| کد خبر: 42232 |

◄ چالش جدید دولت در گشایش فاینانس قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان

تین نیوز | در حالی که مجوز هشت طرح مهم برای تامین مالی از طریق فاینانس اخذ شده است اخبار رسانه ها حاکی از آن است که چینی‌ها نرخ‌های جانبی مثل نرخ بیمه را تغییر و افزایش داده‌اند.

به گزارش تین نیوز بنا به اظهارات منتشرشده در رسانه ها به نقل از یک مقام مسئول در سیاستگذاری تجاری ایران و چین، با توجه به اینکه  واحدی در ارتباط با فاینانس خارجی برای به سرانجام رساندن پروژه‌های داخلی از طرف چین ایجاد شده اما این واحد اعلام کرده که برای چهار پروژه گشایش اعتبار صورت گرفته، چینی‌ها نرخ‌های جانبی را افزایش داده‌اند.

این خبر در حالی مورد توجه رسانه ها قرار گرفت که نصر آزادانی، معاون ساخت و توسعه راه آهن از تهیه اسناد 8 طرح به منظور تامین مالی از طریق فاینانس کشورهای چین، هند و روسیه  و مجوزهای لازم از شورای اقتصاد خبر می دهد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن پروژه های راه اهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان، راه آهن میانه –تبریز،میانه -اردبیل،تهران-همدان-سنندج،گرگان-بجنورد-مشهد و شیراز-بوشهر-عسلویه، را از جمله این هشت طرح عنوان کرده و گفته است که اسناد این طرح ها برای تامین مالی تهیه شده و مجوز شورای اقتصاد اخذ و ضمانت دولت را نیز داراست.

به اعتقاد کارشناسان، تمایلات کشورهای اروپایی و کشورهای دیگر آسیایی برای سرمایه گذاری در بازار ایران، کشور چین را به سمتی برده است که هر روز قوانین و مقررات جدیدی برای گشایش فاینانس برای پروژه های ایرانی وضع کنند.

در این خصوص این بار، کشور چین در وضع قوانین و مقررات جدیدی برای گشایش فاینانس برای پروژه های ایرانی، افزایش نرخ‌های جانبی همچون نرخ بیمه را در نظر گرفته است؛ گزینه ای که می تواند دسترسی به فاینانس چینی را مشکل کند.

در همین رابطه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی چندی پیش در جریان افتتاح چند پروژه در استان قم با اشاره به سرمایه گذاری ۱.۸ میلیارد دلاری برای احداث خط راه آهن سریع السیر گفت: با توجه به مختصات جغرافیایی استان قم و ارتباط این شهر با استان های تهران و سایر شهرهای صنعتی نیاز به توسعه زیرساخت ها وجود دارد که در این زمینه ساخت خط ریلی سریع السیر تهران ـ قم ـ اصفهان یکی از اقدامات مهم بوده که اعتبار آن از فاینانس کشور چین تأمین شده است و عملیات اجرایی آن تا یک ماه آینده آغاز خواهد شد.

شایان ذکر است هشت طرح نام برده شده در گزارش فوق از بین 33 طرح انتخاب شده و زیر سازی عمده آنها بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان به علت بالاترین حجم ترافیک در طول سال اولویت اول را دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • Alex Dunn 0 0

    هموطنان عزیزم، تا تکلیف ایران در رابطه با تحریم ها مشخص نشود، خارجی ها در ایران سرمایه گذاری زیر بنائی و مولد نخواهند نمود، مسئولین و مقامات ایرانی هم لطفا وعده های پوچ ندهند۰ چین و چینی ها برای شرکت های خودشان کارآفرینی می کنند که مثالهایش را در افریقا و دوبی مشاهده می کنیم، ولی ایران نه، چون کشور بازیگر بین المللی نیست و همه چیزش تحریم است۰بهتر است فعلا دور ساختن پروژه های غیر قابل اجرا را حصار گرفته و وزارت راه بفکر پرداخت های معوقه به پیمانکاران باشد۰هر وقت کشور برگشت به وضعیت عادی، آنگاه مسئولان روند دنبال فایننس و سرمایه خارجی۰

  • majid 0 0

    برای ایرانی که درامد نفتی را تقریبا از دست داده، تحریم است، بعضی چیزهای حیاتی مثل تولید ریل داخل کشور نداریم، از پهلوی و قاجار عقب افتادگی وحشتناک داریم لازم است که به منطق عمران به جلو حرکت کنیم. لازم داریم: تعمیر و بازسازی و تعویض خطوط قدیمی بازسازی خطوط کشور مثل تعویض تراورس ها و … و افزایش سرعت قطارهای مسافربری به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و قطارهای باری به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت. احداثخطوط حیاتی چابهار زاهدان مشهد، دو خطه کردن بافق یزد اصفهان، اتصال خرمشهر به بصره، اتصال خواف به هرات، احداثخط ملایر کرمانشاه خسروی، دو خطه میانه تبریز، قزوین رشت بندر انزلی آستارا، احداثهمزمان بقیه خطوطی که در حال احداثهستند چیزی نیست جز خیانت بزرگ و منفعت طلبی های منطقه ای. وقتی بودجه کم، کار وحشتناک سخت و زمان بر، علوم بومی ضعیف(در بخش قطارهای پر سرعت)، تحریم و هزاران کیلومتر خطوط واجب احداثنشده و خطوط محتاج به تعمیر و بازسازی و … داریم خط پر سرعت بالای ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت برای چه می خواهیم؟ فقط میلیاردها تومان پول می بلعد تا مطالعه شود. به خدا قسم ادامه روند له شدن منطق عمران و ترانزیت زیر سایه سنگین سیاست، در تضاد کامل با اقتصاد مقاومتی است، چرا که سیاسی بازی های بی پایان و رگباری مسئولان دو قوه مجریه و مقننه در این حوزه، سبب می شود که خیلی دیرتر خطوط ریلی ترانزیت به ثمر بنشیند و کشور از درامد و وابستگی سایر کشورها به ایران(کمرنگ کردن تحریم) محروم شود. خواهشا کلنگ ها رو غلاف کنید و طرح ها رو به منطق و به الویت جهانی، منطقه ای، کشوری و استانی بودجه دهید و احداثکنید نه اینکه مثلا خاله فلان مسئول در فلان شهرستان است ۵۰ میلیارد تومان بودجه بدهیم دل خاله شاد شود انشاله طرح ترانزیت جهانی بعد از طرح خاله!!!! طنز نیست واقعیت عمران مملکت است، همین پول های خاله شاد کن تجمیع و هدایت شود لااقل می شد یکی دو تا از طرح های بالا که اشاره کردم رو افتتاح کرد.