◄ شبکه مترو کلانشهرهای کشور به بیش از 8700 واگن نیاز دارند
برای رسیدن به سرفاصله حرکتی دو و نیم دقیقه در خطوط مختلف مترو، حداقل 1500 واگن دیگر لازم است تا مسافران با کمترین هدر رفت وقت به مقاصد خود برسند.
![شبکه مترو کلانشهرهای کشور به بیش از 8700 واگن نیاز دارند](https://cdn.tinn.ir/thumbnail/ophwo5N7xrAH/U7Ccvlt33jn-OqlMlImgutVLjEcw-jhlF2WJsSK4fMDDVSZN8IEX4Zd7jkGxwBqLJ5jM-fGYwhs1w24HZ1koLJxmIdCXEtyS/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4+%D9%88%D8%A7%DA%AF%D9%86+%D9%85%D8%AA%D8%B1%D9%88.jpg)
شبکه مترو تهران در حال حاضر با 1523 واگن در سیر ، روزانه بیش از دو و نیم میلیون سفر درون شهری را پوشش می دهد و این در حالی است که برای رسیدن به سرفاصله حرکتی دو و نیم دقیقه در خطوط مختلف ، حداقل 1500 واگن دیگر لازم است تا مسافران با کمترین هدر رفت وقت به مقاصد خود برسند .
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) موضوع تامین ناوگان ریلی به اندازه نیاز استاندارد خطوط شبکه مترو در هر کلانشهر از جمله مسائل مهمی است که اگر جدی گرفته نشود ، نه تنها سرفاصله حرکتی قطارها دچار اختلال خواهد شد بلکه میزان فرسودگی واگن های در حال بهره برداری را نیز مضاعف ساخته و زمان تعمیرات دوره ای را کاهش می دهد ؛ به همین دلیل است که کارشناسان این حوزه صنعتی تاکید دارند تا به موازات و متناظر با توسعه خطوط و ایستگاه های مترو، باید ناوگان حمل و نقل ریلی نیز به اندازه تامین شود.
در این زمینه و طی تحقیقات علمی و کارشناسی صورت گرفته، در افق 10 سال آینده و باتوجه به افزایش تعداد خطوط شبکه مترو پایتخت ، نیاز به تولید حداقل 4420 واگن احساس می شود . در همین چشم انداز 10 ساله ، ناوگان حمل و نقلی سایر کلانشهرهای دیگر نیز باید به 4300 واگن تجهیز شود تا مشکلی از بابت کمبود واگن گریبانگیر شبکه مترو شهرهای صاحب این سیستم حمل و نقل عمومی نشود .
در این میان به نظر می رسد راه حل اصولی و منطقی برای تامین به موقع ، مطمئن و به صرفه تر ناوگان ریلی شبکه مترو کلانشهرها ، حرکت به سمت تولید انبوه قطار ملی باشد ؛ قطاری که 85 درصد قطعات آن توسط شرکت های داخلی قابلیت ساخت داشته و فناوری تولید آن در این سطح حاصل شده است.
شرکت واگن سازی تهران که 70 درصد قطارهای کنونی شبکه مترو تهران را تولید و یا تامین کرده است ، در حال حاضر قرارداد تولید 113 واگن از نوع قطار ملی را آماده شروع عملیات اجرایی دارد و در صورت تامین منابع مالی لازم ، امکان تولید حداقل هزار واگن در 74 ماه را دارا می باشد ؛ قطاری که با تکیه بر توانمندی و ظرفیت شرکت های داخلی ، حدود 20 درصد ارزانتر از نمونه خارجی آن تولید شده و امکان اشتغال بیش از 30 هزار نفر به طور مستقیم را در سال های اولیه تولید انبوه قطار ملی فراهم می آورد .