| کد خبر: 171802 |

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشست اتاق فکر تاکید کرد:

◄ اماکن بندری نباید محل تجمع و ماندگاری کالا باشد

تصمیم‌گیری درخصوص کالاهای متروکه در بنادر خارج از حیطه مدیران بخش‌های مربوطه است.

تین نیوز

مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی بابیان اینکه «کالا های متروکه» کمتر از یک درصد کالاهای رسوبی در بنادر را تشکیل می‌دهد، گفت: کالاهای متروکه و یا کالاهای مهلت منقضی، بر خلاف کالاهای مجهول‌المالک و فاقد مالکیت، صاحبان آن‌ها مشخص است و باید دلایل و عوامل بروز این پدیده در اماکن بندری بررسی و ریشه‌یابی شود.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از سازمان بنادرودریانوردی، محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست اتاق‌فکر سازمان بنادرودریانوردی، با تاکید بر اینکه «چه عواملی در عدم ترخیص و تعیین تکلیف نشدن کالاهای هایی که برای آن سرمایه‌گذاری و هزینه شده است، دخالت دارد»، افزود: لازم است رویه‌ها و فرآیندهای کالاهای تجاری به‌گونه‌ای طی شود تا کمتر با متروکه شدن کالا در بنادر مواجه شویم.

وی با اشاره به اینکه بخشی از کالاهای متروکه، کالاهای انهدامی هستند، تاکید کرد: براساس قوانین و مقررات، سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی مالک این نوع کالاها قلمداد می‌شود و می‌تواند در مدت کوتاهی کالاها را از اماکن بندری خارج کند و به بازار مصرف برساند.

مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی، بابیان اینکه تصمیم‌گیری درخصوص کالاهای متروکه در بنادر خارج از حیطه مدیران بخش‌های مربوطه است، از انعکاس این موضوع به معاون اول رئیس‌جمهوری خبر داد و گفت: بنا شد در یک جلسه خاص و با حضور تمام مقامات تصمیم گیر در این حوزه، یک چارچوب فرایندی استخراج شود تا نه تنها شامل کالاهای متروکه فعلی در بنادر شود؛ بلکه با اصلاح و بهبود این فرایند، زمان ماندگاری کالاهای متروکه در بنادر به حداقل ممکن برسد.

راستاد بابیان اینکه معضل کالاهای متروکه را به عنوان یک نقیصه قبول داریم و اماکن بندری نباید محل تجمع و ماندگاری کالا باشد، تصریح کرد: در شاخص‌های بندری پایین بودن میانگین رسوب کالا در بندر، همواره یکی از معیارهای مهم ارزیابی کیفیت بنادر محسوب می‌شود. کالا های متروکه کمتر از یک درصد کالاهای رسوبی در بنادر را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: باید بتوانیم میانگین رسوب انواع کالاها را در بنادر کاهش بدهیم؛ یعنی مکانیزم عملیات‌بندری و ترخیص کالا و همچنین شرایط بازار و اقتصاد به گونه ای باشد تا میانگین رسوب کالا در بنادر را به نرم‌های جهانی نزدیک کنیم. کاهش رسوب کالا در بنادر رویکردی است که باید به عنوان راهبرد دنبال شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.