◄ «مهاران» خطای عملکرد ATC و قیمت ۴۰۰ میلیاردی آن را تکذیب کرد
تیننیوز| شرکت مهندسی «مهاران» در اطلاعیهای توضیحاتی در خصوص مقصر دانستن سیستم کنترل مرکزی «ATC» راهآهن در حادثه تصادف قطارهای مسافری در استان سمنان ارائه کرد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، شرکت مهندسی «مهاران» در پی حادثه ریلی در سمنان و برخی گمانهزنیها درباره مقصر اصلی این حادثه اطلاعیهای را منتشر کرد. متن کامل اطلاعیه شرکت مهاران که در اختیار تیننیوز قرار گرفته به شرح ذیل است:
«در ابتدا ضایعه جانگداز سانحه قطار تبریز- مشهد را به هموطنان گرامی خصوصاً هموطنان آذری تسلیت عرض مینماید.
متأسفانه در جو ملتهبی که پس از این سانحه دلخراش ایجاد شد هجمه مهیبی از مطالبی کاملاً غلط، غیر فنی و مخدوش مطرح گردید که این شرکت را بر آن داشت که علیرغم تصمیم قبلی مبنی بر عدم اظهارنظر عمومی، توضیحاتی را ارائه نماید.
شرکت مهندسی مهاران تنها دارنده دانش فنی و سازنده تجهیزات علائم و سیگنالینگ راهآهن و مترو نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه بوده و سیستم ATC یکی از 18 محصول این شرکت است. تأمین مواد اولیه محصولات در زمان انواع تحریمها با شدتها و حدتهای مختلف ادامه داشته و هیچگاه متوقف نشده است. راز نهفته در مداومت در اجرای پروژهها، تکیه بر دانش بهدستآمده داخلی است.
محصولات این شرکت مبتنی بر تکنولوژی روز و قابل رقابت با سازندگان خارجی بوده و از نظر تکنولوژی، ساختار و عملکرد مشابه تجهیزات معتبر خارجی است. تعداد شرکتهای خارجی که در این زمینه و در این وسعت فعالیت مینمایند حدود ده شرکت در دنیا است و بر همین اساس قیمت جهانی تجهیزات را این شرکتها تعیین مینمایند و در نتیجه قیمت بالای آن مانع تجهیز بسیاری از خطوط راهآهن در دنیا به سیستم علائم گردیده است. بهعنوان مثال بیش از نیمی از خطوط راهآهن ترکیه فاقد سیستم علائم است.
این شرکت از سال 1365 در حوزه علائم راهآهن پروژههای ملی متعددی را انجام داده است و در حوزه مترو نیز سیستم سیگنالینگ خطوط 3 و 4 مترو تهران – خط یک متروی مشهد – خط یک متروی شیراز و خط یک مترو اصفهان را اجرا نموده است.
سیستم ATC این شرکت از سال 1387 در خط 4 و سپس در خط 3 مترو تهران در حال کار است. خط 4 مترو تهران بر اساس ارزیابی بهعملآمده، کمترین خرابی را در بین کلیه خطوط مترو تهران داشته و مسافرانی که از این خط استفاده مینمایند، خصوصاً در کلیه مراسمی که در میدان انقلاب و میدان آزادی برگزار میگردد و ترافیک به اوج میرسد، استفاده مطلوب از این خط را تصدیق میکنند. بنابراین جدید بودن سیستم ATC در راهآهن که از سال 1394 مورد بهرهبرداری قرار گرفته است و خرابی آن واقعیت ندارد که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.
با عنایت به سی سال فعالیت در این زمینه و آگاهی از کلیه سوانحی که در دنیا در طی این مدت واقع گردیده است، این اولین مورد در تاریخ است که سیستم علائم بهدرستی با وارد عمل شدن و متوقف کردن قطار در 6 کیلومتر مانده به وقوع سانحه، این اخطار را به کلیه متصدیان کنترل قطار و سیر و حرکت میدهد که خطر در کمین است و مراقب عملکرد خود باشند ولی بر عکس عوامل انسانی با غیر فعال نمودن سیستم، قطار را به سوی سانحه سوق میدهند.
سیستم ATC تهران – مشهد، تاکنون چند هزار افزایش سرعت غیر مجاز و عبور از چراغ قرمز را تشخیص داده و آن را با ترمز متوقف نموده که هر کدام از آنها از سانحه احتمالی جلوگیری نموده است همانطور که در این مورد نیز عملکرد آن موجب توقف قطار در 6 کیلومتر قبل از قطار بعدی گردیده است. موارد فوق مبین این واقعیت است که تلاش گسترده جهت عملیاتی نمودن این سیستم تاکنون از تعداد زیادی از وقایع احتمالی ممانعت به عمل آورده و موجب ارتقا در ایمنی سیر و حرکت قطارها گردیده است.
بهطور مثال درصورتیکه متصدی آژانس تاکسی، دو خودرو پراید را به جای اعزام به دو مقصد، اشتباهاً هر دو را به یک مقصد اعزام نماید قطعاً کیفیت خودروی داخلی موجب اشتباه ایشان نبوده است و در این مورد نیز که متصدی مرکز ترافیک حساب دو قطار را که یکی به علت خرابی متوقف شده و دیگری در حرکت بوده را نداشته است بهتر بود همچنان ادامه کار را به سیستم کنترل هوشمند واگذار مینمود.
از نمونههای بارز هجمه تبلیغاتی در این موضوع، مورد بررسی قرار دادن سیستم علائمی است که به خوبی در این واقعه نقش خود را ایفا نموده است درحالیکه موارد زیادی که خود موجب حادثه و افزایش شدت آن شده است ازجمله علت یخ زدن ترمز قطار تبریز – مشهد که 60 دقیقه راهآهن تهران- مشهد را مسدود نموده و بررسی خرابیهای آن و همچنین علت آتش گرفتن واگنهای قطار که موجب افزایش تلفات شده است بیپاسخ ماندهاند. شاید چون خارجی هستند صحبتی از آنها به عمل نمیآید. ولی در عوض آمار گمراهکننده خرابی ATC را چند هزار اعلام مینمایند که ذیلاً به تشریح آن
میپردازیم.
لازمه بهرهبرداری از سیستم ATC در راهآهن، آموزش گسترده به بیش از دو هزار لوکوموتیوران بوده است که بهدفعات صورت پذیرفته و طبیعی است با توجه به بعد مسافت و تعداد لوکوموتیوران، آشنایی آنها با نحوه کار سیستم جدید مستلزم صرف وقت و حوصله است. لوکوموتیوران درصورتیکه با این سیستم آشنایی کامل داشته باشد از طریق پیامهای سیستم بایستی سرعت را به نحوی کنترل نماید که قطار از سرعت مجاز فراتر نرود و همچنین از چراغ قرمز عبور نکند چرا که در این صورت لوکوموتیوران خلاف نموده و سیستم ATC بهناچار قطار را متوقف مینماید. تاکنون چند هزار توقف قطار توسط ATC به خاطر
تخطی لوکوموتیوران به دلیل عدم آشنایی با سیستم صورت گرفته است که تمام آنها بهعنوان خرابی سیستم اعلام گردیده است. همچنین کلیه قطارهایی که اساساً فاقد ATC میباشند و در مسیر تهران- مشهد تردد مینمایند بهعنوان خرابی ثبت گردیده است. در گزارشی که در فضای مجازی تصویر چند برگ اعلام خرابی نشان داده شده بود، در نود در صد آنها علت خرابی، "قطار فاقد "ATC درج گردیده بود. بنابراین آمار واقعی خرابیها حدود 200 مورد است که دلایل آن به شرح ذیل است:
سیستم ATC شامل دو قسمت تجهیزات داخل لکوموتیو و تجهیزات زمینی است که بر روی ریلها نصب میگردد. متأسفانه تخریب قطعات در داخل لکوموتیو و تخریب و سرقت تجهیزات زمینی باعث ایجاد این خرابیها میگردد. این شرکت چندین بار درخواست نموده است به دلیل به خطر افتادن ایمنی سیر و حرکت در اثر سرقت در حریم راهآهن، از مجلس محترم درخواست فرمایند برای سارقان تجهیزات در حریم خطوط راهآهن مجازات بازدارندهای اتخاذ فرمایند.
هزینه پروژه ATC تهران مشهد 400 میلیارد تومان اعلام گردیده است درحالیکه این پروژه در حقیقت از دو بخش ATC و بلاک میانی تشکیل گردیده است که ATC شامل تجهیزات 50 ایستگاه و یکصد لکوموتیو و بلاک میانی شامل تجهیزات 50 ایستگاه و 189 ایستگاه میانی به فاصله حدود 4 کیلومتر که همگی با فیبر نوری بهصورت شبکه وصل هستند و برق آنها نیز از طریق کابلکشی اختصاصی همراه با فیبرنوری در مسیر هزار کیلومتر تأمینشده است.
هزینهای که راهآهن برای ATC و بلاک میانی شامل تجهیزات، کابلکشی، نصب و راهاندازی، آموزش و خدمات پس از فروش بیقیدوشرط به این شرکت پرداخت نموده است به ترتیب 19 میلیارد و 25 میلیارد و در جمع چهلوچهار میلیارد تومان بوده است که یکدهم مبلغ اعلام شده است و این در حالی است که اگر این شرکت فقط بخش کابلکشی برق و فیبر نوری و مفصل زدن را به طول هزار کیلومتر یکجا به پیمانکار دیگری واگذار میکرد هزینه آن بیست میلیارد تومان میبود.
در مجموع کل درآمد این شرکت با 650 نفر پرسنل و 80 شرکت پیمانکار و سازنده جانبی در طی سی سال گذشته تاکنون به چهارصد میلیارد تومان نرسیده است که با یک حساب سرانگشتی نشان از عدم هرگونه ارزش افزودهای برای شرکت است.
شبکه راهآهن به لحاظ گستردگی و عبور از مناطق صعبالعبور در اجرا و بهرهبرداری سختیهای خاص خود را دارد. به همین دلیل بیش از پیش ضروری است که با مکانیزه نمودن آن امکان افزایش بهرهوری و استفاده بهینه از زیرساختهای موجود که موجب افزایش سیر و حرکت ایمن میگردد، فراهم شود و در این میان نقش خطیر کلیه دستاندرکاران بهویژه بهرهبرداران شبکه را برجستهتر مینماید.»
با سلام لطفا با توجه به این همه شایعات و اخبار تایید نشده مبلغ تمام شده سیستم ATC ر ا بررسی و اعلام فرمایید.