زیرساخت های بخش حمل و نقل خراسان جنوبی در بن بست توسعه
از ریل تا باند فرود و جاده، مسیر توسعه خراسان جنوبی هنوز ناتمام است؛ مسیری که مردم سالهاست چشم انتظارند تا وعده هایش از روی کاغذ به واقعیت تبدیل شود.
از ریل تا باند فرود و جاده، مسیر توسعه خراسان جنوبی هنوز ناتمام است؛ مسیری که مردم سالهاست چشم انتظارند تا وعده هایش از روی کاغذ به واقعیت تبدیل شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خراسان جنوبی شرقیترین استان کشور؛ جایی که فاصله خبر از توسعه نیافتگی زیرساختها را میدهد.
از ریلهایی که هنوز به مقصد نرسیدهاند تا جادههایی که بار اصلی تردد شرق را به دوش میکشند.بیش از ۹۰ درصد کالا و ۹۵ درصد جا به جایی مسافر در خراسان جنوبی از مسیر جاده انجام میشود.
با این حال از ۱۷ هزار کیلومتر راه موجود تنها ۴۰ درصد آن ۴ خطه شده است.مودی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در استان مشکلات زیرساختی در حوزه بزرگ راهی زیاد است.
خراسان جنوبی ششمین استان کشور از نظر طول راه هاست و به هزار و ۵۰۰ کیلومتر باند دوم نیاز دارد.بر اساس آمار رسمی مجموع اعتبارات حوزه حمل و نقل استان در سال گذشته کمتر از نیم درصد کل بودجه عمرانی کشور بوده است.
در بخش حمل و نقل هوایی نیز استان با دو فرودگاه فعال پروازهایش در فراز و فرود است.از ابتدای سال ۷۰ پرواز رفت و برگشت در فرودگاههای خراسان جنوبی لغو شدهاند.
از آنجایی که اتصال مستقیم به مراکز صنعتی و تجاری کشور همچنان از مطالبات جدی مردم و بخش خصوصی است این بی برنامگی در پروازها توسعه استان را با چالش مواجه کرده است.
کم فروغ بودن جاده و حمل و نقل هوایی باعث شد تا موضوع راه آهن که برای مردم استان به یک مطالبه ۲۲ ساله تبدیل شده بود، امید را در دل اهالی استان روشن کند، اما راه آهن هم با اعتبارات قطره چکانی کند پیش میرود.
طرح راه آهن چابهار-بیرجند-یونسی به طول ۹۱۷ کیلومتر یکی از ۵ طرح ملی تحول ساز کشور است.سهم خراسان جنوبی از طول مسیر ریلی شرق کشور ۴۳۳ کیلومتر است.
کریدور راهبردی شرق کشور نقش مهمی در توسعه شبکه ریلی، اتصال خراسان جنوبی به مسیرهای ترانزیتی و افزایش عمق راهبردی مرزهای شرقی را ایفا میکند.
اما با گذشت بیش از یک دهه از خبر اولین تخصیص، هنوز کمتر از نیمی از مسیر به مرحله زیرساخت رسیده است.کارشناسان میگویند بدون افزایش سهم سرمایه گذاری، توسعه زیرساختها به این زودیها به سرانجام نمیرسد.
از ریل تا باند فرود و جاده، مسیر توسعه خراسان جنوبی هنوز ناتمام است؛ مسیری که مردم سالهاست چشم انتظارند تا وعده هایش از روی کاغذ به واقعیت تبدیل شود.