| کد خبر: 270759 |

◄ اتوبان اصفهان شیراز ؛ تردد رایگان 6 ماهه تا کی ادامه دارد؟

حدود 6 ماه از گشایش اتوبان اصفهان شیراز می گذرد و با این حال عوارض این آزادراه مشخص نیست این درحالی است که تردد رایگان از آزادراه اصفهان شیراز با هیچ منطق اقتصادی سازگار نیست.

تین نیوز

حدود 6 ماه از گشایش اتوبان اصفهان شیراز می گذرد و با این حال عوارض این آزادراه مشخص نیست این درحالی است که تردد رایگان از آزادراه اصفهان شیراز با هیچ منطق اقتصادی سازگار نیست.

با گذشت 6 ماه از افتتاح اتوبان اصفهان شیراز یا همان آزادراه شیراز اصفهان هنوز نرخ عوارض این محور مواصلاتی تعیین نشده و تردد از روی آن با وجود مخارج سنگینی که برای احداث آن انجام شده و برای نگهداری آن لازم است، به صورت رایگان انجام می شود.

مهرماه سال 1402 بود که رئیس جمهور در سفر به استان فارس اتوبان مذکور را افتتاح کرد. پیش از افتتاح رسمی نیز عبور و مرورها از آزادراه شیراز اصفهان آغاز شده بود. بنابراین می توان گفت بیش از 6 ماه از گشایش این جاده زمان سپری شده بدون آن که رقمی برای عوارض آن تعیین شود.

بررسی ها حکایت از آن دارد که تجهیزات لازم برای اخذ عوارض نیز در اتوبان اصفهان شیراز نصب نشده است.

رایگان بودن عبور از آزادراه شاید در ظاهر برای رانندگان و مسافران خوشایند باشد اما در واقع به شدت به زیان آنهاست. به این معنی که پرداخت نکردن عوارض در طولانی مدت اثر منفی خود را در کیفیت نگهداری آزادراه اصفهان شیراز خواهد گذاشت و عبور از این محور مواصلاتی خسارت های سنگینی به خودروها وارد خواهد کرد. ضمنا بدون تامین هزینه های نگهداری این آزادراه، علائم و تجهیزات و ملزومات ایمنی این محور به تدریج فرسوده و ناکارآمد شده و آمار تصادفات افزایش خواهد یافت.

هزینه نگهداری کیفیت اتوبان اصفهان شیراز چقدر است؟

پرسش اینجاست که هزینه های حفظ و نگهداری یک سرمایه ملی همچون اتوبان اصفهان شیراز چقدر است و از چه محلی باید تامین شود؟

خدایار خاشع از کارشناسان شناخته شده جاده سازی کشور و دبیر انجمن شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها در این باره می گوید: نگهداری و حفظ آزادراهی که ارزش هر کیلومتر ساخت آن مبلغی بالغ بر 100 میلیارد تومان است به طور میانگین سالانه بین 4 تا 6 میلیارد تومان هزینه در بردارد.

این هزینه یا باید از بودجه عمومی تامین شود که در حال حاضر با وضعیت انقباضی بودجه چنین امکانی وجود ندارد، و یا باید از محل اخذ عوارض تامین شود. در تمام دنیا آزادراه ها از محل عوارض اداره می شوند.

وی همچنین در گفتگو با خبرنگار ما گفته است: متاسفانه با این که از گشایش آزادراه شیراز به اصفهان حدود شش ماه گذشته هنوز نرخ عوارض این آزادراه مشخص نشده است.

این درحالی است که عوارض آزادراه ها از جمله اتوبان اصفهان شیراز به عنوان منابع اصلی درآمد آنها به شمار می آید که بخشی از آن طبق قانون جهت نگهداشت و بهسازی باید مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • عسل 0 0

    عوارض بگیرید ولی خداییش به آزادراه اصفهان شیراز عوارض گرون نبندید

  • رحیم 0 2

    با کدوم خدمات باید پول بگیرند؟

  • مجید بیات 4 0

    سلام
    مگر در آزاد راه هایی که عوارض دریافت می‌شود هزینه ای برای نگهداری می‌شود
    لطفا سری به آزادراه زنجان تبریز بزنید.

  • ناشناس 1 1

    پول مردم هزینه شده برای مردم عوارض معنی ندارد

  • ناشناس 0 0

    آزاد راه شیراز - اصفهان

  • ناشناس 4 2

    آزاد راه شیراز اصفهان هنوز کامل نیست آنوقت شما شدید کاسه ازاش داغتر

  • ناشناس 0 0

    سلام مگراسفالت اتوبان اصفهان کاشان قم که عوارضی می گیرند به است

  • ناشناس 0 0

    خواهشهای صحبت ها دردها دولت نگذارید

  • حسن 0 0

    اول کیفیت رابالا ببرید بعدبیاییددنبال عوارض گرفتن

  • جانا 0 1

    همه ی دنیا؟ درهمه دنیا عوارض آزادراهی گرفته میشود؟ یک نمونه اش آلمان. بهترین اتوبانهارادارد باسرعت نامحدود و بدون عوارض آزادراهی