◄ چالش جدید دولت در گشایش فاینانس قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان
تین نیوز | در حالی که مجوز هشت طرح مهم برای تامین مالی از طریق فاینانس اخذ شده است اخبار رسانه ها حاکی از آن است که چینیها نرخهای جانبی مثل نرخ بیمه را تغییر و افزایش دادهاند.
به گزارش تین نیوز بنا به اظهارات منتشرشده در رسانه ها به نقل از یک مقام مسئول در سیاستگذاری تجاری ایران و چین، با توجه به اینکه واحدی در ارتباط با فاینانس خارجی برای به سرانجام رساندن پروژههای داخلی از طرف چین ایجاد شده اما این واحد اعلام کرده که برای چهار پروژه گشایش اعتبار صورت گرفته، چینیها نرخهای جانبی را افزایش دادهاند.
این خبر در حالی مورد توجه رسانه ها قرار گرفت که نصر آزادانی، معاون ساخت و توسعه راه آهن از تهیه اسناد 8 طرح به منظور تامین مالی از طریق فاینانس کشورهای چین، هند و روسیه و مجوزهای لازم از شورای اقتصاد خبر می دهد.
معاون ساخت و توسعه راه آهن پروژه های راه اهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان، راه آهن میانه –تبریز،میانه -اردبیل،تهران-همدان-سنندج،گرگان-بجنورد-مشهد و شیراز-بوشهر-عسلویه، را از جمله این هشت طرح عنوان کرده و گفته است که اسناد این طرح ها برای تامین مالی تهیه شده و مجوز شورای اقتصاد اخذ و ضمانت دولت را نیز داراست.
به اعتقاد کارشناسان، تمایلات کشورهای اروپایی و کشورهای دیگر آسیایی برای سرمایه گذاری در بازار ایران، کشور چین را به سمتی برده است که هر روز قوانین و مقررات جدیدی برای گشایش فاینانس برای پروژه های ایرانی وضع کنند.
در این خصوص این بار، کشور چین در وضع قوانین و مقررات جدیدی برای گشایش فاینانس برای پروژه های ایرانی، افزایش نرخهای جانبی همچون نرخ بیمه را در نظر گرفته است؛ گزینه ای که می تواند دسترسی به فاینانس چینی را مشکل کند.
در همین رابطه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی چندی پیش در جریان افتتاح چند پروژه در استان قم با اشاره به سرمایه گذاری ۱.۸ میلیارد دلاری برای احداث خط راه آهن سریع السیر گفت: با توجه به مختصات جغرافیایی استان قم و ارتباط این شهر با استان های تهران و سایر شهرهای صنعتی نیاز به توسعه زیرساخت ها وجود دارد که در این زمینه ساخت خط ریلی سریع السیر تهران ـ قم ـ اصفهان یکی از اقدامات مهم بوده که اعتبار آن از فاینانس کشور چین تأمین شده است و عملیات اجرایی آن تا یک ماه آینده آغاز خواهد شد.
شایان ذکر است هشت طرح نام برده شده در گزارش فوق از بین 33 طرح انتخاب شده و زیر سازی عمده آنها بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان به علت بالاترین حجم ترافیک در طول سال اولویت اول را دارد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.