| کد خبر ۳۰۶۳۳۶
کپی شد

پروژه شیراز–بندرعباس معطل سرمایه‌ گذار/گروه مجری منحل شد

با وجود مصوب بودن پروژه راه‌آهن شیراز–بندرعباس در قانون بودجه، نبود تخصیص اعتبار و انحلال گروه سرمایه‌ گذاری مجری، اجرای این طرح کلیدی متوقف شده است؛ مسئولان فارس اولویت فعلی را به خطوط شیراز–بوشهر و شیراز–گل‌گهر داده‌ اند.

پروژه شیراز–بندرعباس معطل سرمایه‌ گذار/گروه مجری منحل شد
تین نیوز |

بهنام بهتری نژاد در خصوص توسعه  زیرساخت های ریلی کشور گفت: خطوط ریلی برای توسعه کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب اهمیت بالایی دارد و خط آهن شیراز–بندرعباس به عنوان یک نقطه اتصال در این میان نقش مهمی ایفا می کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری مهر،  استان فارس به عنوان یک کریدور مهم در اتصال شمال به جنوب کشور مطرح است؛ جایگاهی که می تواند علاوه بر تسهیل در جابه جایی بار و مسافر، به اقتصاد استان نیز کمک بزرگی کند.

موضوع پروژه های ریلی دیگری نظیر شیراز - بوشهر و شیراز - گل گهر نیز مورد تأکید و توجه مسئولان استان قرار گرفته و امام جمعه شیراز نیز در یکی از خطبه ها خواستار تسریع در اجرای این پروژه ها شد.

در این میان، اما بحث اجرا نشدن پروژه خط آهن شیراز - بندرعباس به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی نیز مطرح شده است.

برای رسیدن به پاسخ این سؤال که اجرای این پروژه تا چه میزان ضرورت دارد و چه اقداماتی باید انجام شود تا این پروژه به سرانجام برسد، با نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل راه و شهرسازی فارس و مدیرکل فنی استانداری فارس گفت وگو کردیم.

 

 خبر خط آهن شیراز - بندرعباس

خط ریلی شیراز-بندرعباس در اولویت نیست

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی،  با بیان اینکه این خط به عنوان یکی از خطوط مشارکتی با سرمایه گذاری مشترک مطرح بوده و در بودجه های مختلف کد ردیف برای آن اختصاص یافته است، گفت: بخش هایی از مسیر این خط در حال ساخت است؛ به ویژه قطعات ۳ و ۴ که زیرسازی آن حدود ۵۰ درصد انجام شده و ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. هرچند ساخت قطعات ۱ و ۲ هنوز شروع نشده، اما اولویت بندی ها نشان می دهد که خط بندرعباس اهمیت کمتری دارد، چرا که بخش قابل توجهی از سنگ آهن کرمان که به سمت خوزستان می رود، هم اکنون از مسیر جاده ای فارس عبور می کند و این موضوع باعث شده است توسعه خط ریلی شیراز - گل گهر و فعال سازی مسیر شیراز - اهواز اهمیت بیشتری پیدا کند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی افزود: این مسیر می تواند بخشی از کریدور شرقی - غربی باشد که از پاکستان وارد زاهدان می شود، سپس به یزد و فارس می رسد و در آینده می تواند به خوزستان و عراق متصل شود و از آنجا به ترکیه برسد.

قادری گفت: بنابراین، این خط می تواند نقش مهمی در حمل ونقل بارهای بین المللی و ترانزیتی ایفا کند.

وی ادامه داد: همچنین پروژه خط ریلی شیراز - بوشهر و عسلویه در دست اقدام است و قرار است با مشارکت شرکت های پتروشیمی، راه سازی و دولت، این خط فعال شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی افزود: در جلسه ای که قرار است در آینده نزدیک با حضور مدیران پتروشیمی عسلویه، راه سازی، معاونان وزیر راه، استانداران و نمایندگان فارس و بوشهر برگزار شود، هدف این است که با مشارکت حدود ۴۰ درصدی شرکت های پتروشیمی و ۳۰ درصدی شرکت های راه سازی، این خط ۲۰۰ کیلومتری از بوشهر به عسلویه فعال شود.

نماینده شیراز تأکید کرد: این خط می تواند نقش مهمی در حمل محصولات پتروشیمی و کالاهای تولیدی در عسلویه و مسیر شیراز - بوشهر ایفا کند و حجم قابل توجهی از بارهای بندر بوشهر را جابه جا نماید.

وی گفت: در مجموع، ساخت خط ریلی شیراز - بندرعباس در حال حاضر در اولویت پایین تری نسبت به خطوط دیگر قرار دارد، اما خط ریلی شیراز - بوشهر و عسلویه در اولویت های بالاتر هستند. این خطوط می توانند نقش کلیدی در توسعه اقتصادی استان فارس، حمل ونقل داخلی و ترانزیت بین المللی ایفا کنند و در آینده بخشی از شبکه ریلی سراسری کشور شوند.

 خبر خط آهن شیراز - بندرعباس

حمل ونقل سبز بر پایه ریل است

مهدی عبداللهی، مدیرکل راه و شهرسازی فارس،  درباره وضعیت حمل ونقل و توسعه مسیرهای ریلی در ایران و اهمیت آن برای رشد اقتصادی و ارتباطات منطقه ای گفت: مسیرهای ریلی نسبت به مسیرهای جاده ای در دنیا ارزان تر، ایمن تر و چندمنظوره تر هستند و حمل ونقل سبز و مدرن بر پایه ریل است.

وی به اهمیت حمل ونقل کالا و مسافر از بندرعباس و نقش آن در ارتباط با مناطق مختلف کشور اشاره کرد و گفت: ارتباط بندرعباس با شیراز و جهرم و نقش این مسیرها در صادرات و واردات کالاهای پتروشیمی و دیگر محصولات، اهمیت ویژه ای دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس با تأکید بر ضرورت تکمیل و توسعه مسیرهای ریلی در استان فارس و اتصال آن ها به سایر نقاط کشور افزود: این مسیرها نه تنها برای حمل ونقل داخلی بلکه برای ترانزیت بین المللی و توسعه اقتصادی کشور حیاتی هستند.

عبداللهی اظهار کرد: در حال حاضر تنها مسیر شیراز - اصفهان فعال است و مسیرهای دیگر نیازمند توجه و سرمایه گذاری هستند.

وی همچنین بر اهمیت برقی سازی خطوط ریلی و استفاده از فناوری های نوین برای افزایش سرعت و ایمنی، به خصوص در مسیرهای تهران - مشهد و شیراز - اصفهان تأکید کرد و با اشاره به مشکلات موجود در حمل ونقل جاده ای مانند ترافیک، استهلاک ماشین ها و هزینه های بالا گفت: توسعه مسیرهای ریلی می تواند این مشکلات را کاهش دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس همچنین به اهمیت نقش دولت در تأمین بودجه و اولویت بندی پروژه های حمل ونقل اشاره کرد و افزود: با توجه به امکانات مالی، این پروژه ها قابل اجرا هستند و باید در سریع ترین زمان ممکن به نتیجه برسند.

عبداللهی در پایان بر ضرورت همکاری و حمایت مسئولان و نهادهای مختلف برای پیشبرد این پروژه ها تأکید کرد و خواستار کمک و پیگیری در این زمینه شد و بر اهمیت توجه به نیازهای نسل جوان و ایجاد زیرساخت های مدرن برای جلب رضایت و رفاه مردم تأکید کرد.

 خبر خط آهن شیراز - بندرعباس

خط آهن شیراز-بندرعباس مصوب اما بدون اعتبار

امیرحسین جمشیدی، مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس، نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت فعلی این پروژه گفت: پروژه راه آهن شیراز - بوشهر در حال اجرا است و یک شاخه به جهرم دارد که از مدت ها پیش فعال است و از پروژه های دیگر جدا شده است.

جمشیدی افزود: همچنین، پروژه ای تحت عنوان راه آهن شیراز - بندرعباس در قانون بودجه وجود داشته، اما هیچ اعتباری برای آن تخصیص نیافته است و گروه سرمایه گذاری که قرار بود این پروژه را اجرا کند، منحل شده است؛ بنابراین، این پروژه فعلاً منتفی است.

وی با بیان اینکه مسیر راه آهن شیراز - بوشهر و شاخه جهرم به عنوان مزیت، مشترک هستند و در صورت اجرای راه آهن بندرعباس، مسیر دیگری باید طراحی شود، گفت: مسیر اولیه با گل گهر، لار، بوشهر و بندرعباس مشترک است.

جمشیدی در پاسخ به پرسشی درباره سودآوری و صلاحیت اجرای راه آهن از جهرم به سمت بندرعباس برای استان فارس گفت: در حال حاضر پروژه های شیراز - بوشهر و شیراز - گل گهر در اولویت هستند و پیشرفت بیشتری دارند. اگر اعتبار لازم برای پروژه شیراز - بندرعباس تأمین شود، لازم است مشارکت مالی انجام گیرد یا دولت هزینه آن را بر عهده بگیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.