| کد خبر: 219994 |

◄ معایب رایگان شدن قیر برای بهسازی راه‌های روستایی

اگرچه از سوی نمایندگان مجلس مقرر شده است قیر رایگان برای بهسازی راه‌های روستایی توسط شرکت ملی نفت از محل خوراک تحویلی به پالایشگاه‌ها تامین شود اما برخی کارشناسان این اقدام مجلس را مورد نقد قرار داده‌اند.

تین نیوز

اگرچه از سوی نمایندگان مجلس مقرر شده است قیر رایگان برای بهسازی راه‌های روستایی توسط شرکت ملی نفت از محل خوراک تحویلی به پالایشگاه‌ها تامین شود اما برخی کارشناسان این اقدام مجلس را مورد نقد قرار داده‌اند.

به گزارش تین نیوز، یکی از کاربران تین نیوز، در این مورد در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری نوشت: اگر به سابقه موضوع توجه شود مشکلات این روش مشهود است.

وی در توضیح این مشکلات گفت: هدف کسانی که آسفالت کردن راه‌های روستاییان را تعقیب می‌کنند نظیر مردم و مسئولان محلی و نمایندگان مجلس خدمت به مردم بوده است. اینجا نقش مهندسان وزارت راه مهم است که این درخواست‌ها را ارزیابی کنند و صرفاً با ریختن آسفالت به جنبه عوامانه موضوع اکتفا نکنند و جوانب مهندسی راه را رعایت کنند.

وی افزود: ولی اغلب مدیران دولتی فقط به مقدار کیلومتر آسفالت کردن راه‌ها توجه می‌کنند و عملکرد خود را بر حسب همین شاخص می‌سنجند و بسیاری از راه‌های روستایی با مشخصات هندسی ضعیف را آسفالته و روستاییان با آسفالته شدن راه با سرعت سیر می‌کنند و تلفات سوانح بالا می‌رود ولی مدیران آمار تلفات روستاییان را در شاخص‌های خود لحاظ نمی‌کنند. نمایندگان مردم در قانون بودجه رای به قیر رایگان می‌دهند ولی در عمل به‌جای خدمت به روستاییان با افزایش سوانح به آنها خدمتی نمی‌شود.

این کاربر تین نیوز تاکید کرد: اگر می‌خواهید رانت و فساد کم شود هر نهادی باید کار تخصصی خودش را انجام دهد و هر کالایی ارزش واقعی خود را پیدا کند. قیر را وزارت نفت و شرکت‌های تابعه باید به ارزش واقعی بفروشند و منابع مالی به خزانه برود و راهسازی منابع مالی خود را وفق مقررات از خزانه یا از جذب سرمایه‌گذار تامین نماید مثل همه منابع دیگر.  مثلا سیمان را سازمان‌ها چگونه تامین می‌کنند؟ از محل بودجه خود از بازار می‌خرند و کارخانجات سیمان را در بازار عرضه می‌کنند یا آب سازمان‌ها چگونه تامین می‌شود؟ سازمان‌ها آب را از محل بودجه خود می‌خرند و سازمان آب که فروشنده است درآمد را کسب می‌کند. برای قیر هم باید روش شفاف و آزاد و رقابتی و غیر رانتی تعقیب شود.

وی گفت: برخی از راه‌های کم تردد را می‌توان با مصالح جایگزین آسفات نظیر شفته آهکی روکش نمود ولی ارزانی قیر باعث بی‌توجهی به تکنولوژی‌های جایگزین می‌شود. همین‌طور روسازی بتنی اقتصادی است ولی نمایندگان مجلس قیر را به ثمن بخس به وزارت راه می‌دهند که راه‌ها آسفالته شود.

او افزود: وقتی قیر رایگان است تحویل دهنده در قبال کیفیت قیر مواخذه نمی‌شود و قیری که به لحاظ کیفیت امکان صدور ندارد را تحویل می‌دهند و تحویل گیرنده فکر می‌کند مفت است پس کیفیت بد را مواخذه نمی‌کند.

وی ادامه داد: از نظر نظامات بودجه‌ای این روال یعنی تخصیص بودجه غیرمستقیم و بی‌انضباطی بودجه.

این کاربر تین نیوز تاکید کرد: برخی نمایندگان هم از وضعیت موجود راضی هستند چون به پشتوانه این ماده قانونی می‌توانند قول آسفالت هر راه روستایی را به مردم بدهند و با مقامات وزارت راه برای اولویت آسفالت کردن آن راه تعامل می‌کنند و وزارت راه هم تمکین می‌کند. یعنی طرح و برنامه هم لازم نیست هر کاری خواستند انجام دهند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 5 0

    سلام .که عرضه ی هر کالایی به کمتر از قیمت تمام شده ( یا رایگان ) زمینه مصرف بی رویه و فساد را فراهم می آورد. اختلاف قیمت باعث ایجاد یک جریان کالا میشود از جایی که قیمت در آن مجانی ست به سمت جایی که قیمت در آن واقعی ست.هیچ دولتی آنقدر قدرت و توان ندارد که بتواند جلوی این جریان را بگیرد. اگر دولت توانست جلوی قاچاق بنزین و گازوئیل- به علت اختلاف قیمت – را بگیرد، در مورد قیر هم میتواند.

  • كارشناس راه و ترابري 4 0

    اين مطلب خيلي جالبه ولي بحث آن مال دو ماه پيش بود كه قير رايگان در مجلس در دست بررسي بود نه حالا.

  • بچه محل 5 0

    بهتره اين مطلب به گوش نمايندگان برسد و گرنه مردم از مطالعه اين مطلب چه سودي مي برند؟

  • ناشناس 5 0

    هر كس به طريقي دل ما مي شكند
    بيگانه جدا دوست جدا مي شكند
    .....

  • رستم زابلي 2 0

    اگر دقت كنيد اين موضوع كه فايده چنداني نداشته و فقط ضرر و بي نظمي هست به صورت دو فوريتي در اين مجلس تصويب شد. واقعيت نمايندگان دوره اخير اين چنين است يا كسي پوست خربزه برايشان مي گذارد؟

  • مشايخ 2 0

    پيشنهاد مي كنم تين نيوز مصاحبه اي با مسئولان وزارت راه داشته باشد و ابهامات مطرح شده در اين گزارش را با آنها در ميان بگذارد و نظر آنها را هم درج نمايد و گرنه با اين گزارش انگار همه اشتباه كرده اند و نگارنده خودش همه چيز را درست فهميده است!!