| کد خبر: 20134 |

تین‌نیوز بررسی می‌کند

◄ نقشه دولت یازدهم برای تنها بندر اقیانوسی ایران

تین نیوز | بر اساس دستور رئیس‌ جمهور کشورمان، ‌طرح توسعه بندر چابهار به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی سازمان بنادر و دریانوردی در دستور کار است.

به گزارش تین نیوز، شهر بندری چابهار با مساحتی نزدیک به 17 هزار و 150 کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر 200 هزار تن در سیستان و بلوچستان و جنوبی ترین نقطه شرق کشور، در مجاورت دریای عمان و نزدیک ترین فاصله با آب های آزاد جهان یعنی اقیانوس هند قرار گرفته و تنها بندر اقیانوسی ایران است.

از مجموع کریدورهای حمل و نقلی جهان، دو کریدور از ایران می‌گذرد و چابهار، نقطه عبور جنوبی‌ترین کریدور شرقی ـ غربی جهان خواهد بود؛ این کریدور از دروازه ابریشم درچین آغاز می‌شود و به سرزمین آسیای جنوب شرقی می‌پیوندد و پس از طی این مسیر، وارد هندوستان شده و با پوشش مهم‌ترین شهرهای این ناحیه مانند کلکته، ناکپور، جایپور، حصیرآباد، کراچی و بن قاسم به چابهار می‌رسد.

در بندر چابهار در حال حاضر حدود 6 پست اسکله با ظرفیت اسمی 2.5 میلیون تن وجود دارد. پذیرش کشتی های تا 50 هزار تن در این بندر امکان پذیر است.

نقشه دولت یازدهم برای بندر چابهار؛ وعده‌ها و برنامه‌ها
دولت دهم، در زمینه توسعه اسکله شهید بهشتی بندر چابهار، سرمایه گذاری حدود ۴۵۰ میلیون دلاری انجام داد. همچنین در سال 92 طرح توسعه بندر شهیدبهشتی، پیشرفت فیزیکی47 درصدی داشت که تمامی اعتبارات این پروژه از منابع درآمدی سازمان بنادر تامین شده است.

با روی کار آمدن دولت یازدهم و سفر رئیس جمهوری در فروردین ماه امسال به بندر چابهار، وی بر فعال سازی نقش بین المللی بندر چابهار در جذب خطوط تجاری جهانی و رونق ترانزیت در محور شرق کشور تاکید کرد.

وزارت راه و شهرسازی نیز برنامه های مشخصی برای این بندر تعریف کرده است، چنانکه محمد سعیدنژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، اسفند ماه گذشته، در بازدید از پروژه‌های بندر چابهار، اجرای سریع طرح لایروبی بندر چابهار و دستیابی به آبخور مناسب را از اولویت های مهم این بندر عنوان کرد.

معاون وزیر راه اعلام کرد که سرمایه گذاری‌های انجام شده در این منطقه مهم و استراتژیك، كافی و كامل نیست و كاستی‌ها باید بررسی شود و به ویژه برای تامین تجهیزات این بندر باید هر چه سریع تر تصمیم گیری شود.

وی در زمینه الحاق بنادر چابهار به منطقه آزاد گفت: این موضوع با حفظ حاكمیت، مالكیت و مدیریت بندر توسط سازمان بنادر و دریانوردی در حال انجام است كه باید در صحن علنی مجلس مطرح شود كه امیدوارم برای مردم منطقه مفید باشد.

مدیرعامل سازمان بنادر اعلام کرد که طبق برنامه‌ریزی انجام شده، به زودی ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر چابهار، طی پنج فاز، به ۸۹ میلیون تن در سال ارتقا پیدا می‌کند. به گفته وی ظرفیت تخلیه و بارگیری فعلی این بندر 2.5 میلیون تن است.

چنانکه سعیدنژاد گفته است در حال حاضر فاز اول توسعه این بندر در دست اجرا‌ست و پس از اتمام این فاز، فازهای بعدی توسعه بندر به ترتیب اجرایی می‌شود. به گفته وی، اجرای کل پنج فاز این پروژه اعتباری معادل 341 میلیون دلار نیاز دارد.

وی همچنین در روزهای گذشته، در کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران اعلام کرد که به تازگی، آبخور اسکله شماره 5 بندر شهید بهشتی چابهار افزایش یافته و از ماه آینده، کشتی های 80 هزار تنی نیز می توانند در این بندر لنگر بیندازند.

سعیدنژاد درباره طرح توسعه بندر چابهار می گوید: به دلیل موقعیت خاص این بندر، توسعه آن با پیچیدگی هایی مواجه است؛ درباره این بندر، دولت وقت در گذشته تصمیم گرفت که با مشارکت سازمان بنادر از محل منابع داخلی خود و منابع دولت، احداث شود که سازمان بنادر منابع خود را در این باره پرداخت کرده اما دولت در گذشته در این زمینه اقدامی نکرده، بنابراین کار با مشکل روبرو شده، اکنون تلاش ما این است که دولت را قانع کنیم و امکاناتی را برای این بندر که عملیات اجرایی آن در دست احداث است، بگیریم.

از سوی دیگر معاون بندری سازمان بنادر، از عزم جدی دولت یازدهم و تصمیم عملی سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه محور شرق با محوریت بندر چابهار خبر داده است.

علی جهاندیده در نشست هم اندیشی توسعه محور شرق که در ماه های اخیر برگزار شد، چابهار را دارای پتانسیل های بسیار ارزشمندی از جمله ترانزیت، ترانشیپ، گردشگری دریایی و اعلام کرد و گفت: چنانچه ترانزیت در این منطقه فعال شود، قطعا درآمد بیشتری به نسبت فروش نفت عاید کشور خواهد شد.

جهاندیده با تاکید بر این که در بخش پسکرانه بندر باید استان های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی به یاری سازمان بنادر بیایند، توسعه ریلی، جاده ای و الحاق زمین به بندر را از جمله اولویت های سازمان بنادر در بخش پسکرانه برشمرد.

معاون امور بندری سازمان بنادر ابراز امیدواری کرده که با توجه به تاکید رئیس‌جمهوری و معاون اول رئیس‌جمهور از طریق صندوق توسعه ملی برای توسعه بندر چابهار تامین منابع شود.

به گفته جهاندیده، با طرح توسعه بندر چابهار کشتی‌های با ظرفیت یکصد هزار تن نیز می‌توانند در این بندر پهلوگیری کنند. به این ترتیب با لایروبی بندر چابهار تا پایان شهریورعلاوه بر پذیرش کشتی‌های بزرگ کشورهای مختلف و هم این‌که انتقال کار تخلیه کالاهای استراتژیک به این بندر منتقل خواهد شد.

جهاندیده با بیان اینکه امسال فعلا فروش اوراق مشارکت برای توسعه این بندر ‌پیش‌بینی نشده است، اضافه کرد: برنامه داریم در دولت یازدهم فاز سوم بندر شهید رجایی را اجرا کنیم و دیگر فازهای توسعه این بندر را تا حدی عملیاتی پیش ببریم.

گفتنی است به تازگی، اولین قرارداد سرمایه‌گذاری در بندر چابهار با موافقت سازمان بنادر امضا شده است، این قرارداد به ارزش حدود 16 میلیارد تومان با یک شرکت خصوصی داخلی منعقد شد. این اولین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در چابهار در حوزه مخزن و انتقال سوخت است.

بر اساس طرح توسعه بندر چابهار قرار است برای افزایش ظرفیت ترانزیتی این بندر به 20 میلیون تن تا سال 2020 ، در پنج فاز طرح توسعه بندر چابهار به مرحله اجرا در آید.

مشکلات و اولویت‌ها
به گفته سیاوش رضوانی، مدیر اداره کل بنادر سیستان و بلوچستان، پایانه های صادراتی کالاهای معدنی، ساخت سیلو جهت کالاهای خشک و احداث مخازن پتروشیمی، از جمله طرح ها و اولویت های سرمایه گذاری بندر چابهار است.

وی همچنین انعقاد قرارداد ساخت مخازن پتروشیمی، قرارداد سوخت رسانی به شناورها و قرارداد ساخت مخازن نفتی را از جمله برنامه های سرمایه گذاری در سال 93 عنوان کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • خوانساری 0 0

    سلام براصحاب فرهیخته رسانه تین با سپاس از زحماتی که می کشید، پسندیده است در خصوص طرح های توسعه ای که همانند بندر چابهار از اهمیت وافری برخوردارند، نشست های چند جانبه با حضور کارشناسان، صاحبنظران و استادان دانشگاه در مؤسسه برگزار و نتایج آن را برای بهره برداری مجریان و مسؤولین در رسانه و به صورت مکتوب به ایشان منعکس فرمایید. حضور کارشناسان و مدیر مرتبط با موضوع از سازمان، به پربارتر شدن ثمرات و نتایج کمک می کند. فعالیت هایی که حاوی مطالب و نتایج مثبت باشد، یقیناً شایان تقدیر و حمایت خواهد بود. موفق باشید.