| کد خبر: 260079 |

◄ حمل ونقل جاده ای ایران برای توسعه TIR چه کرد؟

حمل و نقل جاده ای ایران و IRU به دنبال هماهنگی تجارت و ترانزیت در کریدورهای حمل و نقل بین المللی شرق و غرب هستند.

تین نیوز

به منظور ارتقای بیشتر امنیت و کارایی تجارت و ترانزیت منطقه ای، اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای (IRU) کارگاه ها و نشست هایی را در شهرهای ایران، تهران، بندرعباس و مشهد برگزار کرد. همچنین مسئولین IRU از گذرگاه مرزی لطف آباد بین ایران و ترکمنستان بازدید کردند.

به گزارش تین نیوز، عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (ICCIMA)، گمرکات (IRICA)، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ایران (RMTO) و IRU راه های بهبود کارایی و امنیت شرق، غرب و منطقه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

IRU همچنین با حسین صلاح ورزی رئیس جدید ICCIMA، ملاقات کرد و وی بر آمادگی این سازمان برای همکاری با تمامی دست اندر کاران در سراسر منطقه و هماهنگ کردن استانداردهای حمل و نقل و ترانزیت برای تقویت یکپارچگی منطقه ای تاکید کرد.

از زمینه های کلیدی همکاری می توان به آموزش TIR ارائه شده توسط ICCIMA به بخش حمل و نقل جاده ای عراق و ایجاد بر اساس اشتراک گذاری دانش قبلی اجرای TIR است که در سپتامبر 2022 برگزار شد؛ اشاره کرد. لازم به ذکر است عراق هفتاد و هشتمین کشوری شد که در مارس 2023 به کنوانسیون TIR سازمان ملل متحد پیوست.

 

بندرعباس، بندر کلیدی

با توجه به اینکه 70 درصد تجارت و ترانزیت ایران از بندرعباس می گذرد، بندرعباس به عنوان یک قطب ترانزیتی در منطقه به ویژه در ارتباط قفقاز و آسیای مرکزی به آسیای جنوبی و جنوب شرقی و همچنین کشورهای همسایه نقش محوری دارد.

پس از بازدید از بندرعباس و بندر شهید باهنر ، با محمدرضا صفا رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس دیدار کرد و وی تمایل اتاق را برای ارتقای TIR و ارتقای امنیت ترانزیتی این بندر استراتژیک اعلام کرد. IRU و ICCIMA همچنین یک کارگاه آموزشی در مورد سیستم TIR برای سهامداران دولتی و خصوصی برگزار کردند.

همچنین دسامبر گذشته، ICCIMA یک مرکز جدید TIR را در بندرعباس افتتاح کرد تا بتواند حجم ترانزیتی رو به رشد عبوری از ایران را مدیریت کند.

 

مشهد و تاثیر آن بر حمل ونقل جاده ای

با توجه به عملکرد کلیدی استان خراسان ایران در امتداد کریدور شرق به غرب و مشارکت اپراتورهای آن در ترانزیت بین المللی، IRU و ICCIMA همچنین فرصت هایی را برای بهبود حمل و نقل و ترانزیت بین المللی از طریق گذرگاه های مرزی ایران و ترکمنستان با محمدرضا توکلی زاده، رئیس جمهور مشهد بررسی کردند.

IRU و ICCIMA همچنین یک کارگاه آموزشی TIR را در مشهد برگزار کردند که شرکت کنندگان شامل فعالان بخش دولتی و خصوصی فعال در منطقه بودند.

 

اقدامات انجام شده در مرز ایران و ترکمنستان

IRU و ICCIMA همچنین از گمرک لطف آباد ایران در مرز ترکمنستان بازدید کردند و در آنجا کارگاه آموزشی TIR و ترانزیت ایمن را به همراه گمرک ایران، RMTO، عضو IRU انجمن حمل ونقل بین المللی ترکمنستان (THADA) و گمرک ترکمنستان برگزار کردند.

 

شرکت کنندگان بر نقش بخش جنوبی کریدور شرق به غرب به عنوان یک مسیر جایگزین برای اتصال چین به اروپا و چگونگی ادامه هماهنگی و ساده سازی رویه ها برای کاهش زمان حمل و نقل و هزینه های عبور کالا از مرز ایران و ترکمنستان و در عین حال تقویت امنیت تجارت و ترانزیتی تاکید کردند. .

ترکمنستان در سال های اخیر گام های مهمی برای دیجیتالی کردن رویه های گمرکی خود برداشته است، مانند اجرای TIR-EPD.

برنامه TIR-EPD که در سپتامبر 2022 در ترکمنستان راه اندازی شد، به اپراتورهای TIR اجازه می دهد تا اطلاعات محموله را به صورت الکترونیکی ارسال کنند. این گام اساسی، از جمله تلاش های دیگر، زمینه سازی برای ترکمنستان برای پیوستن به سایر پروژه های دیجیتال TIR در حال انجام و همچنین آماده سازی خود برای اتصال به سیستم بین المللی eTIR است.

علاوه بر این، ترکمنستان خطوط سبز اختصاصی TIR-EPD را در ده گذرگاه مرزی، از جمله در مرزهای آرتیک، ساراس و آلتین آسیر بین ترکمنستان و ایران افتتاح کرد.

کامیون های TIR که توسط گمرک مجاز به استفاده از خطوط سبز TIR-EPD هستند، فقط مشمول اسکن و مهر شدن کارنت های TIR خود می شوند و از روش های کنترل گمرکی سریع بهره می برند که زمان انتظار مرزی و هزینه های حمل و نقل را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.