| کد خبر: 270422 |

◄ 3 گام مهم شکایت رانندگان کامیون از کرایه غیر منصفانه و سوء استفاده های دیگر

رانندگان کامیون و تریلی در برابر برخی شرکت های باربری که از پرداخت کرایه منصفانه شانه خالی می کنند و یا دست به سوء استفاده های دیگر می زنند، آنچنان هم دست بسته نیستند و می توانند حق خود را از آنها بگیرند.

تین نیوز

رانندگان کامیون و تریلی در برابر برخی شرکت های باربری که از پرداخت کرایه منصفانه شانه خالی می کنند و یا دست به سوء استفاده های دیگر می زنند، آنچنان هم دست بسته نیستند و می توانند حق خود را از آنها بگیرند.

شاید برای شما هم به عنوان یک راننده کامیون پیش آمده باشد که با یک بنگاه باربری به مشکل برخورد کنید. این مشکلات می تواند موارد مختلفی را در برگیرد. به عنوان مثال بعضی شرکت های حمل و نقل و باربری در پوشش یک شرکت، کار واسطه گری بار را انجام می دهند.

در واقع آنها به جای دریافت کمیسیون قانونی، درصدی غیرمتعارف از کرایه بار را از راننده مطالبه می کنند. برخی دیگر از این به اصطلاح بنگاه های باربری ، اضافه بار به رانندگان کامیون و تریلی تحمیل می کنند. چنانچه رانندگان حاضر به قبول اضافه بار نباشند با دپو کردن بارها و ندادن بار به رانندگان بین آنها رقابت منفی ایجاد کرده و نهایتا راننده ای را وادار به قبول شرایط غیرقانونی خود می کنند. ارائه بار به رانندگان آشنا و بومی و نگه داشتن رانندگان غیربومی در صف های طولانی انتظار نیز از دیگر مشکلاتی است که برای بعضی از رانندگان کامیون و تریلی بارها اتفاق افتاده است.

مطلب پربازدید امروز را بخوانید:

◄ جاده جدید شمال برای فرار از ترافیک زیتون فروشان و 5 نکته مهم درباره آن!

 

متاسفانه این قبیل سوء استفاده ها در حوزه حمل و نقل جاده ای از رانندگان روی می دهد و بسیار مرسوم است. با این وجود زحمتکشان جاده های کشور می توانند با ثبت شکایت در سامانه 141 ، حق و حقوق خود را از بنگاه های باربری متخلف استیفا کنند.

در ادامه 3 گام مهم شکایت رانندگان را به اختصار مرور می کنیم.

گام اول: برای شکایت خود سند و مدرک تهیه کنید

لازمه هر شکایتی در اختیار داشتن سند و مدرک است. اگر کرایه بار شما پرداخت نشده یا کرایه غیرمنصفانه ای به شما تحمیل شده باید بتوانید این امر را اثبات کنید. به عنوان مثال مستندات رانندگان کامیون برای ثبت شکایت پرداخت نشدن کرایه شامل موارد ذیل است؛ بارنامه، رسید پرداختی کمیسیون، برگه باسکول تخلیه یا رسید تحویل کالا و ... . همیشه از این مدارک با گوشی خود عکس هم بگیرید چرا که در برخی موارد این عکس ها می تواند به عنوان سند به کار بیاید.

گام دوم: ثبت شکایت رانندگان کامیون در سامانه 141

شما باید بعد از جمع آوری مدارک و مستندات تخلف و سوء استفاده،  با سامانه ۱۴۱  تماس گرفته و شکایت خود را ثبت کنید. پس از طرح شکایت در این سامانه و ارائه مشخصات برای راننده شاکی لینک پیگیری و شماره رهگیری پیامک می شود، با ورود به لینک مذکور صفحه ای باز می شود و درخواست کد رهگیری می کند، با درج کد رهگیری راننده شاکی وارد مرحله بعدی یعنی بارگذاری مستندات می شود. در این مرحله باید عکس واضح با حجم کمتر از ۱ مگابایت از بارنامه و رسید تخلیه (برگه باسکول) بارگذاری شود.  برای کاهش حجم عکس ها باید از اپلیکیشن بازار یک برنامه کاهش حجم عکس و ویدئو دانلود شود و حجم عکس مورد نظر با این برنامه کاهش یابد.

گام سوم : پیگیری شکایت

متاسفانه پاسخگویی به شکایت شما به سرعت انجام نمی شود و معمولا حداقل ۱۰ روز کاری زمان می برد. توجه داشته باشید که رانندگان کامیون باید در کوتاه ترین زمان از تاریخ تخلیه بار، شکایت خود را در سامانه 141 ثبت کنند.  بعد از گذشت ۱۰ روز کاری اگر پاسخی به شکایت خود دریافت نکردید مجدداً با ۱۴۱ تماس و با ارائه کد رهگیری ، شکایت خود را پیگیری کنید.

انتهای پیام

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • فرشاد 8 0

    آقا این حق بیمه رانندگان را پیگیری کنید چراهرسال خیلی زیاد گرونش میکنند خواهشا بدادمون برسید

  • سعید عظیمی‌منامن 10 0

    باسلام چرا کرایه حمل افزایش پیدا نمیکنه در صورتی که بیمه راننده لاستیک لوازم حتی جریمه دولتی‌وحقوق راننده کارگر وخیلی موارد... تا حدود 50درصد از شروع سال افزایش دادن ولی صحبت از کرایه متاسفانه نیست ....

  • راننده 9 0

    هم شأن می دانند باربری ها اضافه میگیرند حق حساب بالای میدن.هیچ کاری برای راننده نمی کنند

  • ناشناس 7 0

    مالکان اتوبوس‌های بین شهری مسافری نیز بدلیل نبود درآمد و هزینه بالا فروشنده شدند این صنف نیز به لطف حل مشکلات توسط مسئولین ورشکست شدند !

  • راننده 17 0

    خب دیگه !
    رانندگان عزیز از فردا بجای کار بر روی کامیون ، یک پوشه دست.تون بگیرید و در به در پی شکایت باشین ، چون نمایندگان شما در سندیکاها و باربری‌ها ،خسته میشن بخوان هم پول ازت بگیرند و هم دنبال نقد کردن کرایه.تون باشن
    لعنت بر شغل کثیف ما که اینقدر یک ما رو تحقیر میکنند و ما همچنان کار میکنیم!

  • نجم الدین 8 1

    گندمکاران کشور چکار کنن که دولت به نصف قیمت محصولشان را می‌خره و اجازه فروش به کس دیگه ای رو هم بهشون نمیده. کل این مملکت رو ظلم و فساد گرفته. از بالا تا پایین مملکت فاسد شدنه.

  • سید 1 0

    ۱۴۱ خودش دزدتره از باربری ها

  • ناشناس 1 0

    سلام لطفا سختی کار رانندگان را پیگیری کنید بعضی از رانندگان اصلا نمیدانند سختی کار چیست

  • محمد خلوص ایمان 2 0

    من یک راننده کامیون هستم بابری ۴۰درصد کمیسیون ازمن گرفته صاحب بارم ۲۰ کرایه نریخت میگه کرایه بالاست صاحب بار زده به بابری بابری گفته ۲۰ درصد کرایه نریز نمیگه من ۴۰ درصد کمیسیون گرفتم زنگ زدم ۱۴۱میگه ۲۰روز جواب میاد امروز ۲۵روز آخه به این میگن عدالت این یک نوع دوزی

  • محمد 1 0

    متاسفانه- پایانه ها بفکر رانندگان نیستند،که راننده برای کرایه هرباری باید به انجمن ها مراجعه کنند و یا دنبال شکایت باشند،نه بار و هنوز تن کیلومتر بعد از چند سال اجرایی نشده.

  • شوفر 0 0


    خسته

  • ناشناس 1 0

    کی بار برگشتی را مد کرده مگه تو راه برگشت فاصله کم میشه یا استهلاک کمتره؟
    همیشه هم که بار برگشتی سنگین تر وپر استرس تر،بدون بارنامه دولتی هست.

  • علی 2 0

    فکر کردی کجا زندگی می کنیم اینجا ایران است قانون معنی ندارد

  • علی اکبر اصلانی رخ 1 0

    بنده ۲۰.۱۲.۴۰۱ بارخالی کردم خسروی تاحالا ۱۰میلیون کرایم مانده ۱۴۱هم مسخره بازیه.

  • M 1 0

    دوست عزیز من هجور شکایتی ۱۴۱ انجام دادم فقط این بدون انجمن خیلی از شهرها مخصوص تهران انمن رانندگان نیست انجمن باربری هست همشون جیره خور بابری هستن بخاطر این که این کار صاحب نداره

  • راننده 1 0

    وقتی مقام مسئول و مدیر محترمی که به تخلفات رسیدگی می‌کنه خودش چند تا دفتر حمل و نقل داره و تو چند شرکت هم سهم داره، انتظار نمیره کاری برای احقاق رانندگان انجام بده و نهایتا میگن آقا شما توافق کردین، حالا پیدا کنید پرتقال فروش را🤪

  • اصغر 2 0

    همینکه برای یه اعتراض ساده ۱۰روز وقت میبره،بعد راننده بایدکلی مدرک و سند جمع کنه،یعنی شکایت نمیشه کرد و دست دولت و بابری چون داره سود به دولت میرسونه توی یک کاسه هست،این وسط بفهمن راننده ای اینکارو کرده،باتوجه به این پول و قدرت دارن راحت میتونن به روشهای مختلف اذیتش کنن که درس عبرت بقیه بشه،دولت اگه میخواست هوای راننده روداشته باشه هیچکاری براش نداشت،دود از کنده بلندمیشه،هرچی فشاربه راننده میآد بیشترش زیرسرهمین دولت و موسساتش هست بعدازکی به کی شکایت کرد؟ازطرفی انقدر بی حساب کتاب بدون ازرده خارج کردن فرسوده،ماشین دست ملت دادن،بجای اینکه اون راننده که عمرشو توجاده پیرکرد ماشینش رو با یارانه نوسازی کنن هی ماشین چینی و غیرچینی قسطی دادن راننده ها نصفشون تاخرخره زیر قسطن و بی باری براشون مساوی با از دست دادن ماشینشونه،اونوقت همین بندگان خدا نصف همین هم بهشون بدن بار میبرن و همینه نرخ کرایه بالا نمیره

  • راننده 0 0

    پشت اغلب شرکت های باربری به بالادستی خودشون گرمه چون بابت اصافه کمسیون بالایی که میگیرن مشکلی ندارن . و اگر پایانه حمل و نقل بخواد میتونه با پرداخت کمسیون از طریق شارژ کردن هوشمند ناوگان جلوی تمام این سواستفادها رو بگیره

  • ناشناس 0 1

    تفکرات عصرحجری رو بزاریم کنار.ایامی که مسافر اضافه را اتوبوس دارا داخل بوفه خواب می‌کردن گذشت(چهار ردیف صندلی اول برای خانواده خودم هست گذشته) بعنوان خانواده همین الان ۸مسافر غیرمجاز اتباع سوار آن چهار ردیف می‌کنن از مشهد به تهران ۱/۵میلیون کرایه میگیرن.در همه مسیرهای بین شهری کشور همینگونه است.جای اعتراضی نیست فقط یکی دوتا اتوبوس از سوارکردن اتباع می ترسند.