| کد خبر: 261806 |

برنامه‌ ریزی برای ایجاد مجتمع بندری مکران در منطقه کوه مبارک

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی علاوه بر برنامه ریزی جهت توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار، ایجاد مجتمع بندری مکران در منطقه کوه مبارک را در دستور کار خود قرار داده است.

تین نیوز

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی علاوه بر برنامه ریزی جهت توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار، ایجاد مجتمع بندری مکران در منطقه کوه مبارک را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از از سازمان بنادر و دریانوردی، علی فتحی معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان با اشاره به موقعیت جغرافیایی سواحل مکران گفت: با توجه به واقع شدن سواحل مکران در موقعیتی خارج از تنگه هرمز، این منطقه به لحاظ موقعیت استراتژیکی و ژئوپلتیکی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و قرارگیری در مسیر کریدورهای تردد بین المللی دریایی، نقش بسزایی در فعال سازی کریدور ترانزیتی شمال - جنوب ایفا می کند.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: بر اساس راهبرد ملی و سند توسعه سواحل مکران، این محدوده به عنوان منطقه تجاری و هاب انرژی معرفی شده است. در همین راستا سازمان بنادر و دریانوردی علاوه بر برنامه ریزی جهت توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، مقدمات لازم جهت ایجاد بندر بزرگ (مجتمع بندری مکران) در منطقه کوه مبارک را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

فتحی با اشاره به موانع توسعه مکران بیان کرد: فقدان برخورداری از زیرساخت های مناسب حمل ونقل شامل بزرگراه، راه آهن و فرودگاه در محدوده سواحل مکران سبب شده تا جذابیت و اطمینان لازم برای حضور و مشارکت بخش خصوصی در قالب طرح های سرمایه گذاری مهیا نشود. از این رو سازمان بنادر و دریانوردی تلاش می کند تا با اعطای مشوق های لازم از جمله اعمال تخفیفات تعرفه ای و سایر تسهیلات اعطایی زمینه لازم را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر شهید بهشتی چابهار فراهم کند.

وی ادامه داد: با وجود ابراز تمایل بخش خصوصی داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در منطقه مکران، توسعه زیرساخت های حمل ونقل در این منطقه تا زمان حضور بخش خصوصی معطل نمانده و این سازمان در خصوص سرمایه گذاری در سواحل مکران، بالغ بر ۴۴ هزار و ۱۶۷  میلیارد ریال و ۱۹۵ میلیون یورو تا کنون از محل منابع داخلی خود مصرف کرده است.

فتحی خاطرنشان کرد: برای بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی واقع شده در سواحل مکران ۳۳ میلیون تن ظرفیت پیش بینی شده است که تاکنون و با احداث فاز اول توسعه آن، ایجاد ظرفیت ۱۲ میلیون تن آن تحقق یافته است.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سواحل مکران در حال حاضر جزو مناطق کمتر توسعه یافته محسوب می شود، افزود: با تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تسریع در روند توسعه و محرومیت زدایی، ایجاد زیرساخت های حمل ونقل از مدتی پیش در منطقه آغاز شده و با تلاش های دولت سیزدهم و تشکیل شورای توسعه سواحل مکران، مقدمات و الزامات تحقق توسعه دریامحور در این خصوص نیز به نحو مناسبی فراهم شده است.

فتحی ادامه داد: متناسب با تکالیف و هماهنگی های صورت پذیرفته سازمان بنادر و دریانوردی به منظور ایجاد بزرگ ترین بندر تجاری و نفتی در سواحل مکران واقع در منطقه کوه مبارک اقدام به جانمایی محدوده مورد نظر کرده و فرآیند تملک اراضی و مطالعات طراحی آن را در دستور کار خود قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: به طور حتم احداث و بهره برداری از بندر بزرگ مکران در کنار سایر توسعه های صورت پذیرفته در سواحل مکران به دلیل موقعیت ممتاز این منطقه در حمل ونقل دریایی ملی و بین المللی، در ایجاد توسعه پایدار و محرومیت زدایی و نیز در نهایت توسعه اقتصاد دریامحور کشور نقش بسزایی خواهد داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.