| کد خبر: 23668 |

◄ اتلاف منابع مالی کشور در نبود طرح جامع حمل و نقل

تین نیوز | طرح جامع حمل و نقل کشور در تاریخ 30 شهریور در کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران تشریح و مورد بررسی قرار گرفت و اعضای کمیسیون نظرات خود را در این زمینه ارایه کردند. 

پس از انتشار این خبر" مجید بابایی" از کارشناسان حوزه حمل و نقل در قالب نظری در مورد طرح جامع حمل و نقل نوشت:
" نزدیک به ده سال از شروع مطالعات طرح جامع حمل و نقل کشور می گذرد. برای این طرح اهداف مختلفی مد نظر بود از جمله اینکه توسعه ای متوازن در بخش حمل و نقل صورت گیرد. اما شاید یکی از مهمترین اهداف این طرح برخورداری کشور از یک سند قانونی بالادستی برای نظم دهی به اجرای طرح های اولویت دار کشور و جلوگیری از هدر رفت منابع از طریق فشار سیاسیون برای گنجاندن طرح های فاقد اولویت و اتلاف منابع مالی کشور بوده است. 

متاسفانه با عدم تحقق این طرح طی این ده سال همان عارضه ای که نگران آن بودیم به اشکال مختلف اتفاق افتاده و امروز هم همچنان شاهد آن هستیم.
اولویت دار شدن و گرفتن ردیف‌های بودجه ای برای طرح هایی که نه تنها مصالح ملی در آن لحاظ نمی‌گردد بلکه با کاهش منابع مالی فرصت تحقق طرح های اولویت دار را نیز از بخش می گیرد. 

سالهاست طرح راه آهن سریع تهران - اصفهان بی نتیجه مانده است. سالهاست طرح بزرگراه حیاتی تهران - شمال به رویایی برای مردم تبدیل گشته است. سالهاست راه آهن برقی تهران مشهد دست به دست بین مسئولین می چرخد و دیگر هیچ. سالهاست محور ریلی جنوب کشور به دلیل فرسودگی نه تنها گنجایش تقاضای بار و مسافر جدید را ندارد بلکه ایمنی قطارها نیز به شدت به مخاطره افتاده است. 

اما در همین سالها طرح هایی با اولویت پائین و بعضا فاقد هرگونه اولویت به بودجه های ناچیز بخش حمل و نقل یورش برده و کار به جایی رسیده که حجم پروژه های نیمه تمام کشور در این بخش را به شدت افزایش داده است. 

وزیر محترم راه و شهرسازی در اقدامی مهم گروهی را مسئول جمعبندی نتایج طرح جامع نمودند و مهلت شش ماهه برای آن تعیین کرده اند که تنها 1.5 ماه به پایان مهلت باقیمانده است. 

اگر این جمعبندی حتی اگر همانطور که وزیر محترم از آن به عنوان سند مقدماتی یاد کرده اند صورت گیرد و تبدیل به سندی قانونی گردد می تواند نقش مهمی در آینده بخش حمل و نقل داشته باشد. پیشنهادم به وزیر محترم این است که با همان جسارتی که این کار را آغاز کرده اند سر موعد به پایان برسانند که البته هست هیاهو برای نشدن و ادامه وضعیت فعلی."

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • یک راه‌اهنی با شرف 0 0

    مجید جان بمیرم برایت. متاسفانه امیدت ناامید شد. http: / / www. tinn. ir / vdchmvn -. ۲۳nvqdftt۲. html