بازدید سایت : ۳۰۲۸۱
صدور فاجعه بار بولتن سازمان هواشناسی برای روز حادثه بالگرد رئیس جمهور

◄ کارت دعوت سازمان هواشناسی به رئیس جمهور برای ورود به محل حادثه

یک کارشناس هواشناسی یادداشتی به تین نیوز ارسال کرده که در آن محتوای متفاوتی در مورد نقش سازمان هواشناسی در پیش بینی وضعیت جوی روز حادثه بالگرد رئیس جمهور بیان شده است.

کارت دعوت سازمان هواشناسی به رئیس جمهور برای ورود به محل حادثه
تین نیوز

یک کارشناس هواشناسی یادداشتی به تین نیوز ارسال کرده که در آن محتوای متفاوتی در مورد نقش سازمان هواشناسی در پیش بینی وضعیت جوی روز حادثه بالگرد رئیس جمهور بیان شده است.

به گزارش تین نیوز، این کارشناس در بخشی از یادداشت ارسالی به شبکه خبری تین نیوز، تاکید کرده که از نظر او شواهد نشان می دهد سازمان هواشناسی با صدور بولتن هوانوردی که کاملا با هشدار صادره سطح نارنجی در تضاد بوده کارت دعوت از رئیس جمهور برای ورود به محل حادثه فرستاده است.

اگرچه این دیدگاه شخصی است اما تین نیوز بدون تایید یا تکذیب محتوای مطلب، این یادداشت را عینا در ادامه منتشر کرده و تاکید می کند که آمادگی انتشار دیدگاه های متفاوت با آن را نیز دارد.

متن این یادداشت عینا به شرح زیر است: 

« سازمان هواشناسی کشور مسئول تهیه و صدور پیش بینی های اختصاصی هوانوردی جهت ایمنی پروازها می باشد.

پیش بینی های اختصاصی هوانوردی به سه دسته کلی تقسیم می شوند:

1- پیش بینی های سطح فرودگاه ها که هر 6 ساعت به 6 ساعت تهیه می شوند و برای نشست و برخاست هواپیما در فرودگاه ها بسیار مهم است و بدون آنها پروازها انجام نمی شود. اینها شامل سمت و سرعت باد، دید افقی، نوع ابر و ارتفاع پایه ابر از سطح زمین و پدیده را شامل می شوند.

2- پیش بینی های مسیر پروازی که در ارتفاع های بالا انجام می شوند و سمت سرعت باد و پدیده های خطرناک را شامل می شوند. کاربرد این دو مورد برای هواپیماهای مسافربری و ... می باشد.

3- پیش بینی ها ویژه بالگردها و هواپیماهای سبک که پیش بینی های مهم تری بوده و این که ویژه بالگردها و هواپیماهای سبک در ارتفاع پایین تری در یک منطقه پرواز می کنند و با عنوان AREA FORCAST (ARFOR) نامیده و تهیه می شوند. این پیش بینی ها به دلیل اینکه بالگردها در ارتفاع پایین پرواز می کنند و زمان واکنش چندانی ندارند از اهمیت بالاتر و حساسیت بیشتری نسبت به پیش بینی برای هواپیماهای بزرگ که در ارتفاع بالا پرواز می کنند برخودار هستند.

این پیش بینی ها دو نوبت در روز تهیه می شوند یکی از ساعت 00 گرینویچ (3:30 دقیقه محلی) تا ساعت 12 گرینویچ (15:30 محلی) و دیگری از ساعت 12 تا 24 گرینویچ!.

و از طریق سامانه های ویژه در اختیار یگان های مرتبط قرار می گیرند در مراسم های ویژه و پروازهای VIP ، ضمن برقراری تماس با مسئولان سازمان از آنها خواسته می شود که نهایت دقت در تهیه و ارسال این پیش بینی ها انجام شود.

برای تهیه این پیش بینی ها با توجه به اقلیم های مناطق مختلف و شرایط جوی غالب کشور به چند منطقه تقسیم بندی می شود و برای هر منطقه می بایست دید افقی، پدیده (مه، بارندگی، توفان، گرد و خاک و ..) ، نوع ابر و ارتفاع کف ابر از سطح زمین پیش بینی شود که مبنای برنامه ریزی پرواز قرار می گیرد.

1- پیش بینی 12 ساعت اول روز حادثه در منطقه شمال غرب کشور(NW) زمان تهیه: ساعت 23:30 دقیقه شنبه شب مورخ 29 اردیبهشت 1403بوده و اعتبار آن از ساعت 3:30 صبح یکشنبه تا ساعت 15:30 روز یکشنبه (روز سانحه) بوده است.

ZCZC 229 FAIR31 OIII 182000 ARFOR 190012 WIND IN MPS NW 8000 FEW060CB SCT060 BKN120 TEMPO 0612 LOC 4000 TSRA FEW060CB SCT065 BKN120 TEMPO 0006 LOC OVER EAST OF AREA 1000 FG DZ BKN010 405013 VRB01 410001 19005 420066 28020 430092 29030 440005 28030=

در این بولتن رسمی ویژه هوانوردی دید افقی غالب را 8000 متر، و ابرهایی با ارتفاع کف 6000 متری برای منطقه پیش بینی شده بود. همچنین پیش بینی شده که از ساعت 9:30 صبح تا ساعت 15:30 عصر گاهی بصورت محلی و با احتمال کمتر از 40 درصد، دید افقی به دلیل رگبار باران و رعد و برق به 4000 متر برسد و همچنین از ساعت 3:30 تا ساعت 9:30 صبح گاهی به صورت محلی و با احتمال کمتر از 40 درصد در نواحی شرقی منطقه دید افقی به دلیل مه و باران ریزه به 1000 متر برسد.

2- پیش بینی 12 ساعت دوم روز حادثه در منطقه شمال غرب کشور(NW) این پیش بینی ها برای منطقه شمال غرب کشور در روز حادثه تهیه و به همه کاربران اختصاصی از طریق بسترهای مخابراتی ویژه ارسال گردیده است: زمان ارسال: روز نوزدهم ماه می ساعت 09:38 دقیقه گرینویچ (ساعت 13:08 دقیقه محلی روز یکشنبه) که سانحه رخ داده است و اعتبار پیش بینی از ساعت 15:30 روز یکشنبه تا ساعت 03:30 دقیقه روز دوشنبه می باشد.

ZCZC 263 FAIR31 OIII 190938 ARFOR 191224 WIND IN MPS NW 7000 FEW065CB SCT070 BKN130 TEMPO LOC 3000 TSRA BR SCT065CB SCT070 BKN120405012 29003 410003 18012 420063 29019 430090 29037 440007 29036=

دید افقی کلی منطقه  7000 متر و وضع هوای کلی، نیمه ابری پیش بینی شده و همچنین به صورت محلی و موقت، دید افقی 3000 متر به دلیل رعد و برق و رگبار باران و مه رقیق پیش بینی شده است.

اظهار نظر کلی: در هیچ یک از پیش بینی های انجام شده برای کل 24 ساعت روز یکشنبه، حتی به صورت محلی و موقت، پیش بینی دید افقی کمتر از 1000 متر در کل منطقه انجام نشده است و کمترین دید افقی که به صورت موقت و محلی، در محدوده زمانی رخداد سانحه برای منطقه شمال غرب کشور پیش بینی شده، 4000 متر بوده که با این مقدار دید افقی پیش بینی شده، بالگرد می توانسته پرواز کند، در حالیکه به نظر می رسد میزان دید افقی مشاهده شده در منطقه خیلی کمتر از این مقدار بوده است.

خبر مهم امروز را بخوانید:

هشدار برای رانندگان کامیون و شرکت های حمل و نقلی ؛ 4000 کامیون در خطر مصادره ! + فیلم

به طور شفاف باید گفت این پیام تخصصی هوانوردی هیچ گونه تناسبی با هشدار عمومی شماره 20 صادره در روز شنبه ندارد و [ مطابق ] با بولتن پرواز صادر شده ، تردد بالگرد رئیس جمهور در استان آذربایجان شرقی بلامانع بوده است.

در حالی که در سطح هشدار نارنجی که نشانگر وقوع حتمی پدیده جوی با احتمال بسیار بالا در یک منطقه بسیار گسترده می باشد می بایست در بولتن مذکور کد TEMPO که حالت موقتی است حذف و وقوع مه گسترده به ویژه در ارتفاعات که بخشی از مسیر پروازی بالگرد بوده تاکید می گردید.

لازم به ذکر است قرار دادن کد TEMPO با احتمال 40 درصد یک کار روتین در هواشناسی در روزهایی است که نوع پدیده در سطح هشدار حتی زرد نیست و جای بسی تعجب است حتی برای 12 ساعت دوم که سامانه جوی کل استان را در برگرفته بود نیز بولتن هوانوردی صادره از شدت عمل برخوردار نبوده و اینکه مسئولان سازمان پشت هشدار نارنجی صادره مخفی می شوند و بیان می کنند که با هشدار مذکور نباید پرواز بالگرد صورت می پذیرفت نوعی فرار از مسئولیت بوده زیرا ملاک عمل در هوانوردی بولتن AREA FORCAST (ARFOR) می باشد و الان زمانی است که باید به این سوال پاسخ دهند که چرا با وجود صدور هشدار با ریسک بالای نارنجی آن هم یک روز قبل از صدور بولتن هوانوردی، بولتن صادره (ARFOR) تناسبی با آن ندارد؟

هشدار هواشناسی سطح نارنجی شماره 20 سازمان مرکزی شنبه مورخ 1403/02/29

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری های محلی

زمان شروع: شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۱

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدو برق، تگرگ، صاعقه، وزش باد نسبتا شدید تا شدید، آبگرفتگی، رواناب، سیلابی شدن مسیل ها و اختلال در سیستم حمل و نقل

منطقه اثر: شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۹: نیمه شمالی خراسان رضوی، خراسان شمالی، ارتفاعات سمنان، اردبیل و دامنه و ارتفاعات استانهای گلستان، مازندران و گیلان، یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۰: نوار شرقی خراسان رضوی، اردبیل، آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، ارتفاعات زنجان و ارتفاعات و دامنه گیلان، دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۱: آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، ارتفاعات زنجان و دامنه و ارتفاعات مازندران اثر مخاطره: اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان آب، سیلابی شدن مسیل ها، طغیان رودخانه های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه های موقت از جمله بنرها، داربست ها و تابلوهای تبلیغاتی، اختلال در ناوگان حمل و نقل و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات باغی و زراعی.

ارزیابی کلی فرآیند انجام شده در هواشناسی و اظهار نظر مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی که اذعان می دارد به صورت تلفنی به مقامات اعلام نموده که شرایط پرواز صرفا تا قبل از ساعت 11 صبح در سطح استان برقرار می باشد ما را بدین نکته می رساند که سیستم جوی حداقل از ساعت 11 صبح وارد استان شده و چون مسیر حرکت جبهه از غرب به شرق بوده به تدریج تا ساعت 15 کل استان را در بر گرفته است.

مسیر برگشت پرواز بالگرد از سد قیز قلعه سی در شمال شرق استان به سمت تبریز با خط مورب شمال شرق جنوب غرب بوده که در ساعت حادثه هنوز جبهه مذکور به سد نرسیده بود ولی بعد از حرکت، چنین به نظر می رسد که در جنگل ارسباران ( منطقه اوزی ) بالگرد وارد جبهه جوی شده که به صورت مه غلیظ بوده است.

استراتژی بالگردها این بوده که با اوج گرفتن، از مسیر تعریف شده پرواز خارج شده و به سمت شرق مسیر که هنوز سیستم جوی وارد آن نشده حرکت نمایند و با تغییر مسیر در مجتمع مس سونگون که در شرق مسیر تعریف شده بوده فرود آمدند که متاسفانه بالگرد حامل رئیس جمهور به هر دلیلی ( نقص فنی، عدم دید کامل ناشی از مه، باد شدید و ...) نتوانست به درستی این کار را انجام دهد. پس با نگاه کلی می توان فهمید که سازمان هواشناسی با صدور بولتن هوانوردی که کاملا با هشدار صادره نارنجی ... در تضاد می باشد کارت دعوت از رئیس جمهور فقید را برای ورود به مهلکه فراهم آورده است. »

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • میثم

    این کد هوا برای فرودگاه تبریز هست نه ارتفاعات و در مد واضح کفته few065cb sct070 یعنی در ارتفاع ۱۹۵۰ متر ابر سی بی هست که رعد و برق و جریانات بالا رونده داره و در ارتفاع ۲۱۰۰ متر هم بیشتر از سه هشتم اسمان ابری هست خب واضحه که هلیکوپتر در سطح زمین که نبوده در سطح زمین دید ۷۰۰۰ بود ولی در اون ارتفاع که هلیکوپتر هست وارد ابر میشه و چیزی دیده نمیشه تحلیل این کارشناس اشتباه هست

  • هموطن

    خطاب به نگارنده متن فوق این است که ،اگر به جای بالگرد رئیسی یک هواپیمای مسافربری با ۳۰۰ سرنشین در انجا سقوط میکرد باز هم اینقدر لفاظی میکردی یا خفه خون میگرفتی؟؟

  • اسکندری

    اولا چرا کارشناسی که این موضوع را مطرح کرده ناشناس هست و ایشان چه مدرکی دارد،
    دوما چرا اجازه نمی دهید که سازمان ها و نهادهای امنیتی گزارش خود را منتشر کنند و با خبرهای فیک و بی اساس با کارشناسی ناشناس افکار عمومی را به هم میریزید،

  • بازنشسته فرهنگی

    سلام عرض ادب واحترام دلایل مطرح شدوبایدرسیدگی شودتادوباره باچنین سهل انگاری مواجه نشیم که خسارت اینچنینی به ملت واردشودسهل انگاری میتواندمجدداباچنین ضایعه ای روبروشویم باتشکر

  • محمد

    سلام به نظر من اگر مسایل جوی ،مه وغیره باشد برای دو بالگرد دیگر هم بوده،پس اینجا خلبان نتوانسته پرواز را مدیریت کند ومقصر هست

  • مرتضی

    باعرض سلام وادب خدمت شما ..هواشناسی درمورد آب وهوا درساعت پرواز رئیس جمهور شهید اشتباه نکرده وبدی هواوکاهش دید درعصر آن روز اتفاق افتاده ودراون ساعت هوا مساعد بوده ولی درمنطقه ی مورد نظر ابرهایی بودن که یاخلبان باید ارتفاع میگرفته ویا پایین میامده تا ازآن به سلامت وبادید کافی عبور کنه وچون هنوز تحقیقات کامل نشده نمیتوان گفت که چه اتفاقی افتاده که باعث سقوط بالگرد شده درهرصورت یک حادثه ی تلخیست که گوهر گرانبهایی راازملت ایران گرفت خداهمه ی مارو ببخشه وبیامرزه الهی آمین

  • عبداله

    چی بگم

  • حمید

    همه ناکارآمد های و ادعا های منم منم و بی تدبیری ها و بی فکری ها و سهل انگاری ها و ووو.‌دست به دست هم دادند تا به همین راحتی زندگی ریاست جمهوری و وزیر امور خارجه و امام جمعه و سه کادر مروان و محافظ..به پایان برسد و..گرچه آقای رئیسی و کادر در امور اقتصادی و .‌‌برنامه مدون و خاصی نداشتند و ..و..‌ بهر حال ایشان انسان ساده دل و بی پیرایه ایی بودند که خوشبختانه عاقبت به خیر شدند و از باند بازی ها و زد و بند های کنونی رستند.

  • علی

    آخرش بگید این حادثه داخلیا هم توش نقش داشتند اصلا به اراده خدا نبوده می خواستن حذفش کنند .. شانسشون این بود تو یه خط پروازی نبودند میگن موج پشت کوه باعث پیچیدگی و برهم زدن تعادلش شده یعنی مچاله شدن و برخورد پره و بدنه به کوه ک انفجار .. وسطی شانسش بد بوده دقیقا حدود قله در پرواز بوده ولی دوتای دیگه در طرفین بودند .. اگر پشت سرهم بودند و درخط قله میش میرفتن حتما هلی کوپتر اولیه آسیب میدید

  • مسلم

    این همه گفتید درسته بله هواشناسی پیش بینی میکنه نه غیب گوی .سال گذشته خانه تمام کشاورزان بعلت پیش بینی نادرست هواشناسی خراب شد ومحصولاتشون رو زود تر از موعدبرداشت کردند ومانند نوزاد زود رس از تلف شد

  • زهرا

    ازاین حادثه قلبم شکسته طوری که هردفعه یادم می افته دست ودلم به هیچ کاری نمیره. خدایاخودت یک مرحم بزاربرای این همه درد

  • ناشناس

    چرا بچه های هلال احمر آنقدر خونسرد رفتار کردند اگر می خواستند همان لحظه های اولیه آنجا بودند نه اینکه آنقدر خودشان به گیجی بزنند و انگار در ............ خدایا تو می دانی....... مگر آنها فرزندان مملکت نبودند یا حق

  • ناشناس

    برای استان اردبیل اعلام هشدار باران شدید شده بود

  • ناشناس

    نظرات کارشناسانه مردم محترم کاملا درست ومنطقی میباشدلطفا به کارشناساتون الکی هزینه نکنید.

  • محمود

    باسلام بنده به کارکنان هواشناسی باکار سختی که دارند خسته نباشید عرض میکنم

  • ایرانی

    آفتابه لگن صد دست شام وناهار هیچ.
    این همه آیین نامه ولی نمیتوانند تشخیص بدهند هوا ابری است بالگرد حرکت نکند.

  • ناشناس

    سازمان هواشناسی هر چی پیش بینی کرد عکسش عمل کنید تا زنده بمانید !

  • ناشناس

    ببندید این بی خاصیت

  • ناشناس

    کد برای فرودگاه تبریز نیست برای منطقه شمال غرب است. هوای فصل بهار در ایران و در منطقه شمال غرب بسیار ناپایدار است.با توجه به تجربه بالای خلبان در صورتی که جبهه هوا نزدیک باشد اول فشار هوا کاهش می یابد و خلبان از اختلاف بین ارتفاع سنج فشاری و ارتفاع سنج جی پی اس میتواند متوجه کاهش فشار هوا و تخریب هوا گردد. همچنینقبا از رسیدن جبهه وزش باد شدید که باد اسکوال نام دارد هشداری برای نزدیکی جبهه میباشد.در گزارشات پیش بینی منطقه ای هشداری برای موج کوهستان ثبت نشده است و حتی در نقشه پددیده های خطرناک کا از سازمان جهانی هواشناسی استخراج شده این پدیده پیش بینی نشده بود.همچنین بولتن هشدار مرجع تخصصی برای خلبانان و فعالیت های هوانوردی نمی باشد.