| کد خبر: 254969 |

یادداشت طنز وارده:

◄ چرا هیئت مدیره راه آهن به قوانین ، عامدانه و آگاهانه بی تفاوت است؟

خواندن صرف قوانین، کاری بسیار ملال آور و خسته کننده است اما وقتی حقی پایمال می شود و به آن با گردنکشی تمام، مقابله می شود لغت به لغت آن خواندنی و شنیدنی می شود.

تین نیوز

خواندن صرف قوانین‌، کاری بسیار ملال آور و خسته کننده است اما وقتی حقی پایمال می شود و توسط برخی با آن مقابله می شود لغت به لغت آن خواندنی و شنیدنی می شود‌.

مرور چند بند از قانون:

  1.  مواد 2 و 5 قانون دسترسی آزاد به اطلاعات:

ماده2ـ هر شخص ایرانی حق دسترسی به اطلاعات عمومی را دارد‌، مگر آن که قانون منع کرده باشد. استفاده از اطلاعات عمومی یا انتشار آنها تابع قوانین و مقررات مربوط خواهد بود.

ماده5ـ موسسات عمومی مکلفند اطلاعات موضوع این قانون را در حداقل زمان ممکن و بدون تبعیض در دسترسی مردم قرار دهند.

تبصره- اطلاعاتی که متضمن حق و تکلیف برای مردم است باید علاوه بر موارد قانونی موجود از طریق انتشار و اعلان عمومی و رسانه های همگانی به آگاهی مردم برسد.

برخی بندهای ماده 8 قانون رسیدگی به تخلفات اداری:

ماده 8 - تخلفات اداری به قرار زیر است:

1- اعمال و رفتار خلاف شئون اداری یا شغلی.      

2- بعیض یا اعمال غرض در اجرای قوانین و مقررات نسبت به اشخاص.

3- ایجاد نارضایتی در ارباب رجوع یا انجام ندادن یا تاخیر در انجام امور قانونی آنها بدون دلیل.

سوء استفاده از مقام و موقعیت اداری.

  1. بند الف ماده 1 قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد:

الف ـ فساد در این قانون هرگونه فعل یا ترک فعلی است که توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی به صورت فردی، جمعی یا سازمانی که عمدا و با هدف کسب هرگونه منفعت یا امتیاز مستقیم یا غیرمستقیم برای خود یا دیگری، با نقض قوانین و مقررات کشوری انجام پذیرد یا ضرر و زیانی را به اموال، منافع، منابع یا سلامت و امنیت عمومی و یا جمعی از مردم وارد نماید نظیر رشاء‌، ارتشاء‌، اختلاس، تبانی، سوءاستفاده از مقام یا موقعیت اداری، سیاسی، امکانات یا اطلاعات، دریافت و پرداخت های غیرقانونی از منابع عمومی و انحراف از این منابع به سمت تخصیص های غیرقانونی، جعل، تخریب یا اختفاء اسناد و سوابق اداری و مالی

  1. مواد 22 و 30 منشور حقوق شهروندی:

ماده ۲۲ - حق شهروندان است که از تصمیمات و اقدامات اداری که به نوعی حقوق و منافع مشروع آنها را تحت تأثیر قرار می دهند، آگاه شوند.

ماده ۳۰ - حق شهروندان است که به اطلاعات عمومی موجود در موسسات عمومی و موسسات خصوصی ارائه دهنده خدمات عمومی دسترسی داشته باشند. همه دستگاه ها و نهادها موظف به انتشار مستمر اطلاعات غیر طبقه بندی شده و مورد نیاز جامعه می باشند.

و اما داسـتان چیست؟

در مرداد ماه 1401  سید میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن از طریق سخنرانی ویدئو کنفرانسی خود برای عموم کارکنان راه آهن، اعلام فرمودند که هیئت مدیره معظم راه آهن پس از سال ها‌، آیین نامه کیلومتراژ ماموران قطارهای باری و مسافری راه آهن را با تغییراتی بنیادین اصلاح و مصوب نموده اند و در ادامه این آیین نامه جدید در کل شبکه ریلی در سطح کشور، به اجرا در آمده است. اما علیرغم ادعاها و وعده های پرشمار مدیرعامل که بعد از چهار ماه و یا بعد از یک ماه دیگر و نهایت تا پایان سال1401‌، آیین نامه ابلاغ خواهد شد، تاکنون، برخلاف آنچه در بالا گفته شد محتوا و مفاد این دستپخت ویژه هیئت مدیره راه آهن‌، این بزرگان بسیار بزرگ، این والا مقداران بی همتا‌، این بی نظیران دوران‌، این طبقات آخر نشین ساختمان 17 طبقه راه آهن در عباس آباد‌، به زیرمجموعه ذینفع دون ضعیف احقر المحقرین (یعنی کارکنان عملیاتی مربوط به سیر و حرکت قطارهای راه آهن) جهت اطلاع، ابلاغ نشده که نشده است‌. ( آیین نامه ابلاغ نشده ای که حدود 9 ماه است اجرا می شود، اما چگونه و با چه محتوایی اجرا می شود خدا داند و هیئت مدیره عظیم الشان و عظیم القدر‌)

در طی این مدت هم به مکاتبات و شکایات مکرر کارکنان، به هیئت مدیره راه آهن‌، این ابر بزرگان پرقـــــــدرت و نفـــــــــــــوذ‌، کمترین التفاتی هم ننموده، حتی گفته می شود نامه های نگارش شده از سوی نمایندگان مجلس و کمیسیون اصل نود و حتی وزارتخانه که از رفقایند‌، نیز شایسته پاسخ نیافته اند‌.

اگر بهانه این است چون آزمایشی بوده ابلاغ نشده باید گفت قانونی نداریم که آیین نامه ای اگر آزمایشی بود مجازیم آن را ابلاغ نکنیم. در ثانی پس آن وعده های ابلاغ آن‌ در ظرف یک ماه و چهار ماه مدیرعامل راه آهن را کجای دلمان جای دهیم اگر آزمایشی بوده و ایشان حال نکرده و مجاز بوده ابلاغ نفرماید نیازی به وعده دادن به کارکنان مادون هم نبود‌.

اگر نیاز به محاسبات داشته که اینها اَبر دکتران و مدرک داران تک سوار، از بهترین اَکـــــادمی هایند که چند قطار، فقط وظیفه کشیدن اسناد نخبگی و مدارک این والا حضرات را به اینجا و آنجا دارد و نیز ابر کارشناسانی به خدمت کمر بسته در ستاد طبقات بالای ساختمان عباس آباد و مدیرکل هایی زبل هم که در آستین دائم الحضورند‌، لذا قطعا ذلیل یک، شبه مسئله کم مایه ای مثل ابلاغ این آیین نامه ماه ها در حال اجرا برای اطلاع کارکنان مادون ذره نخواهند شد‌.

اما سخن پایانی:

  1. مخلص کلام این است که با تاسف باید گفت اجرا و رعایت قانون برای کارکنان ذره و مادون عملیاتی‌، از سوی مقامات ارشد راه آهن‌، مفهومی نامفهوم است عذر می خواهم مفهومی کاملا بی مفهوم است‌.
  2. آقایان و خانم های مجلسیان فعلی‌، این تسامح و بی همتی شما در اجرای تکالیف نظارتی تان را نیز به وقتش بی پاسخ نخواهیم گذارد منتظر باشید سر صندوق ها گذر پوست به دباغ خانه خواهد افتاد.
  3. آقای قوه محترم قضاییه‌، عدم ابلاغ قانون و عدم اطلاع ذینفعان از یک آیین نامه مالی‌، که هر ماهه مبالغ هنگفتی بر اساس آن هزینه می شود یعنی تبدیل بیت المال بیت الحال جمعی از مسئولان مجرم متخلف گردنکش در برابر قانون‌، یعنی ایجاد بستری مملو از فسادهای آبرو بر غیر قابل جبران و بسیار پر زحمت برای آتی در قوه قضاییه‌، اگر به فکر ما نیستید لااقل به فکر خودتان باشید و بجنبید و به ادامه این دزدی علنی و گردنکشانه غارتگر اعتماد عمومی خاتمه دهید‌.

و آقای وزیر راه و رئیس محترم جمهور و رئیس دفتر بازرسی رئیس جمهور، سریع و قاطع برخورد کنید که آقایان هیئت مدیره راه آهن‌، در حال کاشت بادهایی برای شمایند که طوفان ها را با خود برایتان به ارمغان خواهد آورد لذا این بادها را زودتر دریابید‌.

و آخر اینکه پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آلــه و سلم) چه بجا و زیبا و امیــد بخــش‌، این دعا را در ماه مبارک رمضان می خواند که :

(( وَالْحَمْـــــدُ لِلّهِ قاِصـــــمِ الجَّبـــــــارینَ مُبیرِ الظّالِمیــــــنَ ))

ستـایش خدای را که درهم شـکننده سرکشـان و نابودکننده ستــم کاران است‌.

 

* ارسالی از سوی یکی از کارکنان عملیاتی در راه آهن

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 13 3

    آقای صالحی عاشوری ضیایی مهر شعبانی ، رییس جمهور ، وزیر بر کنار کرد شما ها که جای خود دارید
    از ما گفتن و از شما به مدد کارشناسای الکیتون نشنیدن

  • غلام 11 2

    ظاهراً حضرات از آه مظلوم هیچ هراسی ندارند که ندارند
    عیبی ندارد خدا می شنود

  • اکبر 6 2

    برای من این سوال است
    هیات مدیره راه آهن خلاف می کند چرا کسی جلوی خلاف کاری آنها را نمی گیرد ؟!

  • کارشناس خبره راه آهن 2 2

    مدیران ارشد راه آهن از پاکترین و قانونگذاری مسئولان هستند

  • اکبر 0 1

    اجرای برای تامین حق زیر دستان کم اعتبار است و بسیار توجیه کرانه برای لاپوشانی قانون گریزی مدیران
    متاسفانه