| کد خبر: 201925 |

افزایش کرایه مسافربرها در قزوین/ نظارت‌ها جدی نیست

با افزایش قیمت بنزین، شاهد بالا رفتن کرایه مسافربرهای شخصی و نارضایتی شهروندان، به دلیل نبود نظارت جدی در استان قزوین هستیم.

تین نیوز

با افزایش قیمت بنزین، شاهد بالا رفتن کرایه مسافربرهای شخصی و نارضایتی شهروندان، به دلیل نبود نظارت جدی در استان قزوین هستیم.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، گران شدن کرایه حمل و نقل همواره یکی از سریع ترین پیامدهای ایجاد تورم های ناخواسته در کشور ما بوده که برای اکثر مردم قابل لمس است و تاثیر منفی بر شادابی جامعه می گذارد. اما بعد از گران شدن بنزین در یک ماه اخیر، مردم همواره شاهد افزایش بی مهابای نرخ کرایه حمل و نقل بوده اند هرچند در زمینه حمل و نقل رسمی و قانونی این افزایش چندان محسوس نبوده، ولی سبب افزایش زیاد کرایه در مسافربرهای شخصی شده که با توجه به ضعف امکانات حمل و نقل عمومی و نبود مترو در استان هایی مانند قزوین، بخش زیادی از جابجایی شهروندان توسط مسافربران شخصی صورت می گیرد.

از این رو مردم از دولت و دستگاه های متولی مانند سازمان تاکسیرانی انتظار دارند نظارت جدی تری بر این بخش اعمال کند و یا سیستم حمل و نقل عمومی و بین شهری را به گونه ای توسعه دهند که مردم نیاز کمتری به استفاده از  مسافربرهای شخصی داشته باشند.  

توقع از دولت برای گران شدن تدریجی بنزین

یک شهروند مینودری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هنوز تاکسی های رسمی و زرد رنگ کرایه خود را افزایش نداده اند، گفت: البته در این میان خودروهای شخصی مسافربر که تابع مقررات و نرخ نامه های سازمان تاکسیرانی نیستند، کرایه های خود را افزایش داده اند که با توجه به نداشتن سهمیه بنزین، این افزایش قابل پیش بینی بود.

علیرضا توکلی با ذکر اینکه از دولت توقع داشتیم در این شرایط اقتصادی بنزین را حداقل تدریجی و گام به گام گران کند، افزود: دولت یک شبه قیمت بنزین را سه برابر می کند و بعد می گوید که کسی حق ندارد نرخ کرایه یا کالای خود را افزایش دهد؛ در حالی که خود مسئولان دولت هم می دانند که افزایش قیمت حامل های انرژی تورم ایجاد می کند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه دولت اعلام کرده بود هیچ کالایی در پی افزایش قیمت بنزین گران نمی شود، اما در این روزها، به ویژه در آستانه شب یلدا شاهد گران شدن برخی کالاها به بهانه گران شدن بنزین هستیم که وضع فعلی اقتصادی مردم به هیچ وجه تاب تحمل این وضعیت را ندارد و باید یارانه های حمایتی افزایش یابند.

نبود نظارت بر کرایه سفرهای بین شهری 

دیگر شهروند مینودری هم با اشاره به افزایش کرایه حمل و نقل در سفرهای بین شهری به خبرنگار مهر گفت: با اینکه قیمت تاکسی ها در داخل شهر تابع مصوبات شورای شهر و سازمان تاکسیرانی است، اما کرایه مسافربرهای بین شهری بعد از گرانی بنزین افزایش حداقل ۳۰ درصدی داشته و هیچ نظارتی بر روند آن وجود ندارد.

حمید بهمن بیگی با یادآوری اینکه این مسافربرها بیشتر خودروهای شخصی هستند، بیان کرد: با توجه به نزدیکی و ارتباط کاری زیادی که بین تهران و قزوین وجود دارد، بسیاری از شهروندان هر دو شهر که خودروی شخصی ندارند، مجبور به تردد در این مسیر هستند و باید افزایش کرایه ها را تحمل کنند در حالی که اعلام شده بود هیچ افزایش قیمتی اتفاق نمی افتد.

افزایش کرایه سرویس های مدارس 

بهمن بیگی همچنین به افزایش کرایه سرویس های مدارس و دانش آموزان و کودکان هم اشاره و تصریح کرد: با توجه به اینکه خودروهای سرویس مدارس سهیمه بنزین خاصی ندارند، اقدام به افزایش کرایه ماهانه خود کرده اند و به همین خاطر برخی از خانواده ها مجبور شده اند که فرزندان خود را به طریق دیگری به سر کلاس درس برسانند.

دیوار کوتاه تاکسیرانان

یک راننده تاکسی هم در ارتباط با گرانی کرایه ها به خبرنگار مهر گفت: فعلاً تا زمانی که شورای شهر و سازمان تاکسیرانی نرخ های جدید کرایه را اعلام نکند، افزایشی در کار نیست؛ ولی بدون شک در تغییر کرایه ها در سال آینده نرخ کرایه ها افزایش چشمگیری خواهد داشت که قطعاً منجر به کاهش رفت و آمد مردم با تاکسی می شود.

عباس غلامی با بیان اینکه هنگام گرانی ها دیواری پایین تر از دیوار تاکسیرانان وجود ندارد، اضافه کرد: متاسفانه وقتی گرانی و تورم شدت می گیرد، اولین قشری که از سوی شهروندان مورد اعتراض قرار می گیرند، رانندگان تاکسی هستند؛ گویی بنزین را رانندگان تاکسی گران می کنند یا وضع کلان اقتصاد مملکت حاصل تصمیم آنهاست.

وی ادامه داد: آنچه که بیش از قیمت بنزین برای تاکسی داران خرج تراشی می کند، کیفیت پایین قطعات یدکی خودروهاست که مرتب باید تعویض شوند و قیمت آنها بعد از گرانی دلار تا ۳ یا ۴ برابر افزایش یافته است. بنابراین علاوه بر سهمیه باید قطعات یدکی هم با نرخ پایین تر در اختیار رانندگان تاکسی قرار گیرد.

غلامی تصریح کرد: در همین رابطه چندی پیش گفته شده بود که افزایش قیمت بنزین فقط حدود ۵ درصد بر کرایه ها اثر می گذارد که البته به نظر می رسد اگر شورای شهر و تاکسیرانی کرایه ها را افزایش دهند، این افزایش حدود ۲۰ درصد خواهد بود.

افزایش قیمت کرایه غیرقانونی است

با این همه، مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین با بیان اینکه افزایش کرایه تاکسی در شورای شهر و فرمانداری تصویب نشده و قیمت‌ها طبق مصوبات قبلی است، گفت: هر گونه افزایش قیمت از سوی تاکسی داران غیر قانونی است و قیمت بنزین برای رانندگان تاکسی در وزارت کشور با حضور نمایندگان تاکسیرانان بر اساس پیمایش و تعداد سفرها تعیین شده است.  

اسماعیل عرشیان با اشاره ثابت بودن نرخ سوخت سی ان جی و دوگانه سوز بودن ۹۵ درصد از تاکسی های شهر قزوین، افزود: اگر افزایش قیمت در لوازم یدکی و لاستیک داشته باشیم، آن زمان می‌توان برای افزایش نرخ کرایه ها تصمیم گیری کرد لذا در این بین فقط ۵ درصد از خودروهای برلیانس و آریو تک سوز هستند که امکان دو گانه سوز شدن آنها وجود ندارد.

وی مشکل اصلی تاکسیرانی را ساماندهی کرایه ۷۰۰ خودروی شخصی سرویس مدارس دانست و ادامه داد: این موضوع به اتحادیه تاکسیرانی کشور ابلاغ شده، ولی هنوز راه کاری برای ساماندهی آنها ارائه نشده است.  

بنا به گفته مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین، سه هزار و ۷۵۰ دستگاه تاکسی با ۵ هزار راننده و کمک راننده در شهر قزوین فعالیت می کنند که نقش اصلی را در جابجایی مسافران درون شهری ایفا می کنند.  

با این همه به نظر می رسد که سال آینده و زمان بازنگری در کرایه تاکسی ها باز هم شاهد گرانی دیگری در نرخ مسافربرهای رسمی درون شهری باشیم که علاوه بر ۳۲ درصد گرانی نرخ کرایه تاکسی در سال ۹۸، می تواند سبب اعتراض مردم و استفاده کمتر آنها از وسایل حمل و نقل عمومی باشد.

امید که با تقویت شبکه حمل و نقل عمومی و حمایت از شبکه تاکسیرانی بتوان شهروندان را به استفاده بیشتر از تاکسی و اتوبوس تشویق کرد و ضمن کمک به سالم سازی هوا از هزینه های شهروندان کم کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.