| کد خبر: 11197 |

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به تین‌نیوز عنوان کرد:

◄ بنادر ایران برای شرایط پس از تحریم آمادگی کامل دارند / پیمانکار منتسب به سپاه در بندر شهید رجایی نداریم

تین نیوز | مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی معتقد است بنادر ایران توان فنی و عملیاتی لازم را برای شرایط بعد از تحریم، در زمینه ورود و تخلیه و بارگیری کالا را دارند.

محمد سعیدنژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در یک نشست خبری در پاسخ به سوال تین نیوز مبنی بر این نظر که «بنادر ایران، توان فنی و عملیاتی لازم برای شرایط بعد از تحریم را ندارند» اظهار کرد: قاطعانه این نظر را رد می کنم.

سعیدنژاد افزود: دلیلم این است که در حال حاضر تمامی کالاهایی که به کشور وارد می شود از همین بنادر وارد می شود، البته می توان از این نظر این موضوع را بررسی کرد که آیا در استانداردهایی که به عملکردمان مربوط می شود با دیگران مشابه هستیم یا خیر؟

وی ادامه داد: اگر شرایط تحریم ظالمانه تغییر کند و کالای بیشتری وارد بنادر کشور شود، مطمئنا توان و آمادگی این را داریم که خدمات و سرویس دهی لازم را انجام دهیم اما استانداردها و شرایط کارمان را باید حتما بهبود ببخشیم.

سعیدنژاد گفت: در این زمینه هیچ پنهان کاری نمی کنم که در بخش استانداردها و روش کارمان، همواره باید در حال بهبهود باشیم و سطح خدمات را به مردم و شرکت ها افزایش دهیم که بنده نیز در این زمینه پافشاری دارم.

وی اضافه کرد: در سازمان بنادر نیز در حال تعامل با شرکت ها در همین زمینه هستیم تا این وضعیت را بهبود بخشیده و اصلاح کنیم اما درباره وضعیت بنادر کشور مطمئن باشید که در مبادی و وردی ظرفیت لازم و کافی را برای ورود هر کالایی در هر زمان، آمادگی داریم و گلوگاهی برای ورود کالاها نخواهیم بود.

سرمایه‌گذاری 2500 میلیارد تومانی بخش خصوصی در بنادر طی دهه گذشته
به گزارش تین نیوز، سعیدنژاد همچنین در پاسخ به سوالی درباره میزان سرمایه گذایر بخش خصوصی در توسعه بنادر، اظهار کرد: سازمان‌های بنادر طی 10 سال گذشته (بر اساس گزارش‌های متن قراردادهای موجود) به میزان 2 هزار و 500 میلیارد تومان قرارداد سرمایه گذاری با بخش خصوصی منعقد کرده که به نرخ امروز این رقم خیلی بیشتر است.

وی ادامه داد: در همین 10 سال، سرمایه گذاری های خود سازمان بنادر حدود 3 هزار میلیارد تومان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: سیاست‌های ما در بنادر ایجاد اسکله‌های پهلوگیری کشتی توسط دولت است به دلیل آن که دولت خود را مکلف می‌ داند که روی تاسیسات زیربنایی حمل و نقل مستقیما سرمایه‌گذاری کند.

به گفته سعیدنژاد، در پس‌کرانه‌ها، تمامی سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و سیاست‌های تشویقی توسط سازمان ارائه خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تامین وجوه اداره‌ شده در بخش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اظهار کرد: حجم قابل ‌توجهی سپرده در بانک ها گذاشته ایم تا از این طریق به بخش خصوصی تسهیلات ارائه شود.

وی گفت: یکی از بندهای تبصره هشت قانون بودجه امسال به سازمان بنادر اجازه داده است تضمین تسهیلات بخش خصوصی و تضمین سرمایه ‌گذاری بخش خصوصی در بنادر را نزد بانک ها انجام دهد، البته شرط تضمین آن، این است که این گونه سرمایه‌گذاری‌ های بخش خصوصی در داخل بنادر باشد که در این باره اطلاع ‌رسانی لازم هم شده است.

سعیدنژاد ادامه داد: در سه ماه گذشته 950 میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری در سازمان بنادر با بخش خصوصی تنظیم شده است که پیش بینی می شود میزان قراردادهای سرمایه گذاری تا پایان سال به 2 هزار میلیارد تومان برسد.

پیشرفت 50 درصدی فاز یک طرح توسعه بندر چابهار
وی با اشاره به پیشرفت 50 درصدی فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار تا پایان سال گذشته، گفت: در پس‌کرانه‌های این بندر در حال انعقاد قرارداد هستیم.

سعیدنژاد همچنین درباره سرمایه گذاری هندی ها در این بندر افزود: با طرف هندی در مورد میزان سرمایه‌گذاری آنها و دوره بازگشت سرمایه و نیز میزان بار تعهد شده برای عبور از بندر چابهار، در حال مذاکره هستیم.

تفاهم ایران با هند برای سرمایه‌گذاری در چابهار
به گفته سعیدنژاد، بخش عمده‌ای از تفاهم‌ نامه اولیه میان هند و ایران در این زمینه، در حال آماده شدن است و با انتخاب دولت جدید هند این موضوع جدی‌ تر شده است.

بازگشت کشتیرانی‌های آسیای جنوب شرقی به بنادر ایران
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این که ورود کشتی‌های بزرگ به بنادر در اثر تحریم محدود شده بود، افزود: همچنین راندمان عملکردمان در اثر تحیم پایین آمده بود اما در حال حاضر شرایط بهتر شده است و از کشورهایی نظیر هند، چین، تایوان و کره جنوبی شرکت‌های کشتی‌رانی به بنادر ایران می‌آیند.

سعیدنژاد با بیان این که ظرفیت بندر شهید رجایی در حال حاضر 80 میلیون تن است. اظهار کرد: این ظرفیت می تواند به یک صد میلیون تن افزایش یابد.

مدیرعامل سازمان بنادر ادامه داد: ترمینال شماره 2 اسکله‌ها ساخته شده است اما تجهیزات تأمین نشده است که با سرعت در حال تأمین تجهیزات هستیم که امیدواریم امسال خرید تجهیزات ترمینال 2 انجام شود و تا پایان 94 تجهیزات تامین شود.

ساخت ترمینال 3 بندر شهیدرجایی در دولت یازدهم
وی با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به هرمزگان و بازدید وی از بندر شهیدرجایی، اضافه کرد: با توجه به تاکید رئیس جمهوری بر این بندر به عنوان بزرگ ترین راه ورود و خرو ج کالا به کشور، ترمینال شماره 3 این بندر نیز در دست برنامه‌ ریزی است و ساخت آن را در همین دولت آغاز خواهیم کرد تا این بندر تبدیل به هاب منطقه شو و بتواند با بنادر منطقه رقابت کند.

پیمانکار منتسب به سپاه در بندر شهیدرجایی نداریم
سعیدنژاد همچنین در پاسخ به سوالی درباره وجود پیانکار منتسب به سپاه در بندر شهیدرجایی اطهار کرد: هیچ پیمانکاری منتسب به سپاه در بندر شهید رجایی نداریم.

برگزاری مزایده ترمینال اپراتوری بندر شهیدرجایی؛ به زودی
وی ادامه داد: شرکت تاید‌واتر بر اساس حکم دادگاه و توافق با سازمان بنادر بندر شهید رجایی را تخلیه کرد و در حال حاضر دو شرکت فعال در ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی، قرارداد موقت یکساله دارند و به زودی مزایده جذب ‌اپراتور را برای سال 94 انجام می‌دهیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: شرکت های فعال در بندر شهیدرجایی، نه به سپاه منتسب هستند و نه تایدواتر.

ارتباط دائمی سازمان بنادر با بخش خصوصی
سعیدنژاد همچنین در پاسخ به این سوال که «در مدت حضور خود در سازمان بارای بخش خصوصی چه کرده اید؟» گفت: ارتباط ما با بخش خصوصی، دائم و پیوسته است و بخش عمده ای از وقت من، صرف ارتباط با شرکت ها و گفتگو با آنها می شود، هرچند ممکن است هیچ گاه نظرات مان منطبق نشود.

وی اضافه کرد: البته ادعایی نداریم که همه مشکلات حل شده است اما سعی می کنیم دیدگاه هایمان را نزدیک کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.