| کد خبر: 251633 |

دولت هزار میلیارد ریال اعتبار برای لایروبی خلیج گرگان تخصیص داد

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان با اشاره به سرعت قابل قبول اجرای لایروبی خلیج گرگان گفت: به‌تازگی و با تصویب هیات دولت، هزار میلیارد ریال برای لاروبی کانال آشور و برقراری ارتباط این پهنه آبی با دریای خزر تخصیص یافت.

تین نیوز

 مدیر بنادر و دریانوردی گلستان با اشاره به سرعت قابل قبول اجرای لایروبی خلیج گرگان گفت: به تازگی و با تصویب هیات دولت، هزار میلیارد ریال برای لاروبی کانال آشور و برقراری ارتباط این پهنه آبی با دریای خزر تخصیص یافت.

به گزارش تین نیوز، نورالله عباسی روز سه شنبه در نشست خبری افزود: قبل از این هم برای اجرای لایروبی خلیج گرگان هزار میلیارد ریال اعتبار توسط سازمان برنامه و بودجه اختصاص یافته بود.

به گفته وی برای طرح لایروبی کانال آشور خلیج گرگان ۲ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال اعتبار از محل بودجه سازمان مدیریت بحران کشور در نظر گرفته شده که توسط سازمان برنامه و بودجه متناسب با گزارش سازمان بنادر و دریانوردی اختصاص می یابد.

وی خاطرنشان کرد: لایروبی ۸.۸ کیلومتر از کانال آشور بوده به پیشرفت فیزیکی ۵۸ درصد رسیده است.

عباسی افزود: برای اجرای لایروبی کانال آشور چهار دایک به وسعت ۱۴۵ هکتار ایجاد شده تا یک میلیون و ۱۶۰ هزار متر مکعب لای برداشت شود.

به گفته وی طرح نجات بخشی احیای خلیج گرگان مطابق مصوبه ستاد ملی هماهنگی تالاب ها به صورت پنج ساله از سال ۱۳۹۹ آغاز شده و در این طرح ۱۵ راهکار برای نجات این پهنه آبی پیش بینی شده است.

پس از حضور آیت الله سیدابراهیم رییسی در خلیج گرگان در اسفند ماه سال ۱۴۰۰، وی دستور فوری آغاز لایروبی و رسوب برداری از کانال های سه گانه منطقه را صادر کرد و پس از مدت کوتاهی با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مجری و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار، مرحله نخست این عملیات آغاز شد که برای انجام آن از اواخر مرداد ماه چندین دستگاه ماشین آلات سنگین برای لایروبی وارد کانال آشوراده شدند.

با وجود توجه دولت سیزدهم به مطالبه مردم گلستان برای نجات خلیج گرگان، مدنظر قرار دادن پایش لحظه ای تغییرات خلیج گرگان و استفاده از این داده ها در اجرای طرح های نجات بخشی، همراه کردن جوامع محلی برای مشارکت و استفاده از ارتباطات بین المللی در سطح ملی و استانی به ویژه با کشورهای همسایه خزر و به ویژه روسیه مورد تاکید علاقه مندان به محیط زیست است.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این پهنه سال هاست که گرفتار چالش هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی رویه، لایروبی نکردن کانال های آبرسان، افزایش تعداد آب بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی تر کرده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.