| کد خبر: 54749 |

رییس جمهور تاکید دارد مترو از نقش جهان عبور نکند

تین نیوز | رسول زرگرپور گفت: روابط بین شهردار و شورا مدیریت شهری را به یک مدیریت فرسایشی تبدیل کرده بود که باید هرچه زودتر این روند فرسایشی تمام می‌شد.
 
استاندار اصفهان که برای اطلاع رسانی در چهار حوزه "انتخابات"، "احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی استان"، "تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید" و "وضعیت کشاورزی شرق اصفهان" در نشست خبری صبح امروز(سه‌شنبه) حاضر شده بود، با سیلی از سؤالات خبرنگاران در مورد شهردار، اتفاقات این روزهای شورای‌شهر و مدیریت حوضه آبی زاینده‌رود مواجه شد.
 
زرگرپور در پاسخ به اتفاقات این روزهای شورای شهر، ضمن تشکر از زحمات 12 ساله شهردار سابق اصفهان اظهار کرد: واقعیتی به نام نظام شورایی - که از افتخارات جمهوری اسلامی است- در کنار سیستم دولتی وجود دارد که طبق قانون، وظایف و اختیاراتی بر عهده‌اش است و از یک سو مردم انتظار اداره شهر به بهترین کیفیت را از نمایندگان پارلمان شهری دارند و از طرف دیگر شورا اختیار دارد شهردار را انتخاب، بودجه را تصویب و درباره عملکرد شهردار از او سؤال و یا حتی استیضاح کند.
 
آنچه بر شورا و شهرداری گذشت
 
وی افزود: از اوایل ورود به اصفهان متوجه شدم اعضای جدید شورای شهر در خصوص انتخاب شهردار به نتیجه نمی‌رسند و حتی تهدید کرده‌اند که در جلسات شرکت نمی‌کنند تا جلسه از حد نصاب بیفتد، با وجود اینکه تازه وارد اصفهان شده بودم با این تفکر که اصفهان شهری با بلوغ سیاسی است، مجبور شدم در موضوع ورود کنم و با تلاش شبانه‌روزی در آن برهه مانع از انحلال شورا شدم.
 
استاندار اصفهان اضافه کرد: بعد از گذشت شش ماه از انتخاب شهردار در حالی که بخشی از تفاهمات میان شورا و شهردار به اجرا درنیامده بود، برخی از اعضای شورا در اوایل سال گذشته زمزمه استیضاح را مطرح کردند که باز هم وقت گذاشتم و با اعضای شورا، شهردار و مشاوران صحبت کردم که رسانه‌ها از آن تحت عناوین حرکت کدخدامنشانه، پدرانه و ریش سفیدی استاندار نام بردند که نشان از وقوف رسانه‌ها از جایگاه حقوقی مسأله استیضاح دارد.
 
زرگرپور تصریح کرد: این اتفاقات تا یک ماه پیش از نوروز 94 بود، اما باز هم تفاهمات دو طرف اجرا نشد و دوباره زمزمه‌های استیضاح مطرح شد که من از شورا خواستم اجازه دهند مدیریت شهر با حضور مسافران نوروزی تا پس از نوروز در ثبات باشد.
 
استاندار اصفهان که حاضر نشد مفاد تفاهمات میان شهردار و شورای شهر را افشا کند، گفت: پنج شنبه قبل از جلسه استیضاح باخبر شدم که شنبه قرار است شهردار اصفهان استیضاح شود. از این رو در سمینار فرمانداران سراسر کشور که با حضور رییس جمهور در تهران برگزار می‌شد حاضر نشدم تا این موضوع را بررسی و مدیریت کنم.
 
وی ادامه داد: پنج شنبه و صبح شنبه (روز استیضاح) به جز ساعت‌هایی که استراحت کردم بقیه ساعت‌ها درگیر رفع موضوع میان دو طرف بودم و حتی پیشنهاداتی مبنی بر اینکه استیضاح به تأخیر بیفتد، دادم تا مسائل را یک بار دیگر مرور کنیم. به دوستان مخالف استیضاح نیز گفتم که اگر روند استیضاح کوچکترین عدم تطبیق قانونی داشت، خبر دهند تا مانع از ادامه جلسه استیضاح شوم.
 
مدیریت شهری اصفهان فرسایشی شده بود
 
استاندار اصفهان تصریح کرد: جمع‌بندی من از سه ماه قبل این بود که مدیریت شهری در اصفهان به یک مدیریت فرسایشی تبدیل شده و روابط بین شهردار و شورا به گونه‌ای بود که نه به نفع مردم و نه به نفع توسعه شهر و نه به نفع خود شهردار بود.
 
وی ادامه داد: شهر موجود زنده است، نیاز به پیشرفت دارد و وقتی با یکدیگر بحث کنیم فرصتی برای کار نمی‌یابیم. از طرف دیگر شهردار متهم به کم‌کاری شد، برای همین تصور من این بود که این روند فرسایشی باید هرچه زودتر تمام شود، اگرچه امید داشتم به شیوه بهتری خاتمه یابد.
 
زرگرپور ادامه داد: تصور من این بود که اگر استیضاح رأی نیاورد حداقل تا یک سال صلح و صفا در شهر برقرار خواهد بود و اگر هم استیضاح رأی بیاورد باید تلاش کنیم تا شهرداری آشنا به مسائل شهر، با سابقه اجرایی قابل قبول، شناخته شده در سطح ملی، همراه با شورا و با انگیزه کامل انتخاب شود.
 
شورا تا 10 روز آینده شهردار انتخاب کند
 
وی با ابراز خرسندی از اینکه تابوی سؤال، تذکر و استیضاح از شهردار شکسته شد، افزود: از لحظه‌ای که رأی مثبت استیضاح را به من اطلاع دادند به اعضای شورا پیام دادم که جلسه را ترک نکنند تا اینکه مدیر اجرایی شهرداری را تعیین و ظرف 10 روز آینده شهردار انتخاب شود.
 
استاندار اصفهان با رد سیاسی بودن جریان استیضاح شهردار، گفت: اینکه این استیضاح سیاسی باشد با ترکیب فعلی شورای شهر که سه مستقل، سه اصطلاح طلب و 10 اصولگرا دارد، غیرقابل قبول است و این یک جریان کاملاً اجرایی مدیریت شهری و منطبق بر اختیارات شورا بود.
 
افزایش تعداد نمایندگان اصفهان در خبرگان
 
زرگرپور با اشاره به تشکیل ستاد انتخاباتی استان، تصریح کرد: جلسات کارگروه‌های کارشناسی انتخابات در استان به صورت مستمر برگزار می‌شود و فضای انتخاباتی شهرستان‌ها را به طور کامل رصد می‌کند.
 
وی اظهار کرد: براساس اعلام هیئت رییسه مجلس خبرگان تعداد نمایندگان منتخب اصفهان در مجلس خبرگان از پنج نفر به شش نفر افزایش پیدا می‌کند.
 
استاندار اصفهان با اعلام این خبر که قرار بود از حوزه انتخابی کاشان و آران و بیدگل دو نفر به عنوان نماینده انتخاب شوند، تصریح کرد: هنوز مصوبه‌ای از مجلس شورای اسلامی در این خصوص ابلاغ نشده و آنچه فعلاً ملزم به اجرای آن هستیم انتخاب 15 نماینده در حوزه انتخابی شهرستان‌ها و یک نماینده اقلیت در استان است.
 
احیاء سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان
 
زرگرپور با اعلام خبر احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، اضافه کرد: در سال 1386 براساس تصمیم ناپخته دولت وقت، سازمان برنامه و بودجه کشور منحل و به معاونت تبدیل شد، اما این سازمان در هفته گذشته در استان راه‌اندازی و معاونت هماهنگی برنامه و بودجه و مدیریت آمار و اطلاعات به آن سازمان منتقل شد و "معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه مناطق" نیز در استان پایه‌ریزی شد.
 
وی از تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با هدف تثبیت اشتغال موجود و ایجاد اشتغال جدید در استان خبر داد و گفت: این کارگروه مشکلات مراکز تولیدی را مورد به مورد بررسی و در حوزه‌های بیمه‌ای و بانکی با تقسیط و راه‌های دیگر مشکلات آنها را رفع می‌کند.
 
استاندار اصفهان به وضعیت کشاورزی شرق استان اشاره کرد و افزود: با تفضل الهی و مدیریت منابع آب استان، امسال در شرق اصفهان در مساحت حدودا 40 هزار هکتار کاشت گندم و جو داشتیم که در سال‌های گذشته به دلیل عدم وجود منابع آبی حاصل از رودخانه زاینده‌رود از آن بی‌بهره بودیم.
 
زرگرپور پیش بینی کرد با برداشت بیش از 200 هزار تن گندم و جو از این مزارع بتوان سه هزار میلیارد ریال درآمد در این حوزه کسب کرد که باعث خوشحالی کشاورزان استان می‌شود.
 
رییس جمهور اجازه عبور مترو از زیر میدان نقش جهان را نمی‌دهد
 
وی با تکذیب خبر مخالفت رییس جمهور با خط دو متروی اصفهان، گفت: شأن رییس جمهور بالاتر از این است که با یک پروژه موافقت کند یا نکند، چرا که تأیید پروژه روال دیگری دارد. رییس جمهور تنها هنگامی که شنیدند خط دو مترو از زیر میدان نقش جهان عبور می‌کند، قویاً تأکید کردند که حتی اگر یونسکو این مسیر را تأیید کرد و شورا و شهرداری تصمیم به اجرا گرفتند. استانداری اجازه عبور مترو از زیر میدان نقش جهان را ندهد.
 
استاندار اصفهان ابراز امیدواری کرد به زودی همزمان با افتتاح خط یک مترو، کلنگ خط دو نیز بر زمین خواهد خورد تا مسیرهای دیگری جایگزین مسیری که از زیر میدان نقش جهان می‌گذرد، شود.
 
رفتار رودخانه مدل سازی می‌شود
 
زرگرپور با اشاره به بسته شدن آب در 10 خرداد ماه گفت: بعد از جاری شدن آب مورد نیاز کشاورزی، قرار شد دوباره و به مدت یک ماه، پنج متر مکعب آب در بستر رودخانه جاری شود تا رفتار رودخانه را مدل سازی کنیم و از میزان تبخیر آب و نفوذ آن اطلاع دقیقی پیدا کنیم. تاکنون با بررسی‌ها مشخص شد از سد تا اصفهان نزدیک 40 درصد آب نفوذ می‌کند و از مدیریت ما خارج می‌شود که باید سطح رودخانه را بسترسازی کنیم.
 
وی اضافه کرد: احیای رودخانه زاینده رود به این معنی نیست که تنها آب به بخش کشاورزی و تالاب برسد، بلکه باید زاینده‌رود یک رودخانه دائمی باشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.