| کد خبر: 8249 |

فرودگاه‌های مازندران در مسیر توسعه

تین نیوز | استان مازندران از معدود استان‌های كشور است كه با دارا بودن 3 فرودگاه نقش حساسی را در چرخه سفرهای هوایی بر عهده گرفته است.
فرودگاه‌های ساری، نوشهر و رامسر در نوار شمالی كشور از فرودگاه‌هایی است كه در پروازهای داخلی و خارجی سالانه تعداد قابل توجهی از هموطنان را جابجا می‌کند. شركت فرودگاه‌های كشور كه مدیریت 54 فرودگاه از جمله فرودگاه‌های استان مازندران را بر عهده دارد طی سال‌های اخیر تلاش زیادی را برای تجهیز و توسعه این فرودگاه‌ها به‌عمل آورده است. روابط‌عمومی شركت فرودگاه‌های كشور طی نشستی با موسی مشاء‌زمینی مدیركل فرودگاه‌های استان مازندران تلاش كرده آنچه در فرودگاه‌های ساری، نوشهر و رامسر می‌گذرد را از زبان وی به رشته تحریر درآورد.
چند پروژه در حال حاضر در فرودگاه در حال اجرا است، لطفاً در خصوص این پروژه‌ها ابعاد و اعتبار آنها توضیح دهید.
مشاء‌زمینی: طی سال‌های گذشته و به‌ویژه امسال پروژه‌های زیادی در فرودگاه‌های استان به اجرا در آمده است كه از مهمترین آنها می‌توان به ساخت برج مراقبت فرودگاه ساری اشاره كرد. این برج با ارتفاع 32 متر و 2000 مترمربع بنا تا دو هفته آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. این در حالی استDSC0261507657.JPG كه ساختمان‌های VIP و CIP و همچنین ساختمان مدیریت ترمینال در فرودگاه ساری مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. همچنین ساخت سالن مستقبلین در فرودگاه ساری آغاز شده و تاكنون 50 درصد پیشرفت داشته و ما امیدواریم تا دو سال آینده به بهره‌برداری كامل برسد.
در فرودگاه نوشهر هم ما موفق شدیم مجتمع رفاهی را با ظرفیت 150 نفر به بهره‌برداری برسانیم. علاوه بر این سالن همایش در فرودگاه نوشهر هم با ظرفیت 200 نفر و با امكانات لازم صوتی افتتاح شده است. افزون بر همه اینها نصب دستگاه كمك ناوبری (dvor ) در فرودگاه نوشهر به پایان رسیده و تا یك ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. ترمینال عمومی فرودگاه هم با افزایش مساحت 1000 مترمربع آماده بهره‌برداری است.
اما درباره فرودگاه رامسر باید بگویم كه این باند كه اولین باند بتونی در فرودگاه‌های كشور به‌شمار می‌آید، به طول 2700 متر در كنار باند قدیمی ساخته شده كه تاكنون با پیشرفت 95 درصدی روبرو بوده است. این باند تا چند ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. علاوه بر این، وسعت ترمینال فرودگاه رامسر با اجرای طرح توسعه، از 1600 متر به 2700 مترمربع افزایش یافته است.
سال گذشته از سوی مدیرعامل شركت فرودگاه‌ها، سال ارتقاء ایمنی و اقتصادی شدن فرودگاه‌ها نامگذاری شده بود؛ در این خصوص چه اقداماتی در استان مازندران صورت گرفته است؟
مشاء زمینی: افزایش ترافیك هوایی و مسیرهایS500506344.JPG پروازی و به تبع آن افزایش درآمدهای هوانوردی و غیر هوانوردی، تكمیل توسعه ترمینال‌های فرودگاه ساری و نوشهر و تكمیل 95% باند فرودگاه رامسر، تشكیل كارگروه ایمنی و تهیه دستورالعمل‌های آن از جمله اقدامات ما در این زمینه بوده است.
استقبال مردم استان از سفرهای هوایی را چگونه ارزیابی می‌كنید؟ برای رشد سفرهای هوایی در استان، چه برنامه‌هایی را می‌توان اجرایی كرد؟
مشاء‌زمینی: مازندران به واسطه دارا بودن سه فرودگاه ساری و نوشهر و رامسر و دسترسی به پایتخت و جاذبه‌های گردشگری در این استان مسافران و گردشگران زیادی از نقاط مختلف كشور علاقمند به استفاده از پروازهای هوایی جهت دسترسی به این استان هستند كه در سال گذشته با افزایش مسیرهای پروازی جدید و افزایش پروازها در مسیرهای پروازی گذشته با رشد چشمگیری مواجه بوده است كه از جمله می‌توان به افزایش مسیر پروازی به فرودگاه‌های كیش و عسلویه و شیراز و اهواز و بندرعباس و افزایش تعداد پروازهای هفتگی و روزانه به تهران و مشهد اشاره كرد.
نقش فرودگاه در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی منطقه و استان را چگونه ارزیابی می‌كنید ؟
مشاء‌زمینی: از آنــجــا كه فــرودگاه‌ها نقش مهمی در پیشرفت و توسعه اقتصادی كشورهای مختلف ایفاد می‌كنند در دهه‌های اخیر برای دستیابی به توسعه اقتصادی در فرودگاه‌های بزرگ دنیا تغییرات بنیادینی حاصل شده است كه از جمله این تغییرات می‌توان به توسعه شهرك‌های فرودگاهی اشاره کرده امروزه فرودگاه‌ها دیگر زیرساخت‌های ساده برای جابجایی مسافران و یا محموله و بار نیستند بلكه این مكان‌ها به شهرهای متراكمی با ارائه انواع خدمات تبدیل شده‌اند.
در حال حاضر پرواز به چه نقاطی از كشور و توسط چه شركت هواپیمایی صورت می‌گیرد و در آینده چه پروازهایی در این فرودگاه صورت خواهد گرفت؟
شیراز- مشهد- تهران – اهواز – بندرعباس – عسلویه – كیش- خارجی هم مدینه – جده- بغداد- نجف و در اوایل تابستان سال جاری دو خط پروازی ساری – بحرین و ساری دمام عربستان برقرار خواهد شد. پروازهای داخلی با شركت‌های هواپیمایی ماهان و آسمان و ایران ایرتور كیش ایر و ایران ایر است.
آیا برای پیشبرد اهداف فرودگاه با مانع یا موانع خاصی نیز روبرو بوده‌اید؟
در فرودگاه ساری:
- تملك اراضی ابتدای باند 16، جهت تطویل باند به میزان 21 هكتار برای نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیكر.
-توسعه APRON (پاركینگ هواپیما) به میزان 100*90 مترمربع.
-تملك اراضی ابتدای باند 34 جهت نصب دستگاه كمك ناوبری ils برای نشستن هواپیما در شرایط بد آب و هوایی بادید كم به میزان 300*300 مترمربع معادل 9 هكتار.
- ادامه تكمیل پروژه سالن مستقبلین.
فرودگاه نوشهر:
تطویل باند فرودگاه نوشهر به میزان 300متر
فرودگاه رامسر
1. احداث باند جدید بتونی به‌طول 2700متر در كنار باند قدیم كه اولین باند بتونی با زیر ساخت خاص خود در فرودگاه‌های كشور است. طول باند قدیمی فرودگاه رامسر 1500 متر بوده است. 95% این پروژه كه از سال 1388 آغاز شده به اتمام رسیده است. این باند برای پروازهای از نوع 600-300A ساخته شده است.
2. افزایش 1100مترمربع به وسعت ترمینال فرودگاه رامسر در سالن‌های بالا و پایین كه جمعا" این ترمینال به 2800 مترمربع رسیده است.​

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.