| کد خبر: 255598 |

◄ تفکیک وزارت راه برای شناسایی ضعف ها، تصمیم‌ گیری‌ های غلط و حرف‌ های سست

اکنون در بخش ریلی ده ها میلیارد دلار سرمایه (ناوگان و شبکه دولتی و خصوصی) و میلیاردها دلار پروژه ناتمام که می توانند سالانه چندین میلیارد دلار مصرف سوخت را کاهش دهند، از جان باختن چندین هزار نفر و مجروح شدن چند ده هزار نفر در جاده ها جلوگیری نمایند.

تین نیوز

رهبر معظم انقلاب در اول سال 1402 چنین فرمودند: آنچه بنده از کلمه تحول به عنوان تحول اراده می کنم، عبارت است از تغییر بخش ها و نقاط معیوب؛ چه در نظام اسلامی، چه در جامعه ایرانی. ما نقاط معیوب داریم، بخشهای ضعیف داریم، ضعف هایی داریم؛ این ضعف ها را باید شناسایی کنیم ... و در دیدار تولیدکنندگان، در تاریخ  1400.11.10 چنین فرمودند: آمار و میزان «رشد تولید ناخالص داخلی، تشکیل سرمایه در کشور، تورم، رشد نقدینگی، مسکن، تامین ماشین آلات و مسائل مشابه»، اصلا خرسند کننده نیست و ضربه به معیشت مردم که مدام از آن ابراز نگرانی می کنیم ریشه در همین مسائل و واقعیات دارد ...عامل اصلی این مشکلات، صِرف تحریم نیست بلکه تصمیم گیری های غلط یا کم کاری ها، باعث بخش مهمی از مشکلات بوده است.

- به گزارش خبرنگار پارلمانی تسنیم در 12 اردیبهشت 1402، بررسی دو فوریت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در دستور کار روز نمایندگان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی قرار داشت و پس از اظهارات رئیس سازمان اداری و استخدامی و نظرات نمایندگان موافق و مخالف، 2 فوریت بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی با اکثریت آرا به تصویب رسید.

- همچنین به گزارش تسنیم در اول مرداد 1401 عضو کمیسیون عمران مجلس، ادغام وزارت راه با مسکن و شهرسازی در یک دهه قبل را عجولانه دانست و گفت: هدف این بود که کارها تسهیل و در نیروی انسانی و ساختمان های اداری صرفه جویی شود اما کارها تسهیل نشده ... وزارت راه و ترابری در دنیا یک وزارت کلیدی و حیاتی محسوب می شود و اقتصاد وابسته به آن است. 

- با توجه به این اظهارات و با توجه به این که یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب از مجالس و دولت های پیشین به ویژه از سال 1379، رشد و پیشرفت حمل و نقل ریلی بوده که با وجود تدوین قوانین پشتیبان مانند قانون مدیریت سوخت در سال 1386 و ... متاسفانه محقق نشد، با آسیب شناسی و ریشه یابی دقیق این ناکامی می توان راهکار شایسته و موثر را برای تحقق این نیاز مبرم کشور و خواسته رهبری شناسایی نمود. 

- (با تصویب قانون مدیریت سوخت در 1386 که دولت را موظف به افزایش سهم مسافر از 4 به 18 درصد و سهم بار ریلی از 7 به 30 درصد نمود ولی به دلیل کم توجهی به ابعاد تخصصی این زیر بخش، سهم مسافر و بار سال 1393 به 3 و 12 درصد تغییر یافت)

  •  با نگاهی به برنامه مرحوم مهندس قاسمی (پیوست ارائه شده در خبر 29 مرداد 1400، خبرگزاری تسنیم) در زمان معرفی به مجلس می توان به صحت چالش های مطرح شده ایشان در بخش ریلی پی برد، هرچند این چالش ها کامل نبودند ولی مهم بودند. 

  • صفحات 35، 36 و 37 گزارش به صورت خاص به بخش ریلی پرداخته و  پنج چالش اصلی (سهم اندک ریلی، اتصال ضعیف به مراکز بار، زمان بربودن جابجایی ریلی، فرسودگی ناوگان و کمبود لکوموتیو، عدم یکپارچگی با جاده ها و بنادر) را تبیین و رویکرد و اقدامات چهار سال آینده را تشریح نموده است (تعدیل قیمت انرژی، دوخطه گلوگاه ها، نوسازی ناوگان، برقی کردن خطوط و ...)
  • اغلب چالش ها و راهکارهای پیشنهادی به صورت یک متن آماده (کلیشه ای) و نماینده پسند در اختیار وزرای پیشنهادی همه دولت ها قرار می گیرد اما کار اصلی از زمان حضور در وزارتخانه با شناسایی تصمیم گیری های غلط یا کم کاری ها برای اصلاح آغاز می شود. 

  • با ادغام دو وزارت مسکن و راه وترابری در 31 خرداد 1390 (12 روز قبل از ادغام بازرگانی و صنعت) بار سنگین مدیریت ابرپروژه مسکن مهر به این وزارت تحمیل شد و وزارتی ناکارآمدتر تشکیل و تصمیمات غلط تشدید گردید (تین نیوز/ کد خبر 192095). 

  • اکنون در بخش ریلی ده ها میلیارد دلار سرمایه (ناوگان و شبکه دولتی و خصوصی) و میلیاردها دلار پروژه ناتمام که می توانند سالانه چندین میلیارد دلار مصرف سوخت را کاهش دهند، از جان باختن چندین هزار نفر و مجروح شدن چند ده هزار نفر در جاده ها جلوگیری نمایند و ... به دلیل محدودیت وقت وزیر راه و شهرسازی همچنان با تصمیمات غلط گذشته کم بهره مانده اند.

  • با تفکیک وزارت مسکن و یافتن وقت و فرصت تمرکز وزیر بر موضوعات تخصصی حمل و نقل، علاوه بر کشف تصمیم گیری های غلط و کم کاری ها ( تین نیوز / کد خبر 251807)، حرف های سست (تین نیوز/ کد خبر  252959)، دلایل تاخیر پروژه ها (تین نیوز / کد خبر 237609) سه ضعف اصلی اثربخشی، کارایی و بهره وری شناسایی (تین نیوز / کد خبر 234388) و زمینه پیشرفت راه آهن در برنامه هفتم فراهم شده (تین نیوز / کد خبر 217943) و فرصت های همکاری 25 ساله با چین به درستی و خردمندانه به کار آمده و نگرانی های مربوطه کاهش خواهد یافت (تین  نیوز / کد خبر228627).  

* کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.