| کد خبر: 254076 |

فیلم| چرا کالایی که گران شده دیگر ارزان نمی‌ شود؟

چسبندگی قیمت به وضعیتی گفته می شود که «قیمت اسمی» کالاها در برابر متغیرهای کاهشی اقتصاد کلان مقاومت می کنند.

تین نیوز

حتما شما هم این جمله را از خیلی ها شنیده اید: «چیزی که گران شده دیگر ارزان نمی شود.»

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد آنلاین، در تئوری اقتصادی، به این باور که حالا به صورت ضرب المثل هم درآمده، «چسبندگی قیمت» (Price Stickness) می گویند.

به زبان ساده، چسبندگی قیمت به وضعیتی گفته می شود که «قیمت اسمی» کالاها در برابر متغیرهای کاهشی اقتصاد کلان مقاومت می کنند.

وقتی ارزش پول ملی افت می کند، کالاها گران تر از قبل می شوند؛ اما پس از تقویت پول ملی، با سرعت های متفاوتی به آن واکنش نشان می دهند.

نیروهای بازار بر اساس همین تئوری، در مقابل کاهش قیمت ها مقاومت می کنند و فقط در صورتی تسلیم می شوند که در زیان باشند.

بنابراین ممکن است یک واحد مسکونی که قبلا با تورم بالا به شدت گران شده، طی چهار سال خود را با قدرت خرید جیب مردم تنظیم کند.

در واقع این قیمت ها نیستند که ریزش می کنند؛ این قدرت خرید بخش تقاضاست که باید به میزان شوک واردشده به قیمت ها، رشد کند.

اتفاقی که فقط یک راه دارد: ثبات قیمت ها به صورت غیردستوری در میان مدت و درازمدت و رشد «درآمد واقعی» که قدرت خرید را بالا ببرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • احمد 0 0

    چرا این به اصطلاح چسبندگی همیشه فقط مانع پایین آمدن قیمت ها میشه ! چرا وقتی قیمتها داره رشد میکنه و بالا میره این چسبندگی ایجاد نمیشه که مانع بالا رفتن بشه !
    این عجیب نیست که چسبندگی مثل شیر بای پاس یک طرفه عمل میکنه ! پس میشه نتیجه گرفت , پشت این اصطلاح من درآوردی , یه نوع ذهن هوشمند و حسابگر پنهان شده که رفتار سودجویانه اش رو به این صورت موجه و بزک شده تحویل اجتماع میده .
    لذا ما هم با کسب اجازه , این اصطلاح رو از باب روشن شدن اذهان اندکی ویرایش لفظی نموده و اسمش رو میزاریم : چسبندگی جهت بالا و بدون بازگشت !

    • ناشناس 0 0

      وقتی هزینه تولید یک کالا بالا بره افزایش قیمت به وجود میاد. اما وقتی هزینه تولید بعد از مدتی کاهش پیدا میکنه کسانی که کالایی رو با قیمت های بالاتر تولید کردن یا خرید و فروش کردن اگر بخان قیمت رو بیارن پایین زیان می بینند. چون مثلا با دلار 50 هزار تومنی مواد اولیه رو خریدن و حالا که دلار شده مثلا 30 تومن نمیتونن قیمت محصول نهایی رو بیارن پایین چون ضرر می کنن. چسبندگی قیمت یعنی این مقاومت بازار که در مقابل کاهش قیمت انجام میشه و در نهایت راهی نداره جز اینکه قدرت خرید پول ملی رشد کنه