| کد خبر: 270476 |

احداث فاز دوم فرودگاه با کنسرسیوم چینی و خاتم الانبیاء

چلندری، مدیر عامل شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: تکنولوژی فرودگاه امام برای ۳۰ سال قبل است و این نیاز دارد که مورد بازنگری قرار گیرد و یک تحدیدنظر در کلیه ورود و خروج این فرودگاه صورت بگیرد.

تین نیوز

چلندری، مدیر عامل شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: تکنولوژی فرودگاه امام برای ۳۰ سال قبل است و این نیاز دارد که مورد بازنگری قرار گیرد و یک تحدیدنظر در کلیه ورود و خروج این فرودگاه صورت بگیرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، فرودگاه بین المللی امام خمینی را شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی اداره می کند و مرکز فعالیت شرکتهای هواپیمایی ایران ایر، ماهان ایر، هواپیمایی آسمان، قشم ایر، کاسپین، هواپیمایی تابان و زاگرس است.

فرودگاه امام خمینی تا ۸ سال گذشته میزبان بیش از ۴۰ شرکت هواپیمایی بوده که با بیش از ۷۰۰ پرواز هفتگی تهران را به شهرهایی در بیش از ۳۰ کشور جهان متصل می کنند. فاز ۱ فرودگاه بین المللی امام خمینی دارای یک پایانه مسافربری فعال با ظرفیت جابجایی ۶.۵ میلیون مسافر و ۱۲۰ هزار تن بار در سال بوده و فاز ۲ فرودگاه نیز با هزینه ۲.۵ میلیارد یورو با کنسرسیومی چینی و خاتم الانبیاء در حال ساخت است.

پیشنهاد ساخت فرودگاه امام به سال ۱۳۴۶ و به پیشنهاد سازمان ایکائو جهت ساخت فرودگاهی مجهز برای استفاده از توان ترانزیتی ایران بین اروپا و آسیا بازمی گردد. تاخیر در احداث و راه اندازی فرودگاه امام باعث شد تا مدیر عامل شهر فرودگاهی امام خمینی اعلام کند که تکنولوژی این فرودگاه قدیمی است و باید در ورود و خروج آن بازنگری صورت بگیرد.

چلندی با اشاره به اینکه فرودگاه امام روزانه حداقل ۱۶۰ تا ۳۵۰ پرواز بین المللی دارد می گوید: ترمینال یک فرودگاه امام که الان در حال ارائه خدمات است یک مقدار از ابتدای دولت سیزدهم روان سازی شده است اما نیاز به بازنگری کلی دارد که مطالعات آن انجام شده و عملیات بهسازی آن شروع شده است.

او معتقد است که با احداث فاز دوم فرودگاه امام خمینی با کنسرسیوم چینی و خاتم الانبیاء، فرودگاه امام مجهزتر شده و هدیه ای از سوی دولت سیزدهم به مردم خواهد بود.

متن کامل گفتگو با «سعید چلندری» مدیر عامل شهر فرودگاهی امام خمینی را با هم می خوانیم:

* به نظر می رسد فرودگاه امام خمینی با احداث فاز دوم بتواند روزهای بهتری را سپری کند. به هر حال حتما گزارش هایی از نارضایتی برخی مسافران از برخی مشکلات فرودگاه امام خمینی(ره) به شما ارائه شده است؟

ابتدا باید عرض کنم که نه تنها در مورد فرودگاه امام بلکه از کوچکترین فرودگاه کشور حتی فرودگاهی که هفته ای یک پرواز دارد تا فرودگاه امام که روزانه حداقل ۱۶۰ تا ۳۵۰ پرواز بین المللی دارد موظف است برابر تمام استانداردهای بین المللی «ایکائو» خدمات ارائه کند. اگر هر کدام از این استانداردها رعایت نشود سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان بالاترین دستگاه حاکمیتی که در ایکائو ورود کرده و مجوز فعالیت فرودگاه را لغو می کند. فرودگاه حضرت امام به لحاظ اینکه ۴۳ شرکت هواپیمایی خارجی که ۳۱ شرکت آن خارجی هستند روزانه در حال نشست و برخاست هستند و اگر هر کدام از خدمات فرودگاه امام بر اساس استاندارد نباشد بلافاصله تذکر داده می شود و پروازهای خود را قطع می کنند.

* به هر حال تعداد بالای پروازها در فرودگاه امام یک مشکلاتی هم دارد. اگر به خاطر داشته باشید در سال ۱۴۰۱ در یکی از هواپیماها در فرودگاه امام خمینی جسدی پیدا شد. ماجرای آن چه بود؟

در سال ۱۴۰۱ جسدی را در قسمت محفظه چرخ عقب هواپیمای خارجی پیدا کرده بودند که اشتباه هم شده بود چرا که تصور شده بود از ایران است. آن شرکت خارجی بلافاصله به ما اعلام و پروازهای خود را قطع کرد. ما نیز بلافاصله وارد شدیم و تمام سیستم های امنیتی و دوربین ها را چک کردیم و ظرف کمتر از ۲۴ ساعت به آن شرکت خارجی اعلام شد که این جسد مربوط به ایران نیست و مربوط به یکی از کشورهای آمریکایی است. هویت جسد را مشخص کرده و بلافاصله به آن شرکت هواپیمایی اعلام کردیم و آن شرکت هواپیمایی نیز پروازهای خود را به ایران بعد از ۴۸ ساعت برقرار کرد. پس ما موظف هستیم با تمام استانداردهای ایکائو فعالیت های خود را ادامه دهیم.

* اما مسافران انتقاداتی هم از امکانات فرودگاه امام دارند. به هر حال این مشکلات به شما که مدیر عامل شهر فرودگاهی امام خمینی هستید گزارش می شود.

آنچه که مورد انتقاد مردم و مسافران در ارتباط با شهر فرودگاهی امام خمینی قرار می گیرد درست است و حق دارند. اما حقیقت این است که فرودگاه امام در سال ۸۴ به بهره برداری رسید و در آن سال که به بهره برداری رسید مطالعات آن حداقل مربوط به ۱۵ سال قبل بوده است. تصور و دقت کنید فرودگاهی در حال استفاده کردن است که تکنولوژی آن برای ۳۰ سال قبل است و این نیاز دارد که مورد بازنگری قرار گیرد و یک تحدیدنظر در کلیه ورود و خروج این فرودگاه صورت بگیرد. مضافا اینکه این حجم پرواز با این ترمینال جوابگو نیست.

* برای به روز کردن تکنولوژی اقدامی نشده است؟

اتفاق بسیار مبارکی که در ابتدای دولت سیزدهم رخ داد بهره برداری از ترمینال سلام با ۵۴ هزار متر برابر با استانداردهای روز دنیا بود. تمام تجهیزات به روز و جدید است که خدمات قابل قبولی ارائه می دهد و به لحاظ فرهنگی که مردم ایران دارند ما آن ترمینال را زیارتی کردیم و خدمات بسیار خوبی ارائه می دهد و روزانه تا ۱۶۰ پرواز را در ایام پیک ترمینال سلام پذیرا بوده و خدمات استاندارد داده است.

* ترمینال یک فرودگاه امام چطور؟ آیا آن هم نیاز به بازنگری دارد؟

ترمینال یک فرودگاه امام که الان در حال ارائه خدمات است یک مقدار از ابتدای دولت سیزدهم روان سازی شده است اما نیاز به بازنگری کلی دارد که مطالعات آن انجام شده و عملیات بهسازی آن شروع شده است. مضافا اینکه یکی از اتفاقات بسیار بزرگی که در دولت سیزدهم رخ داد و آرزوی دیرینه و ۱۸ ساله مردم کشور بود داشتن یک فرودگاه خوب بود. بزرگترین پروژه عمرانی کشور در صنعت هوایی بعد از انقلاب احداث فاز دو فرودگاه امام با هزینه ۲.۵ میلیارد یورو بود که وزارت راه و شهرسازی در دستور کار خود قرار داد و این پروژه با همت وزیر راه و شهرسازی و همکاران در فرودگاه امام مطالعات آن توسط یک شرکت کنسرسیوم چینی و قرارگاه خاتم الانبیاء انجام شد. امید است که تا اسفند ماه سال جاری قسمت اول این فاز دوم را به بهره برداری برسانیم و هدیه دولت سیزدهم به مردم ایران باشد.

* آیا در فاز دوم فرودگاه امام نیز قرار است ترمینالی به مساحت ترمینال فاز یک احداث شود یا بزرگتر خواهد بود؟

در فاز دوم ترمینالی به مساحت ۴۱۰ هزار متر قرار است احداث شود و در واقع یک فرودگاه جدید با ۱۰ برابر اندازه فرودگاه فعلی امام و مهرآباد امید است تا کار را طبق برنامه پیش ببریم.

* بدهی شرکت های هواپیمایی داخلی به فرودگاه امام چقدر است؟ و اینکه میزان بدهی «ایران ایر» چه میزان است و آیا اظهارات مدیر عامل هما مبنی بر اینکه هیچ بدهی به فرودگاه امام نداریم درست است؟

یکی از مشکلات فرودگاه امام وصول مطالبات شرکت های هواپیمایی است. تلاش های خوبی توسط همکاران صورت گرفت و تنها به جز ۴ شرکت، تقریبا با کلیه شرکتهای هواپیمای تسویه حساب شد و در حدود ۵ تا ۸ میلیارد تومان است که این ها گردش مالی ماهانه است و مشکلی از این بابت نیست.

* این ۴ شرکت که اعلام می کنید بدهی به فرودگاه امام دارند کدام است؟

نام دو شرکت را اسم می برم و دو شرکت دیگر در تلاش هستند تا بدهی خود را پرداخت کنند. دو شرکت نخست ایران ایر و ماهان هستند. هواپیمایی تابان و آسمان نیز بدهکار هستند.

* ایران ایر اعلام کرده است که ما هیچ بدهی به فرودگاه امام نداریم

هواپیمایی تابان ۶۰ میلیارد تومان بدهکار است و آسمان هم حدود ۲۵ میلیارد تومان بدهکار است. ایران ایر به هر حال یک شرکت دولتی است و حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان بدهی جاری ایران ایر است و حدود همین مبلغ و رقم هم محاسبه کنید که بدهی اماکن و ساختمان هایی است که در اختیار ما قرار گرفته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.