| کد خبر: 97731 |

◄ هواپیماهای کوچک، توسعه‌دهنده فرودگاه‌های زیا‌ن‌ده

تین‌نیوز| با توجه به اینکه برجام فرصتی برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل هوایی فرسوده کشور بوده است و همواره قبل و پس از توافق هسته‌ای ایرلاین‌ها سعی بر جوان‌سازی ناوگان خود داشته‌اند؛ اما تنها ورود هواپیماهای پهن‌پیکر برای مسافت‌های طولانی و بین‌المللی مدنظر صاحبان و مسئولان این صنعت نبوده است.

به گزارش تین‌نیوز، به اعتقاد کارشناسان بخش هوانوردی در حال حاضر هواپیماهای 50 تا 100 نفره مهمترین نیاز بخش ناوگان هوایی کشور است چرا که این هواپیماها می‌توانند پاسخگوی نیاز بسیاری از فرودگاه‌های کوچک و درجه دو یا سه کشور باشند.

خرید ناوگان با ظرفیت بین 50 تا 100 صندلی را می‌توان مهمترین موضوع در صنعت هوانوردی كشور دانست. چرا كه هم از نظر پاسخگویی به تقاضای بالقوه فراوانی كه در شهرهای كوچكتر و فرودگاههای درجه دو و سه وجود دارد، به‌صرفه‌تر خواهد بود و هم موجب رونق و توسعه فرودگاه‌های كوچك خواهد گردید.

شرکت‌های هواپیمایی کوچک که کفایت سرمایه برای پروازهای بین‌المللی و بلند مدت را ندارند، می‌توانند در بستر فرودگاه‌های کوچک فعالیت کنند و فرودگاه‌های که اکنون در کشور سودده نیستند را فعال کنند. این موضوع همواره یکی از استراتژی‌های وزارت راه و شهرسازی بوده است.

هم‌اکنون در کشور 60 فرودگاه وجود دارد که تنها 8 فرودگاه صرفه اقتصادی دارند و مابقی آنها نه تنها سودده نیستند بلکه زیان‌ده نیز هستند.

مسئولان و کارشناسان صنعت هوایی بر این باورند؛ با توجه به اینکه تعداد زیادی از فرودگاه‌های ایران در شهرهای کوچک واقع شده‌اند و از این رو ظرفیت مسافران آن بسیار پایین است برای استفاده از تمام امکانات موجود در این فرودگاه‌ها قطعا نیاز خواهیم داشتیم که از این هواپیماهای کوچک استفاده کنیم.

آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این رابطه می‌گوید؛ اصلی‌ترین راهبردهای ایران در تعیین وضعیت ناوگان هواپیمایی کشور، خرید و وارد کردن هواپیماهای کوچک با تعداد مسافران پایین است تا به این ترتیب بخش قابل توجهی از ظرفیت فراموش شده فرودگاه‌های کشور بار دیگر احیا شود.

طبق گفته‌ی مدیرعامل شرکت هواپیمایی (هما)،  فرودگاه‌هایی در کشور وجود دارد که تنها هفته‌ای سه تا ۴ پرواز دارند درحالی که می‌توان با تجهیز آنها به هواپیماهای کوچک روزی دو تا سه پرواز داشته باشند.

پرورش با اعلام اینکه بر اساس آمار موجود چیزی بیش از ۶۰ فرودگاه کوچک در ‌کشور ‌وجود دارد که بیشتر در شهرهای کم‌برخوردار قرار دارند، تصریح کرد: ۹۰ درصد مسافران در حدود ده فرودگاه اصلی کشور ‌جابه‌جا می‌شوند و ده درصد بقیه در ۹۰ درصد فرودگاه‌های کشور. این به آن معنا است که شهرهای اصلی پروزاهای بزرگتر دارند و هواپیمای کوچک درفرودگاهای شهرهای کوچک وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه با محدودیت‌هایی که تاکنون وجود داشته است سرمایه‌گذاری در این بخش صورت نمی‌گرفت، تصریح کرد: اما ‌با برداشته شدن این محدودیت‌ها تلاش شده است که این مشکل کشور حل شود. ایران کشوری پهناور با هشتاد میلیون جمعیت است و می‌طلبد با توسعه مناطق کم برخوردار مناطق را به شهرهای اصلی متصل کنیم.

طبق گفته‌ی مسئولان، ناوگان حمل‌ونقل کشور نیازمند ورود 160 فروند هواپیمای است، چرا که فرصت‌های جدید به ایران امکان توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل هوایی را داده و تحقق این امر نیازمند مدرن‌سازی زیرساخت‌های فرودگاهی و صنعت است.
 
به اعتقاد کارشناسان بخش هوانوردی در حال حاضر هواپیماهای  50 تا 100 نفره مهمترین نیاز بخش ناوگان هوایی است چرا که این هواپیماها می‌توانند پاسخگوی نیاز بسیاری از فرودگاه‌های کوچک و درجه دو یا سه کشور باشند.

در همین راستا، شرکت هواپیمایی (هما) برای خرید 20 فروند هواپیما کوچک با کمپانی‌های سازنده هواپیما در حال مذاکره هستند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    امیدوارم هر چه سریع تر، ۱۰۰فروند هواپیما توربوپراپ بزرگ و ۱۰۰فروند هواپیما جت صد نفره با عمر بین ۵تا۱۰ سال خریداری بشه! که فقط با دادن وام خیلی کم بهره توسط دولت به تمامی ایرلاین ها ممکنه! دولت باید وام زیر ۵درصد، به ارزش ده برابر ارزش هر ایرلاین به ایرلاین ها بده! با بازپرداخت ۱۰ساله به بالا!

  • 0 0

    خرید هواپیماهای کوچک باید در اولویت نوسازی ناوگان هوایی باشد.