| کد خبر: 249625 |

ایجاد بزرگترین سکونتگاه رسمی در تاریخ همدان

شهرداری‌ ها می‌ توانند برای جلوگیری و پیشگیری از حاشیه‌ نشینی این مصوبات را خیلی سریع و با کیفیت مناسبی اجرا کرده و از حاشیه‌ نشینی جلوگیری کنند.

تین نیوز

 مدیر منطقه سه شهرداری همدان با بیان اینکه شهرداری ها با اجرای سریع و با کیفیت مصوبات می توانند از حاشیه نشینی جلوگیری کنند، گفت: شهرداری ها مجری هستند و مصوباتی را از دولت و شورای شهر دریافت می کنند بنابراین می توانند برای جلوگیری و پیشگیری از حاشیه نشینی این مصوبات را خیلی سریع و با کیفیت مناسبی اجرا کرده و از حاشیه نشینی جلوگیری کنند.

به گزارش تین نیوز، محمدرضا فیض منش در نشست «بررسی عوامل مؤثر بر رشد حاشیه نشینی در همدان» که در دفتر خبرگزاری ایسنا برگزار شد، با تأکید بر اینکه سیاست ها و برنامه ریزی ها باید به گونه ای باشد که بتوان جلوی حاشینه نشینی و گسترش آن را گرفت، تصریح کرد: برای جلوگیری از حاشیه نشینی، شهرداری باید یک گام جلوتر از مردم و ساکنان باشد به طوریکه به تفکیک اراضی به صورت استاندارد بپردازد و کاربری های مناسب برای فضای مسکونی استاندارد و سرانه های لازم سکونتگاه رسمی درنظر گرفته شود تا از حاشیه نشینی و ایجاد سکونتگاه های غیررسمی جلوگیری شود.

ایجاد بزرگترین سکونتگاه رسمی در تاریخ همدان

وی از تغییر کاربری ۳۶ هکتار از اراضی محله خضر همدان خبر داد و یادآور شد: ۳۶ هکتار از محله خضر با برنامه ریزی خوب و درست تفکیک و تغییر کاربری داده شد به طوریکه یک کوی جدید با نام «کوی پردیسان» به شهر همدان اضافه شد.

فیض منش ادامه داد: در این محله همه کاربری ها اعم از ورزشی، نظامی، فضای سبز و ... با یک تفکیک استاندارد برای مسکن با حدود ۵۰۰ قطعه مسکونی، درنظر گرفته شده و شهرداری زودتر از استقرار مالکان کاربری های عمومی را اجرا می کند.

وی با اشاره به احداث پارک پردیسان، افزود: احداث فضای سبز پارک پردیسان به وسعت شش و نیم هکتار را از سال گذشته شروع کردیم در حالیکه سکونتگاه ها هنوز شکل نگرفته اما واگذاری قطعه ها به مالکان انجام شده و یکی از بزرگترین طرح سکونتگاهی رسمی در تاریخ همدان است و خوشبختانه این یک موفقیت بزرگ برای شهرداری است چراکه این گونه طرح ها یک عامل بازدارنده از حاشیه نشینی است.

مردم برای مهاجرت برنامه ریزی داشته باشند

فیض منش با تأکید بر اینکه مردم هم باید برای مهاجرت برنامه ریزی داشته باشند تا دچار فقر فرهنگی، اقتصادی و .. نشوند، بیان کرد: به جز متولیان امر که برنامه ریزی می کنند و کارهای اجرای آن را انجام می دهند، این خود مردم هستند که برای رشد و تعالی خودشان و رسیدن به کیفیت ها و ایده آل های زندگی مهاجرت می کنند اما مهاجرت باید به گونه ای باشد که به لحاظ مسائل زیست محیطی، بهداشتی، فرهنگی و اقتصادی دچار فقر نشوند و باید جایی را برای زندگی درنظر بگیرند که این استانداردها را داشته باشد.  

مدیر منطقه سه شهرداری همدان تصریح کرد: در منطقه سه شهرداری کاربری های عمومی را خیلی سریع اجرا کرده ایم و هر چیزی که دولت در اختیار شهرداری گذاشت، به اجرا درآمده است و حضور به موقع داشتیم. ساماندهی آب های رودخانه ای، هدایت آب های سطحی و ایجاد کاربری فرهنگی، مذهبی را داشتیم و در بخش اقتصادی هم ساختمان ولایت را در خضر ایجاد کردیم.

حاشیه نشینی در همدان کمتر از سایر شهرهاست

فیض منش با بیان اینکه حاشینه نشینی در همدان نسبت به شهرهای دیگر بسیار کم است، اظهار کرد: در منطقه سه و چهار پروژه های زیادی برای بهبود زندگی مردم در حال انجام است و خیلی از این پروژه ها به اتمام رسیده اند که این فضاها کمک می کند که کیفیت زندگی مردم رو به افزایش برود.

وی با اشاره به اینکه مالکیت های زمین های متراژ بالا در شهر عمدتاً متعلق به اداره راه و شهرسازی و اداره اوقاف است، یادآور شد: در منطقه سه شهرداری همدان زمین برای تفکیک خیلی کم است و اراضی با متراژ بالا عمدتاً متعلق به راه و شهرسازی و اوقاف است که برای تفکیک اراضی خود به شهرداری مراجعه می کنند و طبق بند ۱۰۱ متراژهای بالای ۵۰۰ متر را با کسر کردن سرانه ها و معابر و جدا کردن سهم شهرداری تفکیک می شود.

باید محدوده شهر همدان افزایش پیدا کند

مدیر منطقه سه شهرداری همدان با تأکید بر اینکه باید محدوده شهر همدان افزایش پیدا کند، تصریح کرد: این تغییر کاربری ها حاشیه نشینی را در منطقه سه و چهار کاهش داده است ضمن اینکه اگر بخواهیم این فضا را بیشتر کنیم باید محدوده شهر همدان را گسترش دهیم.

وی با اشاره به الحاق روستای قاسم آباد به شهر همدان، ادامه داد: پیرامون روستا کمربند سبزی وجود داشت که در دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ پیشنهاد دادیم این کمربند هم به عنوان یک محله مسکونی تصویب شد و سطح کیفیت زندگی مردم بالا رفت.

فیض منش با بیان اینکه میزان حاشیه نشینی در منطقه سه کمتر از ۱۰ درصد است، اظهار کرد: یک یا دو لکه خیلی کمی در انتهای بلوار سلامت پشت بیمارستان آتیه همدان سکونتگاه غیررسمی وجود دارد که حدود ۲۰ تا ۳۰ واحد است.

وی درباره واگذاری انشعابات غیرمجاز به بناهای غیرمجاز در شهر، افزود: این قانون با کسانی که ساخت و سازهای غیرمجاز دارند، برخورد می کند به طوریکه قانون شهرداری را مکلف کرده است که ساخت وسازهای غیرمجازی که انشعابات دریافت کرده اند، تعیین تکلیف کند و اگر در شهرداری پرونده تخریب داشته باشد، باید انجام شود.

مدیر منطقه سه شهرداری همدان در پایان بیان کرد: شهرداری از طریق دستگاه های خدمات رسان و کارشناسان قدمت بناهای ساخته شده را تخمین می زند و در صورتی که این بناها بعد از سال ۹۶ احداث شده باشند، پرونده آنها به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع خواهد شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.