجریب شهرستان بهشهر، مهدی یونسی رستمی با حضور سرزده در محل اجرای پروژه تقاطع راه آهن بندر امیرآباد با جاده سراسری، ضمن بررسی میدانی آخرین وضعیت اجرایی، بر ضرورت تسریع در تکمیل این مسیر ارتباطی راهبردی تأکید کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مهدی یونسی رستمی در پایان سفر به منطقه هزارجریب شهرستان بهشهر، به صورت سرزده از پروژه عمرانی تقاطع راه آهن بندر امیرآباد با محور سراسری بازدید کرد.
در این بازدید میدانی، استاندار ضمن بررسی جزئیات فنی و اجرایی طرح، با تأکید بر اهمیت راهبردی این مسیر ارتباطی، خواستار تسریع در روند تکمیل آن شد.
وی اتصال بندر امیرآباد به شبکه جاده ای استان را یکی از اولویت های زیرساختی شرق مازندران دانست و اظهار داشت: این پروژه نه تنها ظرفیت حمل ونقل منطقه را ارتقا می دهد، بلکه نقش مهمی در تسهیل دسترسی به مراکز صنعتی، بندری و اقتصادی استان ایفا خواهد کرد.
پروژه تقاطع راه آهن بندر امیرآباد با محور سراسری، به عنوان یکی از طرح های کلیدی در توسعه زیرساخت های حمل ونقل استان، با هدف افزایش بهره وری لجستیکی و کاهش زمان دسترسی به بنادر شمالی کشور در حال اجراست.
این مسیر ارتباطی، به ویژه برای صنایع مستقر در شرق مازندران، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تکمیل آن می تواند زمینه ساز تحول در جغرافیای اقتصادی منطقه باشد.
بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگ ترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری های دیپلماسی اقتصادی دولت چهاردهم می تواند با شکوفاسازی ظرفیت ها، نقش ویژه ای در مقاوم سازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بین المللی و صادرات کالا ایفا کند.
بندر امیر آباد با حدود یک هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو -رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می زند و ظرفیت فوق العاده ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.
بندر امیرآباد در کنار آن که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می رود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می شود.
اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۱۰ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.
منطقه امیرآباد از ظرفیت های بندری بسیار مناسبی برخوردار است و می تواند به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال- جنوب، توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر را بیش از پیش تجربه کند که این امر به شکوفایی اقتصادی این دیار کمک می کند.